شناسهٔ خبر: 46764588 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

قدس آنلاین از کرمان گزارش می دهد؛

مسافر کِش های «مسافرکُش»؛ قاچاق انسان تجارتی مرگ بار در شرق کشور

کرمان- بسیاری از اتباع بیگانه پاکستانی و افغانستانی به‌منظور یافتن کار با ورود غیرقانونی به ایران سعی دررسیدن به دروازه‌های دیگر کشورها دارند که به دلیل حبس چندین نفر در محفظه‌های اتومبیل‌های عبوری و یا بار کامیون‌ها ؛به‌طورمعمول جان خود را ازدست‌داده و یا توسط پلیس دستگیر و به کشور خود استرداد می‌شوند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین-گروه استان ها: کاروان‌های قاچاق انسان، عموماً مسافران خود را از شهرستان‌های «بم پور» و «ایرانشهر» در استان سیستان و بلوچستان سوار و پس از عبور از شهرستان «دلگان» در شهرستان‌های رودبار جنوب ، کهنوج و یا قلعه گنج استان کرمان و یا در استان هرمزگان و یا استان یزد پیاده می‌کنند.

قاچاقچیان انسان به خاطر منفعت و سود بیشتر عموماً در هر خودرو سواری حداقل ۱۷ نفر و در هر خودرو وانت حداقل ۳۵ تا نفر از اتباع بیگانه که عموماً از کشورهای افغانستان و پاکستان را سوار می‌کنند.

سفیران مرگ با عبور از روستاها و جاده‌های استان کرمان مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند که ازجمله آن ایجاد ترس و دلهره بین اهالی، تشویش و اضطراب، تصادف این خودروها با اهالی و وسایل نقلیه از آن جمله است.

بسیاری از این خودروهای وانت و یا سواری که معمولا حامل بیش از ۲۰ مسافر هستند مَرکب انتقال اتباع بیگانه‌ای هستند که در پاره‌ای اوقات به مقصد نمی‌رسند.

خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز که به دلیل سنگینی بیش‌ازحد تعادل مناسبی در سطح جاده ندارند به‌کرات از جاده خارج‌شده و اجساد و یا مصدومان بسیاری را برکنار جاده‌های این استان برجای می‌گذارند و ازآنجاکه این اجساد صاحب و نام و نشانی ندارند ماه‌ها در پزشکی قانونی و سردخانه بیمارستان‌ها برای طی شدن تشریفات قانونی و جست‌وجوی بستگان نامعلوم بلاتکلیف باقی می‌مانند.

در حال حاضر با توجه به هزینه‌های که در امر انسداد مرزهای جنوب‌شرق‌ انجام‌شده است؛ همچنان شاهد قاچاق مواد مخدر، سوخت، کالا، ورود غیرقانونی اتباع بیگانه و فعالیت گروه‌های تروریستی از طریق مرزهای استان به داخل و خارج از کشور هستیم.

تجارت پر سود

تأمین امنیت، زندگی و معیشت بهتر هدف اصلی مهاجران افغانی و پاکستانی به خاک ایران است که ورود غیرمجاز و قانونی نبودن آن، افزون بر تحمیل هزینه‌های هنگفت بر دولت در بخش‌های مختلف، معضلات متعددی را به لحاظ آسیب‌های اجتماعی، قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر در کشور ایجاد می‌کند.

بسیاری از اتباع بیگانه که از طریق لنج های باری وارد چابهار شده و یا از طریق مرز خاکی سراوان پا به ایران می‌نهند به‌طورمعمول دو مقصد ازجمله شهر زاهدان و کرمان را دربر می‌گیرد.

این مسافران غیرمجاز از مرز تا این دو شهر مبالغی بین یک‌میلیون تومان تا یک‌میلیون و پانصد هزار تومان ناچار به پرداخت هستند.

بنا بر گفته بسیاری از آگاهان این تجارت به‌ظاهر هم برای افغانستانی‌ها سود دارد و به کار و شغل می‌رسند و هم برای افرادی که براثر خشک‌سالی مزارعشان خشک‌شده یا به هر دلیل بیکار شده‌اند و اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند و حالا وارد زنجیره قاچاق انسان شده‌اند.

در همین راستا راننده‌های جاده مسیر کرمان – جیرفت توصیه می‌کنند که در هنگام تردد از مسیر «دلفارد» به سمت کرمان باید مراقب «شوتی‌ها» یا همان خودروهای حامل اتباع افغانستانی  که با سرعت نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در جاده حرکت کرده بود.

بنا بر گفته رانندگان این مسیر خیلی از خانواده‌ها را عزادار کرده است و لذا نه نوسانات ارزی توانسته جلوی قاچاق انسان از مرزهای شرقی را بگیرد نه قانون و برخوردهای قهری و لذا این جاده غیرقانونی هنوز هم ادامه دارد و پایانش مشخص نیست.

ضرورت تدوین طرح جامع برای ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز

در همین راستا نماینده مردم سیرجان و بردسیر با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهد و اطلاعات دقیقی از این افراد در دسترس نیست اظهار می‌کند: ساماندهی اتباع  اقدامی ضروری است و لذا در این رابطه معتقدم که باید این مهاجران ساماندهی شوند نه اینکه فقط به فکر طرد آن‌ها باشیم.

شهباز حسن‌پور بیگلری اظهار می‌کند: بسیاری از این افراد بعد از پایان جنگ به افغانستان برگشته‌اند اما برخی هم برای رسیدن به فرصت‌های شغلی وزندگی بهتر به ایران می‌آیند و در استان‌های مختلف حضور دارند.

وی اظهار می‌کند: کشور ایران از ابتدای جنگ همواره به بهترین وجه ممکن پذیرای این همسایگان بوده و د حال حاضر نیز به‌طور قانونی مشکلی برای اقامت و یا حتی اشتغال ندارد اما افرادی که به‌صورت مخفیانه و قاچاق به کشور سبب اخلال در برنامه‌ریزی و اشتغال می‌شوند.

وی تأکید می‌کند: قاچاق انسان موجب می‌شود تا  بسیاری از فرصت‌های کاری اشغال شود و لذا ساماندهی این افراد بسیار مهم است.

وی یادآور می‌شود: جاده‌های شرق کرمان هنوز هم‌میدانی برای تاخت‌وتاز و انتقال قاچاق افغانستانی‌ها به استان‌های مرکزی است و در این میان هرروز بر آمار تصادف‌های جاده‌ای و بیکاری جوانان استان کرمان افزوده می‌شود.

نظر شما