شناسهٔ خبر: 46763093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قالیباف در صحن مجلس:

درخواست «زاکانی» انتقال ساختمان مرکز پژوهش‌ها به بهارستان است

زهرا علیدادی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکنون چندین بار درخواست کرده که ساختمان مرکز پژوهش‌های مجلس به بهارستان منتقل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش عملکرد مرکز پژوهش های مجلس،گفت: تقریبا یک سال از آغاز به کار مرکز پژوهش های مجلس گذشته و ما هنوز به طور دقیق خبر نداریم، این مرکز چه اقداماتی را انجام داده است.

وی بیان کرد: مرکز پژوهش های مجلس، بازوی نظارتی مجلس است و باید از این ظرفیت برای مجلس به خوبی استفاده کند. بنده یکی از نمایندگانی هستم که مراجعات زیادی به مرکز پژوهش های مجلس دارم اما تاکنون هر موضوعی را به این مرکز ارجاع داده ایم روی زمین مانده است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی احکام بودجه در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تغییر یافت و لازم است مرکز پژوهش های مجلس در این باره رسیدگی های لازم را انجام دهد.

دلخوش بیان کرد: شاهد هستیم نیروهایی جذب مرکز پژوهش های مجلس می شوند که باید در هیئت امنای مرکز پژوهش های مجلس این موضوع مطرح و از رئیس مجلس شورای اسلامی اجازه گرفته شود. افراد جدیدی به این مرکز آمده اند و شاهد حذف نخبگان در مرکز پژوهش‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین محل مرکز پژوهش های مجلس در بالای شهر است و فاصله زیادی با مجلس شورای اسلامی دارد و نمایندگان نمی‌توانند به راحتی به این مرکز دسترسی داشته باشند و از مجلس بسیار دور است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: رئیس مرکز پژوهش های مجلس در توضیحات خود درباره عملکرد این مرکز ادعا نکرد که همه کارها در آنجا به درستی انجام شده است اما قطعا آنان تلاش می کنند که مشکلات و ضعف ها را هم مرتفع کنند.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد در ساختار مرکز پژوهش های مجلس تغییری ایجاد شود حتما باید در هیئت رئیسه مجلس به تصویب برسد و تاکنون چنین تصمیمی اتخاد نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکنون رئیس مرکز پژوهش های مجلس چندین بار درخواست کرده که ساختمان این مرکز به بهارستان منتقل شود که اعتباراتی در این زمینه دیده شده و امیدواریم ساختمان های کنار بهارستان تکمیل و این مرکز به نزدیک مجلس شورای اسلامی منتقل شود.

قالیباف گفت: در خصوص احکام بودجه که تغییراتی پیدا کرده حتما بنده در این زمینه جلسه ای را برگزار خواهم کرد.

زنگنه: مرکز پژوهش های مجلس باید تقویت شود

در ادامه جلسه محسن زنگنه طی تذکری شفاهی ،گفت: ما مرکز قانون گذاری هستیم و زمانی که مرکز پژوهش های مجلس برخلاف آیین نامه عمل کند نمی توانیم از سایر دستگاه ها تقاضا کنیم طبق قانون عمل کنند. لازم است تمام طرح ها و لوایح در این مرکز مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: زمانی که یک مرکز قانونی تحت عنوان مرکز پژوهش های مجلس داریم و افراد فرهیخته ای در آنجا مشغول به کار هستند چرا اصرار به نهادسازی داریم و به جای نهادسازی باید همان نهاد تقویت شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرکز پژوهش های مجلس برای این تشکیل شده که نمایندگان و کمیسیون های مجلس را از لحاظ اطلاعات علمی و پژوهشی تقویت کند و این موضوع حتما باید مورد توجه قرار گیرد. ما به دنبال کوچک سازی دولت هستیم اما شاهدیم مرکز پژوهش های مجلس بزرگ می شود که نباید این اتفاق بیفتد.

زنگنه تاکید کرد: باید از ظرفیت های خوب و جوانان فرهیخته مرکز پژوهش های مجلس استفاده شود تا همه مسائل در روال قانونی خودش قرار گیرد.

ضرورتی برای بررسی همه طرح‌ها و لوایح در مرکز پژوهش‌ها نیست

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: ضرورتی به بررسی همه طرح ها و لوایح در مرکز پژوهش های مجلس نیست اما بنده معتقدم خوب است همه طرح ها در مرکز پژوهش های مجلس مورد بررسی قرار گیرد و سپس به صحن علنی ارائه شود

وی تاکید کرد: هنوز مصوبه ای مبنی بر تغییر در تشکیلات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در هیئت امنای این مرکز به تصویب نرسیده است.

نظر شما