شناسهٔ خبر: 46763929 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

تکنولوژی‌ها و فاکتورهای تاثیر گذار در خرید دستگاه جوجه کشی مناسب

صاحب‌خبر -

جوجه کشی موفق در گرو استفاده از دستگاه جوجه کشی حرفه‌ای و تمام اتوماتیک مناسب می‌باشد. از این رو برای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب باید فاکتورهای موثر در جوجه کشی را به خوبی شناخته و با شناخت اولیه مناسب اقدام به خرید نمایید. ماشین جوجه کشی مناسب باید با تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی و تولید شده باشد.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک چیست ؟

دستگاه جوجه کشی یک ابزار برقی به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای تبدیل تخم نطفه دار طیور مختلف به جوجه می‌باشد. این دستگاه با شبیه سازی انجام عمل جوجه کشی توسط مرغ مادر، دما و رطوبت را تنظیم کرده و چرخش تخم‌ها را انجام می‌دهد. بدین ترتیب نطفه کم کم در داخل تخم رشد می‌کند و پس از تعداد روزهایی مشخص به جوجه تبدیل شده و از تخم خارج می‌شود. مهم ترین موضوع در تولید ماشین جوجه کشی استفاده از برد هوشمند ( کنترلر تمام اتوماتیک ) می‌باشد که در ادامه به توضیح کامل این بخش خواهیم پرداخت.

تعداد روزها بستگی به نوع پرنده دارد. برای مثال جوجه مرغ در ۲۱ روز بدنیا می‌آید و بلدرچین در ۱۸ روز.

فاکتورهای مهم در جوجه کشی :

همانطور که اشاره شد در صورتی انتخاب یک دستگاه جوجه کشی بدرستی انجام خواهد گرفت که خریدار اشنایی کافی با فاکتورهای مهم در جوجه کشی داشته باشد. از جمله مهمترین این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– دما : دما نقش مهمی در تبدیل تخم نطفه دار به جوجه دارد. نطفه در دمای مناسب شرایط مورد نیاز برای رشد صحیح را کسب کرده و با تغذیه از مواد داخل تخم کم کم بزرگ می‌شود. تاثیر دمای بالا و دمای پایین در شکست جوجه کشی بسیار زیاد می‌باشد به گونه ای که اگر دما فقط چند درصد با دمای استاندارد مناسب برای آن تخم متفاوت باشد، احتمال شکست در جوجه کشی بیشتر از ۹۰ درصد خواهد بود.

دما به وسیله ی ابزاری به نام سنسور دمای جوجه کشی اندازه گیری می‌شود. سنسور دمایی باید توانایی اندازه گیری دما به صورت دقیق را داشته باشد. در انتخاب سنسور دستگاه جوجه کشی بسیار دقت داشته باشید چرا که این قطعه نقش بسزایی در موفقیت جوجه کشی دارد.

همانطور که اشاره شد ، سنسور دمای محیط دستگاه را اندازه گرفته سپس آن را به کنترلر جوجه کشی اعلام میکند. کنترلر دما را با دمای استاندارد مقایسه کرده و در صورت نیاز دما را بالا یا پایین میبرد. حال تصور کنید که این دما اشتباه گزارش شده باشد. در این صورت راندمان جوجه کشی کاهش محسوسی خواهد داشت.

– رطوبت : رطوبت نیز چون دما تاثیر بسیاری در تبدیل نطفه به جوجه دارد. تاثیر رطوبت در دوره ی هچر بسیار بالاتر از ستر می‌باشد.

هچر به ۳ روز پایانی جوجه کشی می‌گویند که جوجه در آن تخم را شکسته و خارج می‌شود.

در این دوره باید پوسته ی تخم نرم شود تا جوجه نیاز به نیروی زیادی برای خروج از تخم نداشته باشد. اگر در این دوره رطوبت کم باشد ، ممکن است جوجه موفق به شکستن تخم نشده و در داخل تخم از بین برود. در نتیجه در دوره ی هچر، دقت بسیاری بر استاندارد بودن رطوبت داشته باشید .

– چرخیدن تخم : چرخش تخم نطفه دار در هنگام جوجه کشی به منظور جلوگیری از چسپیدن نطفه به دیواره ی تخم می‌باشد. درصورتی که جوجه به دیواره ی تخم بچسپد رشد مناسبی نکرده و در نتیجه در داخل تخم از بین خواهد رفت.

چرخش تخم بسته به نوع و طراحی دستگاه متفاوت می‌باشد. مناسبترین نوع چرخش ، چرخش ۳۶۰ درجه است که در آن تخم یک دور کامل می‌چرخد. این چرخش در مدت زمان ۲ تا ۴ ساعت و با سرعت بسیار کم صورت می‌گیرد تا هیچ شوکی به نطفه ی داخل تخم وارد نشود.

بیشتر در انکوباتور‌های جوجه کشی پیشرفته و مدرن از چرخش ۳۶۰ درجه استفاده می‌شود.

معمولترین نوع چرخش ، چرخش ۹۰ درجه می‌باشد. در این نوع از چرخش ، اگر فرق کنیم که تخم در حالت افقی قرار دارد ، در چرخش اول که بین ۲ تا ۴ ساعت طول میکشد، ۴۵ درجه به آرامی به سمت چپ پرخانده می‌شود. سپس ۴۵ درجه به راست چرخانده شده و در جای اولی خود قرار می‌گیرد. سپس در همین مدت زمان ۴۵ درجه به سمت راست مچرخد . این چرخش‌ها به صورت منظم و با سرعتی بسیار کم صورت می‌گیرد تا هیچ آسیبی به تخم وارد نشود.

دستگاه جوجه کشی دستگاه جوجه کشی

از مهمترین مواردی که در چرخش تخم باید به آن توجه شود استفاده از موتور استاندارد جوجه کشی می‌باشد. موتورهای مورد استفاده در دستگاه جوجه کشی، نباید هیچگونه ضربه به تخم وارد کنند. این امر یکی از حساسترین موارد در جوجه کشی است چراکه وارد شدن هر نوع ضربه ای به دستگاه جوجه کشی می‌تواند سبب کاهش قابل ملاحظه ی راندمان دستگاه شود .

موتور دستگاه جوجه کشی باید دارای چندین گیربکس باشند. این گیربکس‌ها از وارد کردن ضربه به دستگاه جلوگیری کرده و شرایط مناسب برای جوجه کشی استاندارد را فراهم خواهند کرد.

همچنین موتور جوجه کشی باید توان چرخاندن ظرفیت مشخصی از تخم‌ها را داشته باشد. در این مورد نیز دقت کافی داشته باشید که نسبت چرخش به قدرت موتور در راک‌ها به خوبی رعایت شده باشد.

داشتن کنترلر جوجه کشی مناسب :

فاکتورهای مهم در جوجه کشی در بالا ذکر شد، اما یکی از مهمترین موارد در جوجه کشی داشتن دستگاه کنترلر جوجه کشی مناسب و حرفه ای می باشد. این دستگاه تمامی اعمال مورد نیاز در جوجه کشی را انجام میدهد. دما و رطوبت یکبار توسط کاربر به دستگاه معرفی میشود ، سپس کنترلر ، دما و رطوبت را از دستگاه و به وسیله ی سنسور دما و رطوبت دریافت میکند. دماها را مقایسه میکند و در صورت نیاز تغییر را به وسیله ی راه اندازی المنت‌ها و یا رطوبت سازها اعمال میکند.

همچنین چرخش دستگاه توسط کنترلر کنترل میشود و در دوران هچر میتوان چرخش را به صورت کامل متوقف کرد.

نتیجه گیری:

در این مقاله با فاکتورهای تاثیر گذار در جوجه کشی آشنا شدیم و ابزارهای مهمی که در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی باید به آنها توجه خاصی داشته باشیم را معرفی کردیم. به منظور خرید دستگاه جوجه کشی اینجا ( دستگاه جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری ) کلیک کنید در نظر داشته باشید که گروه صنعتی اسکندری با کمک به روز ترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا به طراحی و تولید ماشین جوجه کشی میپردازد و نزدیک به ۳۰ سال در این حوزه دارای تجربه است .با مراجعه به لینک اشاره شده و مقایسه‌ی دستگاه‌های مختلف از نظر قطعات بکار رفته و به روز بودن، میتوانید انتخابی مناسب داشته و تجربه ی یک جوجه کشی با راندمان بالا را تجربه کنید.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت‌های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما