شناسهٔ خبر: 46756033 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

کودتا علیه فوتبال

پریشب وقتی داشتیم می‌خوابیدیم زلزله‌ای هشت‌ریشتری در فوتبال به وقوع پیوست و همه جهان را با خود درگیر کرد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

پریشب وقتی داشتیم می‌خوابیدیم زلزله‌ای هشت‌ریشتری در فوتبال به وقوع پیوست و همه جهان را با خود درگیر کرد. ابتدا آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس که رئیس اتحادیه باشگاه‌های اروپا هم هست، از سمت خود در این اتحادیه استعفا کرد تا به‌عنوان نایب‌رئیس سوپرلیگ به فعالیت ادامه دهد و سپس خبری پخش شد که 12باشگاه بزرگ اروپایی شامل رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکومادرید از اسپانیا، منچستریونایتد، لیورپول، منچسترسیتی، آرسنال، چلسی و تاتنهام از انگلیس و میلان، یوونتوس و اینتر از ایتالیا از یوفا و فیفا اعلام استقلال کرده‌اند و قصد دارند از تابستان2021 لیگ مستقلی را با حضور غول‌های اروپایی برگزار کنند. مسئله آنها پول است، تصور می‌کنند به‌اندازه‌ای که شایسته آن هستند و پول و اسپانسر و تماشاگر به فوتبال می‌آورند، از این صنعت درآمد کسب نمی‌کنند. مغز متفکر این شورش هم کسی نیست جز فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید معروف به پدرخوانده که از سال2009 برای این پروژه در حال تلاش بوده و با همدستی گلیزرها از منچستر و آنیلی از یوونتوس دست به آبستراکسیون زده است. آبستراکسیون اصطلاحی است سیاسی زمانی که عده‌ای از نمایندگان برای مخالفت با کار روی تصویب یک قانون، مجلس را ترک می‌کنند تا آن را از لحاظ تعداد اعضا از حدنصاب خارج و جلسه را تعطیل کنند.

   آخرین لیگ
با طرحی که پرس و رفقا نوشته‌اند به‌نظر می‌رسد لیگ‌های سری‌آ، لیگ برتر و لالیگا آخرین فصل تاریخ خود را در شکل عادی و همیشگی تجربه می‌کنند. مارکا هم گزارش داده که هیچ برگشتی در کار نخواهد بود و 3 باشگاه اسپانیایی از لالیگا جدا می‌شوند. هر 6 باشگاه انگلیسی هم از حضور در لیگ برتر فصل آینده انصراف رسمی خواهند داد. البته 2‌باشگاه بزرگ آلمانی یعنی دورتموند و بایرن‌مونیخ از حضور در سوپر‌لیگ انصراف داده‌اند و باشگاه‌هایی مثل آاس‌رم، آژاکس و پاری‌سن‌‌ژرمن هم هنوز برنامه‌ای برای حضور در این تورنمنت ندارند. با این‌حال، بعید است کناره‌گیری آنها خللی در تصمیم گردانندگان این صحنه ایجاد کند و سوپرلیگ با یا بدون آنها آغاز خواهد شد و تیم‌های دیگری جایگزین می‌شوند. پورتو، لیون و چند تیم دیگر هم در آستانه ورود به این رقابت‌ها هستند.

   لیگ‌های نیمه‌کاره
ممکن است در 3 لیگ بزرگ ادامه رقابت‌ها متوقف شود. درصورت لغو رقابت‌های این فصل لیگ برتر، سری آ و لالیگا، یا قهرمانی معرفی نمی‌شود یا تیم‌های سوپرلیگی از جدول حذف خواهند شد. به‌طور مثال، در لالیگا سویا به‌عنوان قهرمان معرفی می‌شود و ویارئال و بتیس دوم و سوم خواهند شد. دیروز بلافاصله سازمان سری‌آ 3تیم سوپرلیگی را به سریD فرستاد.

   قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن؟
تا دیروز باشگاه فرانسوی هنوز به سوپرلیگ نپیوسته و مثل باشگاه‌های دیگر از حضور در اتحادیه اروپا انصراف نداده بود. درصورت قطعی‌شدن خروج باشگاه‌ها از یوفا ادامه مسابقات لیگ قهرمانان این فصل هم به مسئله‌ای بزرگ تبدیل می‌شود . رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند که پاری‌سن‌‌ژرمن به‌عنوان تنها باشگاه وفادار حاضر در مرحله نیمه‌نهایی (3 تیم دیگر رئال، منچسترسیتی و چلسی هستند) به‌عنوان قهرمان معرفی می‌شود و ناصر‌الخلیفی به آرزوی دیرینه خود می‌رسد. ناصر الخیفی هیچ‌کدام از بازیکنانش را به تیم‌های حاضر در سوپرلیگ اروپا نخواهد فروخت. البته عصر دیروز خبر رسید یوفا تصمیمی برای تعلیق مسابقات این فصل لیگ قهرمانان و لیگ اروپا ندارد.

   منابع مالی
در دوران کرونا که خبری از تماشاگر نیست و بیشتر باشگاه‌های بزرگ در آستانه ورشکستگی قراردارند یا متحمل زیان‌های هنگفت شده‌اند، این یک شورش تمام‌عیار علیه فیفا و یوفا و البته خود فوتبال بود. آنها می‌خواهند رقابتی شبیه NFL و NBA راه‌اندازی کنند و به این انتقاد که جدایی آنها از لیگ‌های داخلی به باشگاه‌های متوسط و کوچک ضربه می‌زند، اهمیتی نمی‌دهند. گویا پیشنهادهای مالی به‌قدری وسوسه‌برانگیز است که تهدیدهای سیاسی هم پاسخگو نیست. به‌طور مثال، هر باشگاه صرفا برای حضور در این رقابت‌ها 400 تا 450‌میلیون یورو دریافت می‌کند که نزدیک به چهار‌برابر رقم دریافتی تیم برنده لیگ قهرمانان اروپا (120میلیون) است. شنیده می‌شود هم‌اکنون حدود 6میلیارد یورو برای اجرایی‌شدن این رقابت‌ها وام دریافت شده است. شرکت بزرگ جی‌پی مورگان به‌عنوان اسپانسر اصلی و تامین‌کننده مالی سوپرلیگ انتخاب شد. فقط در یک فقره باشگاه یوونتوس پس از اعلام خبر سوپرلیگ با 6.70درصد رشد در سهام باشگاه روبه‌رو شد.

   فرمت مسابقات
بازی‌ها در دو گروه 10‌تیمی برگزار می‌شود و مسابقات به‌صورت دور رفت و برگشت انجام می‌شود. 3تیم اول از هر گروه به‌صورت مستقیم صعود می‌کنند و تیم‌های چهارم و پنجم هر گروه به‌صورت رفت و برگشت برای تعیین تیم چهارم رقابت می‌کنند. 8تیم حاضر در بازی‌های رفت و برگشت همانند لیگ قهرمانان، قهرمان را در تک‌بازی مشخص می‌کنند.

   ارزش مادی جام
ارزش کاپ قهرمانی سوپرلیگ اروپا ۲۵ میلیون یوروست. این یعنی ۲۹‌برابر گران‌تر از گران‌ترین کاپ فعلی دنیا (بوندس‌لیگا). این کاپ با ۱۵‌الماس کمیاب آفریقایی تزیین شده و بدنه آن تماما از طلا خواهد بود.

   واکنش‌های منفی
برخی مربیان بزرگ با این لیگ مخالفت کرده‌اند. دیروز یورگن کلوپ و زین‌الدین زیدان در یک ویدئو‌کنفرانس مشترک این مسابقات را محکوم کردند. شایعه شده اخراج ناگهانی مورینیو از سرمربیگری تاتنهام هم به مخالفت او با این پروژه ربط داشته است. اما باشگاه تاتنهام این شایعه را رد کرد. گواردیولا و رونالد کومان هم دیگر مربیانی هستند که به سوپرلیگ واکنش منفی نشان داده‌اند و حتی خبر رسیده تهدید به استعفا کرده‌اند. جالب اینکه حتی پای سیاسیون هم به میان کشیده شد و اتحادیه اروپا به همراه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان و... علیه آن دست‌به‌کار شده‌اند. اتحادیه اروپا گفته برای جلوگیری از اجرای این «پروژه خودخواهانه» به هر راه ممکن می‌‌رود. جانسون سوپرلیگ را برای فوتبال مضر دانسته و اعلام کرده از هرگونه اقدامی علیه آن حمایت می‌کند. فرگوسن هم گفت: «بسیار ناراحتم، سوپرلیگ اروپا ظلم به فوتبال و مردم خواهد بود. مردم فوتبال را همینطوری که هست دوست دارند.» تونی کروس هم گفت: «ما بازیکنان نقش عروسک را داریم و هیچ قدرتی برای تصمیم‌گیری نداریم.»  شایعه‌شده فلورنتینو پرز و آنیلی در لیست‌سیاه اف‌بی‌آی هم قرار گرفته‌اند! رئیس‌جمهور فرانسه -مکرون- هم از خودداری باشگاه‌های این کشور از حضور در سوپرلیگ حمایت و قدردانی کرد. از همه عجیب‌تر بیانیه باشگاه کادیس اسپانیا و مخالفت این باشگاه با سوپرلیگ بود، درحالی‌که نه سر پیاز است و نه ته پیاز.

   واکنش یوفا و فیفا
یوفا هم در واکنش اعلام کرده که به‌زودی تغییرات نهایی در لیگ قهرمانان با حضور 36تیم اعمال و اعلام می‌شود تا تیم‌ها‌ بتوانند به درآمد بیشتری برسند که البته این یک وعده سرخرمن است و عملی‌شدن آن به سال2024 موکول شده است. سازمان لالیگا، لیگ برتر و فدراسیون فوتبال ایتالیا هم به صف مخالفان پیوسته و تهدید کرده‌اند باشگاه‌های زیرمجموعه خود را تحریم می‌کنند. فیفا بازیکنان تیم‌های حاضر در سوپرلیگ را تهدید کرده که جلوی حضور آنها در لیگ‌های داخلی و تیم‌های ملی را خواهد گرفت؛ تهدیدی که به‌نظر نمی‌آید هیچ‌وقت عملی شود. یوفا در جلسه دیروز به لیگ‌های زیرمجموعه دستور داد تا تیم‌های سوپرلیگی را به دسته پنجم تبعید کند.

   نقطه ضعف‌ها
   این پروژه تنها به سود باشگاه‌های ثروتمند است. غیبت آنها در لیگ‌های داخلی باعث فراری‌دادن اسپانسرها و تماشاگران و شبکه‌‌های تلویزیونی می‌شود.
   دیگر هیچ اسپانسر یا شبکه یا تماشاگری غیر از هواداران محلی حاضر نخواهند شد بازی فولام- ساوتهمپتون یا ختافه- والنسیا را دنبال کنند، چون هر هفته بسته‌ای ویژه و جذاب از بازی‌های مهیج و بزرگ پیش‌روی آنها قرار دارد.
   فلسفه رقابت از بین می‌رود. باشگاه‌ها صرفا حضور دارند و تیم کوچک‌تری وجود ندارد که یقه بزرگان را بگیرد و پدیده‌ای رو کند.
   تولید به وقفه می‌افتد و بازیکنان بعد از سه چهار سال تمام می‌شوند و بازتولیدی وجود ندارد مگر از آکادمی همین باشگاه‌ها.
   فوتبال ملی خدشه‌دار می‌شود و همبستگی و پیوستگی مردم در کشورهای مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.
   ورودی و خروجی وجود ندارد و انگیزه‌ای برای کسب سهمیه یا نیفتادن یا صعود به لیگ برتر به‌وجود نمی‌آید جز مسائل مالی برای باشگاه‌ها.
   لیگ قهرمانان با این تاریخچه جذاب از بین می‌رود. جام جهانی هم مثل رقابت‌های فوتبال المپیک می‌شود؛ با حضور بازیکنان و مربیان درجه دوم و سوم.
   رقابت‌های یورو در تابستان بدون حضور بیشتر ستارگان بزرگ برگزار می‌شود.

   نقطه قوت
   شعار سوپرلیگ اروپا این است؛ «بهترین باشگاه‌ها... بهترین بازیکنان: هر هفته»!
   باشگاه‌های بزرگ و پرطرفدار پولدارتر می‌شوند. این یعنی رئال مادرید می‌تواند امباپه را بخرد و بارسلونا می‌تواند مسی را راضی به ماندن کند. البته برخی منابع خبر دادند که مسی نمی‌خواهد در سوپرلیگ بازی کند و ممکن است به تیمی دیگر خارج از این لیگ بپیوندد.
   اگر لیگ را 18 تا 20تیمی درنظر بگیریم، هر هفته 9 یا 10بازی جذاب و بزرگ به فوتبال‌دوستان ارائه می‌شود.
   استراحت تیم‌ها بیشتر و فرسایش بازیکنان و خطر آسیب‌‌دیدگی‌شان کمتر می‌شود و آنها مجبور نیستند هر فصل بیش از 50بازی انجام دهند.
   نژادپرستی کاهش می‌یابد و بازیکنان از حضور در سرزمین‌های پرریسکی مثل کشورهای حوزه بالکان یا شرق اروپا که درصد نژادگرایی بالاتری در فوتبال دارند معاف می‌شوند.

نظر شما