شناسهٔ خبر: 46762566 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش رایزنی ها برای شرکت طالبان در نشست ترکیه

کابل - ایرنا - رایزنی ها همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست ترکیه برای متقاعد کردن گروه طالبان برای شرکت در این نشست صلح افزایش یافته است .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،نشست  صلح ترکیه که  قرار است از روز ۲۴آوریل /۴ اردیبهشت / به مدت ۱۰ روز برای تعیین سرنوشت صلح، تعیین نوع نظام ،آینده دولت و تقسیم قدرت در افغانستان با نظارت سازمان ملل برگزار شود با انصراف طالبان از شرکت در این نشست در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

براساس گفته‌ یکی ازاعضای هیأت دولت افغانستان در قطر، نشست‌های دوحه که طی چند روز گذشته متوقف شده بود با تلاش‌های ترکیه، قطر، آمریکا و سازمان ملل متحد برای ایجاد اعتماد بین طالبان و آمریکا از سر گرفته شده است.

طلوع نیوز افغانستان از قطر گزارش داد که پیشرفت‌های نیز در این راستا صورت گرفته است.

‏منابع آگاه هم گفته‌اند که گفت‌وگوها بین نمایندگان ترکیه، قطر، پاکستان، آمریکا و طالبان به مرحله حساسی رسیده و احتمال شرکت طالبان در نشست استانبول افزایش یافته است.

به گفته این منابع ،نمایندگان این کشورها  و سازمان ملل می کوشند تا به طالبان اطمینان دهند که تا یازدهم  سپتامبر تمامی تعهدات توافقنامه دوحه عملی می شود، اما در مقابل از طالبان هم خواسته اند که مذاکرات را از سر بگیرند و برای برگزاری نشست سرنوشت ساز ترکیه آماده شوند.

«فیض محمدزلاند» استاد دانشگاه و آگاه سیاسی می گوید، طالبان انتظار دارند که در نشست ترکیه توافقنامه صلح نهایی شود و برای دستیابی به این هدف اجرای کامل توافقنامه دوحه از اهمیت زیادی برخوردار است.

«میررحمان رحمانی» رئیس مجلس افغانستان نیز روز دوشنبه در نشست عمومی از گروه طالبان خواست که برای دستیابی به صلح و پایان جنگ در نشست ترکیه شرکت کند .

وی خواستار حفظ قانون اساسی و دستاوردهای ۲۰ سال گذشته کشور شد.

رحمانی در عین حال از سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه نیز خواست که برای شرکت طالبان در نشست صلح ترکیه به طالبان فشار وارد کنند.

اما از طرف دیگر به نظر می رسد که طالبان با استفاده از این فرصت و به بهانه اجرا نشدن توافقنامه دوحه توسط آمریکا  در نظر دارد با وارد کردن فشار به بعضی امتیازها از جمله آزادی هفت هزار زندانی این گروه و خروج نام رهبران طالبان از لیست سیاه سازمان ملل دست یابد.

در همین راستا «محمدداود عابدی» آگاه مسائل سیاسی گفته است که براساس اطلاعات وی در سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به کابل ،اشرف غنی در نشستی با " آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا  متعهد شده است تا هفت هزار زندانی طالبان را آزاد کند اما دولت افغانستان تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

پس از بحث های زیاد در رسانه‌ها مبنی بر شک و تردید شرکت طالبان در نشست استانبول ،مشاور امنیت ملی افغانستان در دیدار با سفیر هند در کابل در باره  خروج  نام طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل بحث و تبادل کرده است.

هند هم اکنون ریاست کمیته تحریم  های سازمان ملل متحد علیه طالبان  را به عهده دارد.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که در این دیدار حمدالله محب و سفیر هند در کابل  توافق کردند که برای پیشرفت روند صلح به رایزنی ها ادامه دهند.

در افغانستان شماری از مردم، احزاب سیاسی، نمایندگان مجلس  و آگاهان مسائل سیاسی معتقدند اگر تا پیش از ماه سپتامبر دولت و گروه طالبان به توافق صلح دست نیابند احتمال افزایش جنگ های داخلی به مدت طولانی زیاد است.

نظر شما