شناسهٔ خبر: 46759969 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پرواز تاریخی بالگرد نبوغ ناسا برفراز مریخ

سازمان فضایی ناسا، بامداد امروز دوشنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) اعلام کرد که بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی «نبوغ» (Ingenuity) با موفقیت اولین پرواز آزمایشی خود بر فراز سیاره مریخ را به انجام رساند.

صاحب‌خبر -
فرارو- «هلی کوپتر Ingenuity ناسا اولین پرواز آزمایشی موفقیت آمیز خود را در مریخ به انجام رساند»، این خبری بود که مهندسان این پروژه اوایل صبح دوشنبه مخابره کردند. طبق این اعلامیه، این فضاپیمای کوچک با فاصله ۱۰ فوت از سطح مریخ به مدت ۳۹ ثانیه، اولین پرواز موفقیت آمیز در سیاره‌ای دیگر را رقم زد. این موفقیت تاریخی فرصت‌های دلهره آوری برای حالت جدیدی از سفر‌های سیاره‌ای را فراهم می‌کند که می‌تواند افق‌هایی بسیار فراتر از توان مریخ نورد‌های فعلی، را ایجاد کند.

به گزارش فرارو به نقل از وبسایت theverge ، هلی کوپتر چهار پوندی Ingenuity در ساعت ۱۲:۳۴ بعدازظهر به وقت مریخ (۳:۳۴ صبح به وقت اروپا؛ به وقت زمین) بدنه خود را به اندازه جعبه دستمال کاغذی بلند کرد و پره‌های روتور دوقلو خود را چرخاند تا اولین پرواز خود را در جو بسیار غلیظ مریخ انجام دهد. این تیغه‌ها با سرعت بالاتر از ۲۵۰۰ دور در دقیقه چرخیدند که بسیار سریعتر از سرعت بالگرد‌های زمینی است که برای پرواز تقریباً ۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. ناسا گفت، این بالگرد قبل از اینکه بر روی سطح بنشیند، بیش از ۳۰ ثانیه بالای سطح زمین معلق بود و یک آزمایش پرواز کاملاً مستقل ۳۹.۱ ثانیه‌ای را به پایان رساند.

این فضاپیمای کوچک در تاریخ ۱۸ فوریه به همراه مریخ نورد «استقامت» و در حالی که در زیر شکم این مریخ نورد قرار گرفته بود، به مریخ رسید. بیش از یک ماه بعد و در تاریخ ۴ آوریل، در حالی که ۱۷۳ میلیون کیلومتر از زمین دور بود، از این مریخ نورد جدا شد تا با پرواز خود اولین بلندپروازی‌های بشر در فضا را تحقق بخشد.

مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا با تأیید اینکه پرواز Ingenuity بی عیب به نظر می‌رسید، اعلام کردند که این بالگرد برای عملیات‌های بعدی آماده است. خاوارد گریپ، خلبان ارشد Ingenuity اعلام کرد؛ «که نبوغ اولین پرواز خود را با یک سیستم مجهز در یک سیاره دیگر انجام داده است»، و این انگیزه بزرگی برای ادامه مأموریت آن است. می‌می آنگ، مدیر پروژه Ingenuity، نیز پس از تأیید آزمایش موفقیت آمیز پرواز این هلی کوپتر، به مهندسان ناسا در اتاق کنترل گفت: «اکنون می‌توانیم بگوییم که انسان‌ها روی یک سیاره دیگر پرواز کرده اند.» توماس زوربوچن، معاون دانشکده علوم ناسا نیز در توییتی نوشت؛ «این امید شگفت انگیز برای همه بشریت است. من نمی‌توانم به چیزی بیشتر از این افتخار کنم.» زوربوچن افزود؛ ناسا منطقه پرواز نبوغ را Wright Brothers Field نامگذاری کرده است که اشاره‌ای به پرواز انقلابی برادران رایت در سال ۱۹۰۳ و «به رسمیت شناختن نبوغ و نوآوری که همچنان به پیشبرد اکتشافات ادامه می‌دهد.» ناگفته نماند که هلیکوپتر، قطعه‌ای از هواپیمای نمادین برادران رایت که به اندازه یک تمبر پستی است را بر روی بدن خود حمل می‌کند.

یک تصویر سیاه و سفید از دوربین ناوبری رو به پایین Ingenuity اولین سند تصویری پرواز «هلی کوپتر» بود که سایه آن را تقریباً ۱۰ فوت بالاتر از سطح نشان می‌داد. دقایقی پس از تأیید این پرواز، دنباله‌ای از تصاویر گرفته شده توسط مریخ نورد استقامت که از فاصله ۲۱۱ پایی گرفته شده بود، به مرکز کنترل ماموریت رسید. این پرواز از تاریخ ۱۱ آوریل، چند بار به تأخیر افتاد و حتی هفته گذشته مهندسان این پروژه مجبور شدند که پس از بروز اشکال در آزمایشات قبل از پرواز، کل نرم افزار پرواز Ingenuity را آپدیت کنند.

ماموریت اصلی نبوغ این است که امکان پرواز در مریخ را بررسی کند و هیچ هدفی برای کشف مریخ یا انجام آزمایش‌های علمی ندارد. این وظایف برای مریخ نورد استقامت محفوظ است که مأموریت اصلی آن بررسی حیات در این سیاره با جمع آوری نمونه‌های خاک مریخ است که توسط یک مریخ نورد دیگر در اوایل سال ۲۰۳۱ به زمین آورده می‌شود. ناسا می‌گوید، مهندسان انبوه داده‌های اولین پرواز Ingenuity را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا در چهار هفته آینده پارامتر‌های چهار پرواز بعدی را تنظیم کنند. پرواز دوم برای ۲۲ آوریل برنامه ریزی شده است و در این آزمایش، فضاپیمای نبوغ بالاتر می‌رود و در منطقه پرواز اصلی تعریف شده خود حرکت خواهد کرد.

نظر شما