شناسهٔ خبر: 46764667 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ترکیه: انتقال شبه‌نظامیان از سوریه به دونباس صحت ندارد/ در هیچ جنگ نیابتی شرکت نمی‌کنیم

فرزانه جوادی

سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AK) گفت گزارش‌های رسانه‌ای در مورد برنامه‌های انتقال شبه‌نظامیان از سوریه به دونباس از طریق سرزمین ترکیه حقیقت ندارند؛ ترکیه از چنین روش‌های جنگی استفاده نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه به خبرنگاران گفت: آن‌ها می‌گویند به منظور از بین بردن روابط ما با روسیه، شبه‌نظامیان از سوریه به اوکراین اعزام خواهند شد. این یک اظهار منطقی نیست، ما در سوریه به طور مشترک با روسیه همکاری داریم، در حال توسعه روابط قوی همسایگی با این کشور هستیم، اما همین رابطه را با اوکراین هم تقویت می‌کنیم. ما پیشنهاد می‌کنیم این کشورها از طریق دیپلماتیک و کارگروه سه‌جانبه با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)، راه‌حلی پیدا کنند.

وی گفت طی درگیری مسلحانه در قره‌باغ، ترکیه نیز با چنین اتهاماتی مواجه شده است.

چلیک اظهار کرد: ما شرکت‌کنندگان در جنگ نیابتی نیستیم، کشور ما از چنین روش‌هایی استفاده نمی‌کند. از طریق سوریه و لبنان متوجه شدیم چه کشورها و گروه‌هایی، تأمین مالی این جنگ‌ها را بر عهده دارند.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه در حاشیه نشست هیئت اجرایی مرکزی که به ریاست رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا برگزار شد، درباره تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین گفت: ما روابط نزدیکی با اوکراین و روسیه داریم. بویژه اخیرا، روابط ما با اوکراین به عنوان موضع‌گیری نسبت به سایر کشورها برداشت شده است.

او تصریح کرد: ترکیه فقط از نقطه نظر امنیت ملی خود روابط برقرار کرده و در برابر هیچ کشوری موضع‌گیری نمی‌کند. این تراکم در دریای سیاه به نفع کسی نخواهد بود.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکید کرد: ما خواستار حل تنش میان روسیه و اوکراین از طریق دیپلماسی در گروه تماس سه جانبه بین مسکو، کی‌یف و سازمان امنیت و همکاری اروپا هستیم.

چلیک در مورد اظهارات اخیر نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان نیز تاکید کرد: اتهام زنی کوته‌بینانه و غیر محترمانه به دولت و مردم ترکیه، به عنوان یک نمونه ناشایست در تاریخ دیپلماسی ثبت خواهد شد. برای نخستین بار شاهد آن بودیم که یک وزیر هنگام سخنرانی در مورد حاکمیت، به جای کشورش در مورد (حاکمیت) اتحادیه اروپا صحبت می‌کند.

وی همچنین متذکر شد: حرف ما این است که آماده ادامه روند مذاکره با یونان با زبانی منطقی و با موضع دولتی هوشمند و روش‌های گفتمان منطبق بر احترام متقابل هستیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به تاکید مکرر اردوغان نسبت به رفتار غیرانسانی یونان در قبال پناهچویان به سران کشورهای خارجی و رهبران اروپایی، افزود در مقابل طرف یونانی اطلاعات دیگری ارائه می‌دهد.

چلیک با اشاره به اظهارات اردوغان درباره مداخله ظالمانه و راندن پناهجویان، گفت: اما هر بار گزارش‌های مکرر سازمان ملل، گزارش‌های زنده تلویزیونی و دلایل و مدارک روشن سازمان‌های حقوق بشر نسبت به نقض حقوق انسانی، می‌گویند که 'ما چیزی ندیدیم'.

او با یادآوری اینکه اردوغان اسناد و مدارک لازم را به مقامات ذیربط ارائه داده است، تصریح کرد که علی‌رغم این اقدامات اتفاقی صورت نگرفته است.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ضمن اشاره به ویدئویی که سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در رسانه‌های اجتماعی درباره مداخله نیروهای گارد ساحلی یونان به قایق حامل ۴۱ پناهجو منتشر کرد، گفت: چه کسی جلوی این رفتار ظالمانه یک کشور عضو اتحادیه اروپا که روی این ۴۱ نفر بنزین ریخته و درصدد سوزاندن آنها است، را خواهد گرفت؟ نیروهای گارد ساحلی یونان با ریختن بنزین و آتش زدن آنها درصدد انجام قتل‌عام هستند. همان کاری که در گذشته قصابان صرب انجام داده یا اتفاقاتی که در رواندا صورت گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت یونان، به اقدامات وحشیانه‌ای مانند غرق کردن قایق‌های بادی و راندن بیش از ۸۰ هزار پناهجو طی ۳ سال، به سمت آب‌های کشورمان دست زدند. متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی و اتحادیه اروپا در این باره سکوت می‌کنند.

چلیک همچنین ضمن تاکید بر حمایت قاطعانه از فلسطین، تاکید کرد: به دفاع از حق و حقوق برادران فلسطینی و نشان دادن واکنش‌های مناسب در قبال این مسائل ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما