شناسهٔ خبر: 46755920 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آنچه باید درباره دوج‌کوین بامزه بدانید

دوج‌کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش بازار آن به چند صد میلیون دلار می‌رسد. به گزارش ارز دیجیتال، کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج‌کوین دارند، اما جالب است بدانید که این علاقه در بین کاربران خارجی هم به‌شدت بالاست. این علاقه می‌تواند ناشی از رتبه تقریبا خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را در رویای ثروتمند شدن مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها دوج‌کوین را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

صاحب‌خبر -

ابهام‌زدایی: دوج‌کوین را با سایت‌های کلاهبرداری اشتباه نگیرید!

برخی از کاربران تازه‌وارد گمان می‌کنند دوج‌کوین همان سایت‌های سرمایه‌گذاری یا استخراج ابری است. قبل از هر چیز، باید بدانید این دو کاملا متفاوت هستند.

سایت‌های استخراج ابری که با نام دوج‌کوین به کاربران وعده سودهای نجومی می‌دهند، کاملا کلاهبرداری هستند. درواقع دوج‌کوین فقط یک ارز دیجیتال است که به‌دلیل‌ قیمت پایین و محبوبیتش، طرح‌های پانزی از آن سوء‌استفاده کرده‌اند؛ همان‌طور که می‌توان از دلار، ریال، طلا یا بیت‌کوین هم با قصد کلاهبرداری استفاده کرد.

بنابراین، فراموش نکنید که دوج‌کوین یک سایت‌ سرمایه‌گذاری یا استخراج ابری نیست و فقط برخی از سایت‌ها از این ارز دیجیتال در پلت‌فرم خود استفاده کرده‌اند.

این ارز دیجیتال هم مانند بیت‌کوین یک پول یا دارایی دیجیتال است که روی کیف پول‌ها ذخیره می‌شود و می‌توان آن را از صرافی‌ها خریداری کرد.

این ارز دیجیتال برخلاف وب‌سایت‌های کلاهبرداری، هیچ‌گونه وعده‌ای درباره ثروتمندشدن نداده است و حتی به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارد و در ادامه درباره آنها می‌خوانید، بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری روی آن را پیشنهاد نمی‌کنند.

داستان دوج‌کوین

در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت‌کوین برای اولین بار به هزار دلار رسید. جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت‌کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس،‌ ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر، مدیر محصول و تحلیلگر داده در شرکت ادوبی، دوج‌کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو – نامی طنز برگرفته از خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو – شناخته می‌شود بدون اهمیت دادن به‌ بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی این ارز دیجیتال از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. حقیقت این است که قبل از ایجاد دوج‌کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (meme – طنز) اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از آنها استفاده می‌کردند.

تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان یک طنز اینترنتی گسترش پیدا کرد. کاربران از این تصویر برای بیان احساسات عجیب خود درباره یک واقعیت یا رویداد استفاده می‌کردند.

بنابراین، دوج‌کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود. با این حال، چند ماه پس از شروع به‌کار و افزایش محبوبیت آن، حامیان اولیه این ارز دیجیتال اعلام کردند از دوج‌کوین برای پرداخت انعام به فعالان اینترنت در ازای خدماتشان و کمک به خیریه‌ها استفاده خواهند کرد. دوستانه بودن جامعه و نام جالب دوج‌کوین در کنار این هدف انسانی که برای آن در نظر گرفته شده بود، طرفداران آن را چند برابر کرد.

هواداران دوج‌کوین

این ارز دیجیتال با تمام مشکلات فنی از حمایت به‌شدت بالایی در میان کاربران اینترنت برخوردار است. برخی از آنها به‌قدری عاشق دوج‌کوین هستند که تمام لوازم شخصی و خانه خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.

تیشرت دوج‌کوین

در انجمن ردیت، دوج‌کوین یک صفحه پرمخاطب دارد که طرفداران متعصب آن، این صفحه را با صفحات ارزهای دیجیتال دیگر متمایز می‌کنند. مدت‌هاست که حامیان این ارز دیجیتال به تولیدکنندگان محتوای کاربردی در ردیت، دوج هدیه می‌دهند. همچنین در این انجمن برنامه‌های خیریه‌ زیادی برگزار می‌شود.

برخی از طرفداران دوج‌کوین معتقدند این ارز دیجیتال بهتر از بیت‌کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به‌عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از کاربران ردیت در انتقاد به این ارز دیجیتال نوشته بود: خرید دوج‌کوین چه سودی دارد؟ من هیچ مقاله‌ علمی درستی از آن پیدا نمی‌کنم. همچنین شنیدم که این ارز به‌جای حل کردن یک مشکل، جوکی بیش نیست. حرف مرا تایید می‌کنید؟

کاربر دیگری در جواب این انتقاد پاسخ داده بود: دوج‌کوین مشکل حرص و طمع را حل می‌کند. این تنها ارزی است که در جامعه آن، قیمت خیلی مهم نیست. البته که ما دوست داریم قیمت دوج‌کوین بالا و بالاتر برود، اما حتی اگر قیمت به کف زمین هم برسد، بازهم همان‌قدر خوشحالیم.

آیا ارز دیجیتال دیگری را سراغ داری که بتواند یک «ارز» باقی بماند نه یک ابزار سرمایه‌گذاری؟

 این ارز دیجیتال اگرچه ارزش بازار تقریبا خوبی دارد و در رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال برحسب ارزش بازار، در رده نسبتا خوبی قرار گرفته است، قیمت بسیار ناچیزی دارد. دلیل اصلی آن‌ هم یک چیز است: تولید دوج‌کوین تا ابد ادامه خواهد داشت!

برخلاف بیت‌کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، برای این ارز دیجیتال هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد واحدها مشخص نشده است و استخراج آن می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

در حالی که تعداد واحدهای قابل‌استخراج بیت‌کوین محدود به ۲۱ میلیون است، در حال حاضر بیش از ۱۲۵ میلیارد واحد DOGE در گردش وجود دارد.

هر سال تقریبا ۲/ ۵ میلیارد واحد از این ارز دیجیتال استخراج می‌شود. به همین دلیل، شاید سرمایه‌گذاری بلندمدت روی این دارایی کمی پرریسک باشد. با این حال، استخراج نامحدود جنبه مثبت هم دارد و این شبکه را برای تراکنش‌های کوچک کارآمد می‌کند. طرفداران دوج استدلال می‌کنند که به‌دلیل وجود پاداش بلاک برای استخراج این ارز دیجیتال، کارمزدهای شبکه افزایش زیادی پیدا نمی‌کند و این ارز دیجیتال می‌تواند همچنان گزینه‌ای محبوب برای هدیه، انعام و امور خیریه باشد.

نظر شما