شناسهٔ خبر: 46764018 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سومین هفته پویش #الف_ب_ایران رخ داد:

از ورود ایران به سازندگان روتور توربین تا برق‌رسانی به ۶۲ روستا

استان‌ها - ایرنا - سومین هفته از پویش #الف_ب_ایران با افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق در استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و اصفهان و برق‌رسانی به ۶۲ روستا در ۱۶ استان همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برای افتتاح‌های امروز - ۳۱ فروردین - که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو به صورت همزمان در استان های مختلف افتتاح شد، در مجموع ۱۷۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

ورود ایران به جمع کشورهای سازنده روتور توربین بخار

رونمایی از «روتور توربین بخار نیروگاه بعثت» به عنوان نخستین نمونه ایرانی ساخته شده، نخستین دستاورد پویش این هفته بود که در استان البرز به بهره برداری رسید؛ با ساخت این روتور توربین ۸۲.۵ مگاواتی، ایران در میان پنج کشور برتر سازنده آن قرار گرفت قرار گرفت.

نکته قابل تامل در بیان این دستاورد اینکه وزارت نیرو برای خرید نمونه خارجی (جنرال موتور آمریکا) این روتور توربین باید ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) هزینه می‌کرد اما با مهندسی معکوس متخصصان ایرانی و داخلی سازی آن تمامی هزینه‌های صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال یعنی به حدود یک سوم کاهش یافته است.

به گفته اصغر حکیمی معاون مهندسی و تحقیقات شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، مدت زمان عملیاتی ساخت این روتور توربین ۶ ماه بوده و دمای بخار بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.

همچنین در ساخت این توربین ۷۵ هزار نفر ساعت کارکرد در بخش‌های مهندسی متالورژی، مکانیک و ساخت، تدارکات، ماشینکاری، پره‌سازی، تست‌های غیرمخرب و کنترل ابعادی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

«محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت برق حرارتی در آیین رونمایی از نخستین روتور توربین بخار ایرانی اعلام کرد: ۶۹ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی برای زمان اوج مصرف برق در تابستان امسال آماده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تا نیمه خردادماه امسال  ۶۹ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق مورد نیاز پیک تابستان امسال آماده خواهد شد.

افتتاح چهار پروژه صنعت برق در اصفهان

استان اصفهان نیز امروز شاهد بهره برداری از چهار پروژه صنعت برق به ارزش ۴۶ میلیارد تومان بود. این پروژه ها شامل دو نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در دو شهرستان طالخونچه و اصفهان با ۱۶ میلیارد تومان اعتبار بود.

این دو نیروگاه توسط بخش خصوصی ساخته شده اند و با تولید سه میلیون و ۵۰۴ هزار کیلووات‌ ساعت انرژی پاک در هر سال به ذخیره حدود یک میلیون مترمکعب سوخت معادل گاز طبیعی کمک خواهد کرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته، بهره‌برداری از این دو نیروگاه خورشیدی منجر به کاهش مصرف ۷۷۰ لیتر آبی که سالیانه در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق مورد نیاز است، خواهد شد و نیز در هر سال مانع از انتشار ۲ هزار و ۴۰۰ تن آلاینده‌های زیست‌محیطی گلخانه‌ای می‌شود.

همچنین «بخشی از اتصالات ۶۳ کیلوولت هسنیجه» در شهرستان نجف‌آباد و پروژه «خط ۶۳ کیلوولت سپاهان» در مجموع با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان دو پروژه دیگر افتتاحی بود؛ این دو پروژه‌ دارای چهار مدار از پست ۴۰۰ هسنیجه بوده و در هر یک از این پروژه‌ها ۲۰ کیلومتر مدار و ۳۰ عدد دکل احداث شده است.

این پروژه‌ها با هدف تامین برق پایدار و مطمئن برای مشترکان صنعتی، تغذیه پست‌های ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی علویجه، سیمان ساروج، هسنیجه، تغذیه پست‌های ۶۳ کیلوولت جاده نائین و لاله، تامین برق پایدار برای مشترکان صنعتی، خانگی، تجاری و تغذیه پست سیار دشتک افتتاح شد.

۲ طرحی که وزارت نیرو در چهارمحال و بختیاری افتتاح کرد

در استان چهارمحال و بختیاری ۲ پروژه صنعت آب و برق با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که شامل «تصفیه‌خانه آب سامان» با ظرفیت ۱۲۰ لیتر در ثانیه، دو هزار و ۷۰۰ متر خط انتقال آب خام، پنج هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال آب پاک از تصفیه‌خانه به مخازن شهر و مخازن آب به ظرفیت هزار مترمکعب با اعتبار ۵۱ میلیارد تومان و ۳۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش بود.

همچنین پروژه «احداث ۲ بی ۶۳ کیلوولت در پست فارسان» نیز برای تغذیه به پست ۶۳ کیلوولت دشتک و با هدف تامین برق پایدار برای مشترکان صنعتی، خانگی و تجاری و تغذیه پست سیار دشتک به ارزش ۹ میلیارد تومان با دستور وزیر نیرو افتتاح شد.

برق‌رسانی به روستاهای ایران همتراز با کشورهای توسعه یافته است

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور با اشاره به میانگین جهانی ۸۵ درصدی برق‌رسانی روستایی در سال ۲۰۲۰ در جهان، گفت: میانگین برق‌رسانی به روستاهای ایران ۹۹.۷ درصد و همتراز با کشورهای توسعه‌یافته جهان است.

 «علی چهل‌امیرانی» روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح برق‌رسانی به ۶۲ روستای کشور در قالب سومین هفته پویش هر هفته_ الف_ب _ ایران که با حضور استاندار کرمانشاه و ارتباط ویدئو کنفرانسی با وزیر نیرو در سرسرای اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه برگزار شد، افزود: اکنون برق‌رسانی به ۵۷ هزار و ۷۵۵ روستا در کشور با ۲۵۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع به اتمام رسیده ‌است.

او گفت: ۳۱ درصد شبکه توزیع نیروی برق کشور در راستای پوشش ۲۱ میلیون نفر ساکن در روستاها اختصاص یافته‌ است.

چهل میرانی در بخش دیگر از سخنان خود به برنامه‌های این حوزه وزارت نیرو در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: امسال برق‌رسانی به ۲۵۰ روستا در کشور برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: برق رسانی به روستاهای زیر و بالای ۱۰ خانوار نزدیک شبکه توزیع نیروی برق یکی دیگر از برنامه های وزارت نیرو در سال جاری است.

برق به ۶۲ روستای کشور رسید

پروژه برق‌رسانی به ۶۲ روستا در ۱۶ استان کشور و بهره مندی ۹۳۱ خانوار روستایی از آن از دیگر افتتاح های امروز وزارت نیرو بود که با اعتبار ۳۴ میلیارد تومانی اجرایی شده است.

به منظور برق‌رسانی به این روستاها ۱۴۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۳۳ کیلومتر شبکه فشار ضعیف احداث و تعداد ۸۷ دستگاه ترانسفورماتور نصب شده است.

این پروژه‌های برق‌رسانی در ۱۶ استان‌ اردبیل، ایلام، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کرمان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، مازندران، قزوین، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و یزد به بهره‌برداری رسید.

نظر شما