شناسهٔ خبر: 46764761 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جوابیه شرکت آب منطقه‌ای کرمان به نطق زاهدی در نشست ۲۹ فروردین مجلس

شرکت آب منطقه‌ای کرمان جوابیه‌ای را در خصوص نطق نماینده کرمان در تاریخ یکشنبه ۲۹ فروردین، در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، متن جوابیه به شرح زیر است: 

در خصوص لینک خبر فوق که از قول آقای دکتر زاهدی نماینده محترم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در آن خبرگزاری محترم در خصوص خسارت سیلاب در منطقه پشوییه از توابع بخش مرکزی شهداد منتشر شده است جوابیه شرکت آب منطقه‌ای کرمان به شرح ذیل خدمتتان تقدیم میگردد...

با توجه به توسعه مناطق مسکونی در سالهای اخیر به سمت پهنه های سیلابی و با توجه به اینکه به استناد ماده ۱۳ آیین نامه مربوط به حریم و بستر رودخانه ها مصوب ۱۳۷۹  بنیاد مسکن و دهیاریها می بایست به هنگام احداث منازل مسکونی از شرکت آب منطقه ای استعلام لازم را بعمل می آوردند که متاسفانه این امر مغفول مانده و با توسعه مناطق مسکونی به سمت مسیل ها و پهنه های سیلابی موجبات تشدید خسارات سیلاب بعمل آورده و از طرفی تکلیف قانونی وزارت کشور در خصوص ایمن سازی مناطق در معرض خطر سیلاب . به استناد ماده ۱ قانون پیشگیری و مبارزه با خطر سیل و تکلیف قانونی بنیاد مسکن در خصوص ساماندهی مسیل های عبوری از مناطق مسکونی بایستی مورد توجه قرار میگرفت . از طرفی شرکت اب منطقه ای کرمان در راستای لایروبی بستر رودخانه ها اقدامات مناسبی با همکاری استانداری کرمان در سال ۱۳۹۹ در منطقه شهداد انجام داده است که با توجه به اینکه مدت چندین ماه دستگاههای سنگین در منطقه مستقر بوده است این منطقه در هیچ یک از اولویتهای لایروبی به بخشداری . و آب منطقه ای معرفی نشده بود .لازم به ذکر است لایروبی انجام شده در مناطق مختلف شهداد . در روستاهای   جهر شهداد به طول ۸۰۰ متر .روستای رودخانه امیر اباد به طول۵۹۲ متر و مجموعا در سایر مناطق این رودخانه ۲۶۲۹ متر لایروبی  انجام شده است و در صورتیکه این منطقه هم معرفی شده بود امکان انجام لایروبی رودخانه وجود داشت لیکن در صورتیکه سایر دستگاهها به وظیفه قانونی خود عمل نمایندو در صورتیکه اعتبار لازم تامین شود شرکت آب منطقه ای نسبت به لایروبی رودخانه و رفع تصرف بستر رودخانه اقدام خواهد نمود. 

 

محمدمهدی زاهدی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس در تذکری به وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه گفت: دو روز قبل در شهداد کرمان به دلیل وقوع سیل خسارات زیادی به مردم، مزارع، کانال انتقال آب و... وارد شد که باید خسارت وارده برآورد و نسبت به رفع موانع و مشکلات ایجاد شده اقدامات مناسب انجام شود.

وی افزود: ماهان کرمان با تنش آبی به ویژه تنش آب آشامیدنی روبرو است، در حال حاضر نیز قطعی مکرر آب در این ناحیه اتفاق می افتد که نیازمند اقدام موثر در راستای رفع کمبود آب آشامیدنی است. آب آشامیدنی در کرمان با مشکل اساسی روبروست و اگر به داد آن نرسید، به زودی و قبل از انتخابات با معضل اجتماعی و امنیتی روبرو خواهیم شد که مقصر این موضوع وزیر نیرو است که اینگونه با تسامح و تساهل و بی توجهی عمل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برودت هوا در ماه های اسفند سال گذشته و فروردین امسال در استان کرمان به ویژه شمال این استان موجب خسارت سنگین کشاورزان و باغداران و نابودی محصولات کشاورزی صادراتی آنها شد. براساس برآوردها این خسارات حدود ۹ هزارمیلیارد تومان است که سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور باید نسبت به رفع آن اقدام کنند.

 

نظر شما