شناسهٔ خبر: 46763791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست:

تالاب نئور اردبیل احیا می‌شود

اردبیل- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از اجرای طرح احیای تالاب نئور در سال‌جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این تالاب که بیش از ۲۱۰ هکتار مساحت دارد و زمانی به واسطه ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی در سطح ایران شهره بود، از چند سال پیش با برهم خوردن زیست‌بوم آن دیگر امکان پرورش چنین گونه‌ای در آن وجود ندارد.

سعید شهند روز سه‌شنبه در این زمینه گفت: فاز اجرایی نقشه راه احیای تالاب نئور با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی امسال عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها و ارزش اکولوژیکی آنها در حفاظت از محیط زیست افزود: تالاب‌ها به‌ عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های طبیعی در جهان، نقش زیادی در تداوم بقای حیات وحش، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: منطقه حفاظت شده تالاب نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

منطقه تحت حفاظت نئور به عنوان بزرگترین پناهگاه جانوران آب شیرین منطقه شامل ۲ دریاچه بزرگ و کوچک در مجموع به مساحت ۲.۲ کیلومترمربع است و متوسط عمق ۲ دریاچه که در فصل‌های پرآب بهم پیوسته و دریاچه واحدی را شکل می‌دهند، حدود پنج متر است.

تالاب نئور که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین و یکی از نقاط گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود، بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار در استان گیلان و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

نظر شما