شناسهٔ خبر: 46762567 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان:

سالانه ۱۴۰ هزار دانشجو مورد معاینه پزشکی قرار می‌گیرند

تهران- ایرنا- سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: به صورت میانگین سالانه ۱۴۰ هزار دانشجو توسط پزشکان مورد معاینه قرار می گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه سازمان امور دانشجویان، مجید صفاری نیا، اتخاذ رویکرد جامعه نگر به جای فردنگر، آموزش مستمر کارشناسان مشاوره و عموم دانشجویان و پیشگیری از مشکلات دانشجویان با اتکا بر پژوهش‌های علمی را سه راهبرد عمده این دفتر در هشت سال گذشته نام برد.

وی افزود: ارایه آموزش های تخصصی به کارشناسان مراکز مشاوره به صورت منظم و مستمر در هشت سال گذشته پیگیری شد؛ به طوری که تعداد کارگاه های آموزشی از ۳۶ هزار و ۳۰۷ نفر ساعت در سال ۹۳ به ۴۶ هزار و ۶۴۲ نفر ساعت در سال ۹۹ افزایش یافت.

صفاری نیا اظهار داشت: این دفتر همواره برگزاری کارگاه ها و برنامه های آموزشی (مشاوره دانشجویی ) ویژه دانشجویان را دنبال کرده است. در سال ۱۳۹۳ تعداد ۵۷۶ هزار و ۹۷۲ نفر ساعت کارگاه و برنامه آموزشی توسط دفتر مشاوره و سلامت در دانشگاه‌ها برگزار شد که تعداد این کارگاه ها در سال ۹۹ به ۶۳۵ هزار و ۷۹۶ نفر ساعت افزایش یافت.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تاکید بر نقش دانشجویان در پیشبرد برنامه های دفتر مشاوره و سلامت گفت: در همین راستا در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۰ کانون همیار سلامت در دانشگاه‌ها شکل گرفت که با استقبال دانشجویان، در سال ۹۹ تعداد این کانون ها از ۴۸۸ کانون پیشی گرفت.

وی تاکید کرد: در بخش بهداشت نیز استفاده از ظرفیت دانشجویان مورد پیگیری قرار گرفت. در سال ۹۷ تعداد ۴۰ کانون همیار بهداشت در دانشگاه‌ها تاسیس شد که در کمتر از سه سال بیش از ۲ برابر رشد کرد و در سال ۹۹ تعداد ۸۷ کانون همیار بهداشت در دانشگاه‌ها فعال بود.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه در صورت مراجعه به مراکز مشاوره، دانشجویان به صورت رایگان مورد معاینه و تحت درمان (ویزیت) قرار می گیرند، گفت: در سال های اخیر به طور میانگین سالانه ۱۴۰ هزار دانشجو توسط پزشکان مورد معاینه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها برگزاری کارگاه های آموزشی برای مشاوران مراکز را از برنامه های دایمی خود می دانند و از سال ۹۲ تاکنون به طور میانگین سالانه ۱۳۳ هزار نفر ساعت کارگاه آموزشی برگزار کرده اند.

صفاری نیا درباره رسالت سنگین مراکز مشاوره در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: علاوه بر مشاوره های تلفنی و مجازی متعددی که در دانشگاه‌ها انجام شد، دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با همکاری دفاتر مشاوره و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها، طرح های سراسری، کمپین در خانه می مانیم، مسابقه ملی سایکوماسک، نوروز کرونایی، احوالپرسی از دانشجویان، غربالگری و تب سنجی دانشجویان را انجام داد.

وی گفت: امید است در سال ۱۴۰۰ با تصویب و ابلاغ سند سلامت روانی – اجتماعی دانشجویان توسط وزارت علوم و تصویب جایگاه دفاتر مشاوره در هیات های امنای دانشگاه ها، فعالیت مراکز مشاوره شاهد تحولی اساسی شود.

نظر شما