شناسهٔ خبر: 46755789 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

پیش بینی دو کارشناس عرب از احتمال جلسه ایران و عربستان در آینده نزدیک

دو تحلیلگر سیاسی عرب با اشاره به اینکه روی کار آمدن بایدن، تغییری شگرف در رویکردهای سیاسی منطقه ایجاد کرده از احتمال برگزاری جلسه ایران و عربستان در آینده نزدیک خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن البراری با اشاره به اینکه برگزاری نشست تهران و ریاض دور از انتظار نیست به الجزیره گفت: شرایطی که مانع از نزدیکی ایران و عربستان می شد بر طرف شده و خروج ترامپ از کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن دمکرات،باعث ایجاد تغییری شگرف در رویکردهای سیاسی کشورهای منطقه شده است.

وی افزود: تمایل همه طرف ها به پایان دادن بحران یمن پس از گذشت شش سال یکی از عواملی است که تهران و ریاض را به سمت گفت وگو سوق می دهد. شدت حملات حوثی ها علیه ریاض باعث شد، سعودی ها دریابند بحران یمن بدون تهران قابل حل شدن نیست.

این کارشناس سیاسی ادامه داد : عربستان پشتیبانی ندارد و اسراییل با توجه به مقاصد ویرانگری که در سر دارد، محال است پشتیبان مورد اعتمادی باشد. لذا سعودی ها قصد دارند با ایران وارد گفت وگو شوند و با این کار بر سر ساز و کارهای برقراری امنیت و ثبات در منطقه به توافق برسند. میزبانی از چنین مذاکراتی به سود عراق است. زیرا بغداد نمی خواهد به صحنه تسویه حساب های منطقه ای و بین المللی تبدیل شود. لذا از نزدیک شدن ایران به کشورهای منطقه بیشترین سود را می برد.

بر اساس این گزارش، عبدالله الغیلانی پژوهشگر عمانی در امور راهبردی هم در این خصوص گفت:  بعید است میان تهران و ریاض گفت وگوهای مستقیم صورت گرفته باشد. شرایط ژئو سیاسی تا به این لحظه اجازه انجام چنین گفت وگویی را نمی دهد اما احتمال می رود به طور غیرمستقیم انجام شده باشد

وی افزود: عراق با توجه به پیچیدگی های سیاسی موجود در آن مناسب انجام چنین گفت وگویی نیست. مسقط پایتخت عمان و یا دوحه قطر برای این اقدام مناسب تر هستند.

این پژوهشگر سیاسی ادامه داد : درگیری ایران و عربستان اساس درگیری با ایران در منطقه را تشکیل می دهد. در حالی که سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر کویت ، قطر و عمان توانسته اند بر اساس توافق دوجانبه با تهران رابطه برقرار کنند. امارات هم از قوی ترین روابط تجاری با ایران برخوردار است اما بحرین هیچ تاثیرگذاری سیاسی ندارد.

الغیلانی گفت: پیش بینی می شود تهران و ریاض برای پایان دادن به اختلافات دوجانبه، بحران یمن به ویژه انصارالله و نفوذ سیاسی ایران در عراق و سوریه را مورد بررسی قرار دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما