شناسهٔ خبر: 46755484 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

سرانجام، مسجد میدان تقسیم استانبول افتتاح می‌شود

حوزه/ بالاخره پس از مدت‌ها مسجد میدان تقسیم در استانبول قرار است ۷ می 2021 افتتاح شود. تلاش‌های زیادی برای ساخت این مسجد در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد و سرانجام کلنگ ساخت این مسجد در ۲۰۱۷ زده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، مسجد میدان تقسیم در استانبول که مدت‌هاست منتظر مراسم افتتاحیه رسمی است، بالاخره در ۷ می ۲۰۲۱ درهایش را رسما به روی نمازگزاران باز می‌دکند.

از دهه ۱۹۵۰ تلاش برای ساخت مسجدی در میدان تقسیم استانبول انجام شده است، اما با وجود اینکه این کشور دارای اکثریت مسلمان است، به دلیل مشکلات اداری هیچ یک از این تلاش‌ها موفق نبودند. پس از چهار سال ساخت و ساز، این مسجد بالاخره برای افتتاحیه آماده شده برای ۲۲۵۰ نمازگزار ظرفیت دارد. این مسجد همچنین با سالن‌های کنفرانس و نمایشگاه، به زودی آماده خدمت‌رسانی به همه مسلمانان اعم از محلی یا بازدیدکنندگان خارجی خواهد بود.

مسجد تقسیم ، واقع در مرکز یکی از شلوغ ترین مناطق استانبول ، نیازهای مومنان را برطرف می‌کند زیرا در این منطقه فقط دو مسجد کوچک وجود داشت. این مسجد که در نزدیکی چندین کلیسا از جمله مقدس‌ترین کلیسای مسیحیان ارتدکس یونان واقع شده، قرار است نشان دهنده بازتاب مدارای مذهبی در استانبول در برابر ادیان و گروه‌های قومی باشد.

ساخت این مسجد که دارای مساحت ۲۴۴۸۲ متر مربع (۲۶۷۱۶ فوت مربع) و مساحت تقریبی ۱۶،۵۰۰ متر مربع است ، در ۱۷ فوریه ۲۰۱۷ آغاز شد.

این مسجد سه طبقه توسط دو معمار ترک‌تبار به سبک آرت دکو طراحی شده است و دارای یک پارکینگ زیرزمینی و همچنین یک سالن کنفرانس و نمایشگاه خواهد بود. کارهای نقاشی داخل مسجد به پایان رسیده است. پلاک‌های قرآن نوشته شده توسط خوشنویسان مشهور ترک داوود بکتاش و آدام توران نیز تکمیل شده است.

این مسجد در ژانویه ۲۰۱۷ توسط هیئت حفاظت از بناهای فرهنگی تأیید شد ، که نظارت بر ساخت و ساز در اماکن تاریخی و حفاظت شده را بر عهده دارد، بنابراین مانع نهایی ساخت مسجد از مدت‌ها قبل توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از زمان حضور خود به عنوان شهردار این شهر  در دهه ۱۹۹۰ از بین رفت.

اردوغان ، که در سال ۱۹۹۴ به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد ، هر چند با مخالفت روبرو شد، بارها برای ساخت مسجد تلاش کرده بود. رئیس جمهور وقتی مسئولان در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی کامل میدان تقسیم از چهار سال پیش بودند ، پیشنهاد ساخت مسجد در این منطقه را داد.

در مراسم کلنگ‌زنی مسجد در ۱۷ فوریه ۲۰۱۷ ، شهردار سابق استانبول ، قدیر توپباش گفت که مسجد تقسیم «یک پیروزی برای یک هدف نیست، بلکه شکل گیری تفاهم در مورد یک نیاز انسانی» است.

نظر شما