شناسهٔ خبر: 46753609 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

رونمایی از شهر مجازی برای فعالان فضای مجازی

قم- معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست خبری تبیین و تشریح برنامه‌ها و اهداف کمیته رمضان، از تشکیل شهر مجازی برای فعالین فضای مجازی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، نشست خبری تبیین و تشریح برنامه‌ها و اهداف کمیته رمضان معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، صبح دوشنبه در محل سالن جلسات معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان فعالان رسانه‌های نوین برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام شیخ الاسلام معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ضمن خیر مقدم به حاضرین گزارشی از فعالیت‌های مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد.

وی با بیان اینکه بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دی ماه سال ۱۳۹۷ مبنی بر فعالیت در فضای مجازی، طی سه مرحله بررسی و ارزیابی در دفتر تبلیغات، تصمیم به ایجاد معاونت فضای هنر و رسانه در دفتر تبلیغات گرفته شد، بیان کرد: تشکیل معاونت فضای مجازی، رویکرد و تصمیمی جمعی بوده است و همچنان در تلاش هستیم تا نواقص جدی در فعالیت‌های مشابه را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه نهادهای زیادی در فضای مجازی ورود و نقص‌های بسیاری از نهادهایی که در این فضا وارد شده‌اند وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه برخی از این نهادها با منطق فضای مجازی آشنا نبوده‌اند و این فضای مجازی منطق مختص خودش را دارد و باید با منطق خودش عمل کرد. وی در ادامه تصریح کرد: همکاران ما در دفتر تبلیغات، وارد فضای شهروندی در عرصه فضای مجازی شده‌اند تا ضمن تمرین اصول شهروندی در فضای مجازی، با این رویکرد، هویت جدیدی را تعریف کرده که فضایی شبیه «شهر مجازی» است.

حجت الاسلام شیخ الاسلام در ادامه افزود: فعالان در فضای مجازی به عنوان شهروندان شهر مجازی حضور دارند که مدل خاص خود را دارد. از سوی دیگر تلاش کردیم حمایت‌های مالی دفتر را به این سمت بیاوریم و بر این اعتقاد هستیم که نباید حمایت‌ها بر مبنای مالی باشد و در کنار آن حمایت‌های آموزشی و فرهنگی به مبلغان ارائه می‌کنیم.

معاون فضای مجازی دفتر تبلیغات در ادامه تاکید کرد: بایستی حمایت‌های دفتر تبلیغات را هدفمند و جهت دار نمائیم و سعی ما بر انجام این کار در سال جاری است و با رصدی که صورت می‌گیرد و با تکیه بر توانمندی با توانمندی دفتر تبلیغات شاخص‌های محتوایی را نیز ارائه کنیم.

حجت الاسلام شیخ الاسلام با اشاره به اینکه موضوع گزینش گری با رویکرد اجتماعی اولویت دارد تصریح کرد: گزینش گری و شاخصه‌های آن را به عنوان مبنا مشخص کرده و محتواها را آماده و عرضه نموده‌ایم و از مبلغان محترم خواسته‌ایم در این عرصه فعالیت نمایند تا بتوانیم اثربخشی‌این آثار و فعالیت‌ها را ارزیابی نموده و رفتار مبلغان را بشناسیم.

در ادامه حجت الاسلام حاجیانی مسئول کمیته رسانه معاونت فضای مجازی توضیحاتی را در خصوص این طرح ارائه و بیان کرد: فراخوانی که در ماه مبارک رمضان داشتیم در واقع دغدغه مشترک فعالان فضای مجازی است که طلاب و مبلغان فعالیت خود را در یک زیست مجازی دنبال می‌کنند. شعار «به انتخاب تو» مرجع فعالیت‌های سایبری طلاب می‌باشد که تلاش داریم تا جایی که ممکن است بینش اسلامی را برای انتخاب در سطح جامعه رشد بدهیم.

حجت الاسلام حاجیانی با اشاره به شکل‌گیری معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات، همراه با گسترش روز افزون فضای مجازی در جامعه، تصریح کرد: کمیته رسانه چند گام مهم را در عرصه فضای مجازی دنبال می‌کند و گام مهمی در هوشمند سازی سازمان‌ها برداشته شده و در آن طرح «شهر مجازی» به کار برده شده است. امسال این فعالیت را با قوت دنبال کردیم و در متن فراخوان فعالین فضای مجازی نیز آمده است.

حجت الاسلام حاجیانی در ادامه تصریح کرد: با وجود فضایی به عنوان شهر مجازی، مشخص می‌گردد در کدام یک از خدمات شهری نقصان وجود داشته و این نواقص در ۱۰ نقش کنشگری تعریف شده است که هر نقش می‌بایست امورات مربوط به هر حوزه را پاسخگو باشد.

در ادامه نشست، حجت الاسلام رحیمی مسئول کمیته رمضان معاونت فضای مجازی با ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این کمیته، افزود: گروهی از مبلغان آموزش‌های لازم را دیده و در حال تولید محتوا برای فضای مجازی هستند و همچنین برای کسانی که در فضای مجازی فعالیت دارند کار ویژه‌هایی طرح‌ریزی شده است که همکاری و تعامل بین کاربران فضای مجازی و فعالان رسانه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کسانی که صرفاً کاربر هستند و در فضای مجازی نقش پررنگی ندارند از جمله این کار ویژه‌ها می‌باشد.

وی در ادامه با بیان شیوه فعالیت طلاب در شهر مجازی، گفت: روش فعالیت‌ها در شهر مجازی به این روش است که طلابی مایل به فعالیت در این فضا، در ابتدا می‌بایست دوره مقدماتی آموزش را طی کنند و در ادامه برای آنان مأموریت‌های مختلفی به صورت روزانه تعریف می‌شود. وی در ادامه افزود: امکانات این فضا شامل کسانی خواهد شد که در سامانه ثبت نام کرده و انگیزه لازم و کافی برای فعالیت را داشته باشند.

مسئول کمیته رسانه معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات در پایان با ابراز امیدواری در خصوص اینکه به زودی از شهر مجازی رونمایی شود گفت: متقاضیان فعالیت در شهر مجازی می‌توانند از طریق درگاه www.eshragh.ir ثبت نام کنند که طی دو روز کاری به متقاضیان، پاسخ لازم داده خواهد شد.

نظر شما