شناسهٔ خبر: 46755486 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

زادبوم :

هدف‌گذاری رشد ۲۱ درصدی تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای توسعه و گسترش تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰، رشد ۲۱ درصدی و جبران کاهش ۱۵ درصدی ...

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: حمید زادبوم در نشست خبری با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری امسال ۲ سناریو مثبت و منفی در نظر گرفته شده، اظهار داشت: یکی از این شرایط به نتیجه رسیدن مذاکره‌ها و برداشته شدن تحریم‌ها است که به هر میزان محدودیت‌ها کاسته شود، مسیرهای جدیدی در تجارت خارجی کشور خواهیم داشت.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از خبر آنلاین، وی با بیان اینکه بدبینانه‌ترین برنامه برای سال ۱۴۰۰ ادامه روند سال ۹۹ است، افزود: در سالی که گذشت شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش شدت تحریم‌ها، تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار داد.

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه رشد ۲۱ درصدی صادرات مثبت‌ترین برنامه‌ریزی‌ها محسوب می‌شود، گفت: می‌توانیم در سال ۱۴۰۰ مطابق با برنامه ششم توسعه به این میزان رشد دست پیدا کنیم، البته هیچ‌کدام از این برنامه‌ها تاکنون ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه کرونا و واکسیناسیون تجارت بین الملل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان‌کرد: مطالعات بسیاری انجام شده که نشان می‌دهد میزان کنترل کرونا بر رشد اقتصادی بسیار بالا خواهد بود.

زادبوم با اشاره به اینکه تحریم برای بسته شدن شریان‌های تجاری ایران تنظیم شده است، تاکید کرد: تولید کشور نیاز به واردات برخی مواد اولیه دارد تا صادرات رونق داشته باشد که این روند نیازمند مساعد بودن شرایط تجارت است و تحریم‌ها مانع اصلی در این زمینه است.

وی ادامه‌داد: اگر قرار باشد حمل و نقل و مسائل بانکی با وجود تحریم‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد، بر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت تاثیرگذار است.

زادبوم با بیان اینکه برداشتن موانع تولید رونق به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: تولید محصولات نیاز به بازاری برای فروش نیز دارد که همین روند موجب افزایش تجارت خواهد شد.

وی افزود: اگر موانع ورود مواد اولیه کارخانجات و تولید برداشته شود ، می توانیم در راستای شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده حرکت کنیم و در ادامه، تولید را برای صادرات آماده کنیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای تولیدی مسیر دوطرفه ای است که باید طی شود، خاطرنشان کرد: این روند می تواند بر پیش بینی و برنامه ریزی های سال ۱۴۰۰ تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه های آینده، تصریح کرد: این موضوع که شرایط سیاسی کشور تا چه میزانی می تواند بر اقتصاد ما تاثیر گذار باشد از مسائلی است که در برنامه های سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

کاهش ۱۱.۷ درصدی واردات

زادبوم با بیان اینکه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شاهد کاهش ۱۵ درصدی وزن و ارزش صادرات بودیم، اظهار داشت: واردات نیز از نظر ارزشی ۱۱.۷ درصد و از نظر وزنی حدود ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه برای تجارت سال های آینده باید مبنا بر اساس سال ۹۸ باشد، تصریح کرد: سال ۹۹ با کاهش صادرات مواجه بودیم که یکی از دلایل آن بسته شدن مرزها در سه ماه نخست سال بود.

زادبوم با بیان اینکه کاهش صادرات گاز به ترکیه یکی دیگر از عوامل کاهش صادرات در سال ۹۹ بود، خاطرنشان کرد: این شرایط ارقام بزرگی را در تجارت خارجی کشور تحت تاثیر قرار داد که با توجه به کاهش ۶ میلیارد دلاری صادرات حدود ۲ میلیارد دلار از آن کاهش صادرات گاز بوده است.

به گفته وی، برنامه های سازمان توسعه تجارت از شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور و بین المللی تاثیر می پذیرد اما به طور کلی کاهش تجارت سال ۹۹ باید در ۱۴۰۰ جبران شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به متوقف بودن بسیاری از رویدادهای تجاری در سال ۹۹، گفت: بخشی از رونق برنامه های تجارت بین المللی وابسته به برگزاری رویدادهای تجاری است که در سال گذشته نتوانست نقشی را در گسترش روابط ایفا کند.

وی افزود: فعالیت‌های رویدادهای تجاری در سال جاری موجب می شود تجارت به سمت رشد حرکت کند که این مهم با رفت و آمدهای تجاری، فعال سازی کمیسیون های مشترک، برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی و پیگیری توافقات با سایر کشورها محقق خواهد شد.

زادبوم با بیان اینکه فعال‌سازی مذاکرات تجاری از طریق وبینار از دیگر برنامه سال جاری است، خاطرنشان کرد: نهایی کردن این نوع مذاکرات به صورت حضوری انجام خواهد شد، اما روند میزهای گفت و گو به صورت مجازی انجام می شود.

وی افزود: مذاکرات مربوط به تجارت آزاد با اوراسیا و پاکستان و تجارت ترجیحی با هند، صربستان، ازبکستان، اندونزی، ویتنام و آذربایجان به صورت مجازی با سرعت بیشتری برگزار خواهد شد.

اعزام رایزنان تجاری به کشورهای هدف

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به محدودیت های بودجه ای سال گذشته در اعزام رایزنان تجاری، تصریح کرد: پنج رایزن بازرگانی که در یکسال گذشته گزینش شده بودند در سال جاری به کشورهای روسیه، چین، عمان، ارمنستان و آذربایجان اعزام خواهند شد که به تعداد رایزنان پاکستان و عراق اضافه خواهند شد.

به گفته زادبوم، هند، ترکیه و پاکستان در اولویت بعدی اعزام رایزن بازرگانی قرار دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما