شناسهٔ خبر: 46762113 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تعطیلی بانک‌ها لازمه تعطیلی بازار

صاحب‌خبر -

بر اساس اعلام متولیان بهداشتی و نظارتی، اجرای محدودیت‌های کرونایی در بیشتر شهرها و ازجمله مشهد مانند دوره پیش نیست و شاهد فعالیت گروه‌های مختلف مشاغلی هستیم که براساس دستورالعمل‌ها باید در این روزها تعطیل باشند.

هرچند تیم‌های نظارتی در هفته گذشته و هفته جاری با انجام گشت‌های متعدد در بازار با برخی ازاین صنوف برخورد کرده‌اند اما باز هم در کلانشهری مانند مشهد نمی‌توان انتظار تعطیلی گسترده بازار را داشت و بی‌تردید ساده‌انگاری شهروندان و مشاهده فعالیت عادی در شهر منجر به کاهش حساسیت‌ها و درنتیجه شیوع بیشتر بیماری خواهد شد همچنان که در روزهای اخیر شاهد سیر صعودی آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا هستیم.

از سوی دیگر آنچنان که کارشناسان بارها هشدار داده‌اند برگزاری محافل خانوادگی یکی از عوامل اصلی تشدید شرایط بحرانی بوده و هست و لازم است شهروندان برای مدتی که زنجیره شیوع این ویروس شکسته شود از رفت‌وآمدهای غیر ضروری و برگزاری هر نوع دورهمی پرهیز نمایند.

اما نکته قابل تأملی که به نظر می‌رسد متولیان تدوین و اعمال محدودیت‌ها توجه جدی به آن ندارند و یا تأثیر آن را ناچیز می‌دانند مسئله فعالیت بانک‌ها باوجود تأکید بر تعطیلی بازار است، چراکه بازاریان براین باورند وقتی قرار باشد واحد صنفی فعالیت نکند درآمدی نخواهد داشت اما در مقابل باید به تعهدات مالی خود عمل کند و چک‌های صادره برای خرید اجناس را نیز پاس نماید.

بنابراین وقتی بانک‌ها فعالیت دارند افرادی که چک بازاریان را در اختیار دارند به بانک مراجعه خواهند کرد و وقتی موجودی حساب آن‌ها به دلیل تعطیلی دوهفته‌ای کم باشد با عدم تأدیه آن مواجه می‌شوند که مشکلاتی را برای صاحبان حساب ایجاد می‌کند.

بسیاری از کسبه با همین استدلال که البته تا حدودی منطقی هم به نظر می‌رسد تعطیلی بانک‌ها را لازمه تعطیلی بازار می‌دانند و باور دارند با تعطیلی بانک‌ها یا تصمیم‌گیری متولیان کشوری برای اعمال تمهیداتی از قبیل اعمال مهلت‌های مناسب برای کارسازی چک‌های بازاریان در زمان محدودیت‌های کرونایی می‌توان به تعطیلی بازار در این روزها امیدوار بود.

در همین راستا برخی مدیران بانک‌ها نیز معتقدند باز بودن بانک‌ها در این روزها که برخی از مشاغل تعطیل هستند موجب ازدحام بیشتر مراجعان در شعب بانکی شده و این اماکن به یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا (به ویژه شعب حاشیه شهر) تبدیل می‌شوند، چراکه بسیاری از شهروندان که امور بانکی عقب افتاده دارند در چنین روزهایی که مثلاً خودشان در روز دورکاری هستند یا واحد صنفی آن‌ها تعطیل شده به بانک مراجعه می‌کنند.

با کنار هم قراردادن همین نکات به ظاهر ساده به خوبی می‌توان دریافت تدوین برنامه‌های ناقص (عمدی یا سهوی) نه تنها به بهبود شرایط کمک نمی‌کند که خود زمینه‌ساز ایجاد یا تشدید شرایط بحرانی می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما