شناسهٔ خبر: 46755647 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

چشم انداز بازار مسکن

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان گفت: این که تسهیلات ساخت مسکن صنعتی و انبوه به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده خوب است، اما شروطی که برای ۱۰ درصد رسوب ته حساب سازندگان گذاشته شده استفاده از آن را محدود کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 حسن محتشم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بین این مطلب گفت: بسیاری از انبوه سازان در سایر بانک‌ها غیر از بانک مسکن حساب دارند از این جهت این 10 درصد رسوب حساب مشکل ساز است.

او گفت: هجوم یکباره سرمایه‌های سرگردان بازار مسکن را به هم می‌ریزد و همین نوع سرمایه هاست که باعث شد در سال ۹۹ بعد از آن هم افزایش، بار دیگر بازار مسکن شاهد ۹۰ درصد رشد قیمت و تورم باشد.

محتشم با بیان این که ساخت و ساز‌ها کاهش پیدا کرده افزود: تقاضا هم به واسطه کاهش درآمد سرانه و نبود پس انداز و توان خرید به شدت کاهش پیدا کرده است.

او با بیان این که افزایش قیمت مسکن متناسب با میزان تورم به معنی این است که مسکن افزایش قیمت نداشته گفت: قیمت مسکن کاهش نمی‌یابد، چون قیمت همه نهاده‌های مسکن و مصالح بالا رفته است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان با بیان این که اقتصاد تابع دستور نیست گفت: در هر کشور حدود ۵ تا ۱۰ درصد خانه‌ها باید خالی باشد و این طبیعی است، اما در قانون مالیات بر خانه‌های خالی دول ت و قانون باید برای تولیدکنندگان و انبوه سازان واقعی فرصت کافی برای عرضه واحد‌های ساخته شده اش در نظر بگیرد.

او درخصوص تاثیر ساخت و عرضه واحدهی مسکن ملی هم گفت: اگر این واحد‌ها به سرعت ساخته شود و به موقع عرضه شود تاثیر مثبت خواهد داشت.

حسین عبداللهی کارشناس اقتصاد مسکن نیز با اشاره به کاهش ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: از سال ۹۳ به این سو ۹۳ درصد ساخت و ساز‌ها کاهش پیدا کرده است.

عبداللهی با بیان این که افزایش وام به خودی خود کار خوبی است گفت:، اما این هم خیلی مهم است که این وام را چگونه به دست سازنده برسانیم و به نظر می‌رسد که این وام فقط به صنعتی ساز‌ها و انبوه ساز‌ها تعلق می‌گیرد، اما فقط ۲ درصد تولید مسکن توسط انبوه سازان صورت می‌گیرد و این نشان می‌دهد که ما داریم به ۲ درصد وام می‌دهیم که عملا خیلی تاثیر ندارد.

او با بیان این که حداقل هزینه ساخت و ساز به متری ۵ میلیون تومان رسیده است گفت: مشکل ما این است که به همه بازار مولد وام می‌دهیم، اما به مسکن که موتور اقتصاد است اصلا از بابت وام توجه نمی‌کنیم، ارزش وام‌ها کاهش پیدا کرده و در عوض هزینه‌ها بالا رفته و رکود ساخت و ساز اتفاق افتاده است.

عبداللهی گفت: سود وام ساخت و ساز بالاست و باید کمتر شود و مدت بازپرداخت آن هم از ۱۲ سال باید به ۲۰ سال برسد.

او طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ستود و گفت: اجرای دقیق این طرح ثبات اقتصادی در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود قیمت مسکن متعادل و آرام بالا برود.

این کارشناس مسکن گفت: سامانه ملی املاک و اسکان هم سامانه خوبی است و کمک می‌کند تا اطلاعات بازار مسکن را پالایش کنیم و برای بازار مسکن برنامه جامعی داشته باشیم.

قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاورین املاک هم با حمایت از مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این طرح برای جامعه مفید است و تنظیم ثروت می‌کند.

قلی خسروی افزود: اگر ارگان‌ها و بانک‌ها از ساخت و ساز کنار بکشند و کار تولید مسکن به بخش خصوصی واگذار شود رونق اقتصادی به بازار مسکن باز خواهد گشت.

او از افزایش وام ساخت مسکن ابراز خشنودی کرد، اما گفت: مبلغ این وام کافی نیست و کارمزد آن هم بالا است و باید مدت بازپرداختش هم بیشتر شود.

علمداری معاون اعتبارات بانک مسکن نیز گفت: در تهران و کلانشهر‌ها وام ساخت مسکن تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

علمداری گفت: وام در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون و در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

او نرخ سود این وام را ۱۸ درصد اعلام کرد و افزود: گردش مالی انبوه سازان باید در حسابشان نزد بانک مسکن باشد و ۱۰ درصد مبلغ در حسابشان موجود باشد و این معنایش این نیست که سپرده آن‌ها در بانک مسکن مسدود می‌شود.
 
<div id="video-display-embed-code_375356" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/815053/375356?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما