شناسهٔ خبر: 46762798 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان یزد:

تمام اراضی ملی یزد برای اولین بار در کشور در طرح کاداستر ثبت شد

یزد- رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: با اتمام اجرای طرح کاداستر اراضی ملی، یزد به عنوان اولین اتمام کننده اجرای طرح کاداستر، تثبیت، تدقیق و صدور اسناد در اراضی ملی، در کشور شناخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی دهشیری صبح امروز در جمع خبرنگاران گروه رسانه و عدلیه اظهار داشت: اولویت دهی در تعیین حدود و صدور اسناد حدنگاری شده برای اراضی ملی و منابع طبیعی بر عهده سازمان اسناد و املاک کشور است که به عنوان یکی از برنامه های کوتاه مدت سند تحول پیش بینی شده است.

وی، هدف از اجرای طرح کاداستر را تعیین محدوده‌های مالکیتی به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط به هر ملک دانست و اظهار داشت: کاداستر مجموعه اطلاعات هندسی حقوق مالکیتی املاک، مستقلات، مستحدثات و قطعات ملکی در محدوده جغرافیایی بصورت نظام بهم پیوسته است که مالکیت مردم و دولت را تعیین کرده و با اجرای آن حقوق هر دو حفظ می شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته با ابلاغ از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تثبیت و صدور سند مالکیت اراضی ملی یزد در دستور کار قرار گرفت و عملیات کاداستر اراضی ملی به مساحت ۷ میلیون و سی هزار هکتار در بانک کاداستر جانمایی و به اتمام رسید واسناد مالکیت این اراضی صادر و تسلیم شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اطلاعات کاداستر شهری، تهیه سیستم اطلاعات کاداستر در اراضی روستایی، زراعی، جنگل، مراتع و سایر اراضی کشور از جمله اهداف مهم کمی کاداستر است.

وی در رابطه با تعامل دستگاه های متولی اجرای طرح کاداستر عنوان کرد: با تعامل و همکاری دستگاه های ذی ربط از جمله اداره منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک به منظور اجرایی شدن طرح کاداستر به عنوان طرحی جامع و بسیار مهم، تعرض به اراضی ملی به شدت کاهش می یابد.

رئیس کل دادگستری یزد ابراز کرد: با اجرای طرح کاداستر، قضازدایی، کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی، کاهش اختلافات حقوقی مردم و از همه مهمتر حفظ انفال رقم می خورد.

گفتنی است؛ عملیات اتمام اجرای طرح کاداستر در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال ۹۹ به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام؛ و یزد به عنوان اولین استان اتمام اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در کشور نام گرفت.

نظر شما