شناسهٔ خبر: 46755268 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تشکیلات خود گردان اعلام کرد

قدس از انتخابات حذف نخواهد شد

روزنامه جوان

یک ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی، صهیونیست‌ها در ادامه سنگ‌اندازی در مسیر برگزاری انتخابات در فلسطین، دیروز یکی از اعضای برجسته حماس را دستگیر کردند. با این حال، رئیس و نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بر برگزای انتخابات بنابر برنامه قبلی و در تمامی نقاط فلسطین به ویژه قدس تأکید دارند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: برگزاری انتخابات در فلسطین به یکی از دغدغه‌های صهیونیست‌ها تبدیل شده است. طی چند ماه گذشته از بیم تکرار پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶، تحرکات رژیم صهیونیستی برای به بن‌بست کشاندن انتخابات افزایش یافته است. در تازه‌ترین مورد از بگیر و ببندها، صهیونیست‌ها صبح روز دو شنبه با حمله به خانه عدنان الحصری از رهبران سرشناس جنبش مقاومت اسلامی حماس در اردوگاه طولکرم واقع در کرانه باختری، وی را دستگیر کردند و تمامی گوشی‌های همراه اعضای خانواده را از آن‌ها گرفتند و با خود بردند. روز شنبه نیز اشرف الاعور و ناصر قوس از نامزد‌های فهرست فتح و رتیبه النتشه از فهرست فدا بازداشت شدند. جمال الطویل، باجس نخله، عیسی الجعبری، مازن النتشه و خاتم قفیشه نیز در ماه مارس بازداشت شده بودند. مصطفى الشنار، عدنان عصفور، یاسر منصور، خالد الحاج، عبدالباسط الحاج، عمر الحنبلی و فازع صوافطه نیز از شخصیت‌های حماس هستند که نام‌شان در فهرست بازداشتی‌های ماه‌های ژانویه و فوریه به چشم می‌خورد.

محمود عباس دی‌ماه گذشته، زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را پس از ۱۵ سال وقفه، انتخابات ریاستی پس از ۱۶ سال وقفه و انتخابات شورای ملی را تعیین و در حکمی اعلام کرد که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (اول خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای (۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد. از آن زمان تاکنون، به‌رغم اعمال فشار صهیونیست‌ها همچنان مقامات فلسطینی تأکید دارند که انتخابات باید بنابر ضوابط در زمان معین برگزار شود. عباس در جریان نشست یک شنبه شب کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در این مورد گفت: «ما از زمان صدور احکام مربوط به برگزاری انتخابات در ۲۲ ماه مه آینده، به تعهدات و مواضع خود پایبند بوده‌ایم و مصمم هستیم که انتخابات را به موقع و در همه جای فلسطین یعنی کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه برگزار کنیم. موضع ما برگزاری انتخابات در شهر قدس است و هر چیزی غیر از آن را رد می‌کنیم.»

کمیته اجرایی ساف نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله صهیونیست‌ها به اماکن برگزاری نشست‌های نامزد‌های انتخابات و بازداشت آنها، از جامعه جهانی خواست تل‌آویو را به عدم مانع‌تراشی در برابر انتخابات فلسطین به ویژه در قدس شرقی تشویق کنند. حنا ناصر، رئیس کمیته مرکزی انتخابات در این دیدار، گزارشی درباره اقدامات این نهاد برای برگزاری موفق انتخابات ارائه و تأکید کرد که بدون قدس، هیچ انتخاباتی در فلسطین برگزار نخواهد شد و رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد.

ریاض المالکی در بروکسل

رئیس تشکیلات خودگردان در نشست اخیر گفته است: «ما در مورد برخی مسائل سیاسی، به ویژه با کشور‌های اروپایی و امریکا بحث خواهیم کرد.»‌همراستا با سخنان عباس، وزارت امور خارجه فلسطین روز دو شنبه در بیانیه‌ای از دیدار ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین در بروکسل با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خبر داد. ملاقات با شماری از نمایندگان اروپایی و وزرای خارجه چند کشور نیز در دستور کار سفر المالکی قرار دارد. ادامه تلاش‌های دیپلماتیک فلسطین برای ملزم کردن جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و تمام کشور‌ها برای عمل به مسئولیت‌های خود جهت تضمین برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین به ویژه در قدس بدون کارشکنی یا ایجاد مانع، هدف سفر وزیر خارجه فلسطین به بروکسل اعلام شده است.

جامعه جهانی از فلسطین حمایت کند

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان، دیگر مقام فلسطینی است که به اقدامات صهیونیست‌ها واکنش نشان داد. اشتیه ضمن محکوم کردن حملات مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و تعدی به نمازگزاران، این اقدامات را مقدمه‌ای برای تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی دانست. وی با اشاره به مقابله رام‌الله با چنین طرح‌هایی، بازداشت برخی نامزد‌های انتخابات فلسطین در شهر قدس را محکوم و تصریح کرد که تشکیلات خودگردان با شرکای بین‌المللی به تلاش خود ادامه خواهد داد تا موانعی را که رژیم صهیونیستی بر سر راه انتخابات ایجاد کرده است، از میان بردارد. اشتیه با اشاره به تلاش رام‌الله برای تسهیل برگزاری انتخابات در شهر قدس، گفت که هدف از سفر وزیر خارجه فلسطین به بروکسل، ترغیب جامعه بین‌الملل برای حمایت از موضع فلسطین در خصوص برگزاری انتخابات در قدس است.

برای اقدامات جدید آمادگی داریم

بیانیه کمیته مرکزی انتخابات فلسطین نیز حاکی از تلاش این نهاد برای برگزاری انتخابات است. در این بیانیه آمده است: «ما آماده‌ایم در صورتی که اسرائیل قبل از آغاز روند تبلیغات انتخاباتی در اواخر آوریل پاسخ ما را درباره انتخابات در قدس ندهد، اقدامات جدیدی اتخاذ کنیم. ما براساس دستورات مشخص رهبری سیاسی و از طریق مشورت با گروه‌های ملی و اسلامی که تلاش زیادی برای تشکیل لیست‌های انتخاباتی کردند، می‌توانیم اقدامات دیگری اتخاذ کنیم.»

کمیته مرکزی انتخابات فلسطین نیز بازداشت نامزد‌های انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین را محکوم و اعلام کرد: «تشکیلات خودگردان فلسطین نامه‌ای را برای اسرائیل فرستاد و در آن تأکید کرد که انتخابات در قدس، کرانه باختری و نوار غزه براساس پروتکل‌های توافقی برگزار خواهد شد.» این کمیته شمار افراد واجد شرایط در قدس را حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: «روند رأی‌گیری در قدس در سه اداره پست در بخش شرقی شهر انجام خواهد شد. این مسئله به موافقت اسرائیل نیاز دارد چراکه مراکز پست تحت کنترل اسرائیل هستند. بقیه ساکنان قدس که واجد شرایط رأی دادن هستند و تعدادشان به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد قرار است در حومه قدس رأی بدهند و در این مورد، نیازی به موافقت اسرائیل نیست. حدود ۱۱ مرکز رأی‌گیری در حومه قدس ایجاد شده است. تعداد نامزد‌های قدس در لیست‌های انتخاباتی ۶۰ نامزد است. مرحله تبلیغات انتخابات شورای قانونگذاری ۳۰ آوریل آغاز می‌شود و شامل شهر قدس نیز هست.»

نظر شما