شناسهٔ خبر: 46753475 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

دلیل اصلی پرخوری افراد در طول روز چیست؟

باشگاه خبرنگاران

یک متخصص تغذیه درباره دلایل اصلی پرخوری افراد در طول روز و روش‌های مقابله با گرسنگی کاذب توضیحاتی را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره پرخوری اظهار کرد: یکی ازعوامل اولیه پرخوری در افراد این است که آن ها وعده‌های غذایی اصلی مانند صبحانه، ناهار و شام را به صورت منظم میل نمی‌کنند.

او افزود: مصرف نکردن وعده‌های غذایی اصلی توسط افراد باعث می‌شود تا بدن آن ها کل درشت مغذی‌های کربوهیدرات، چربی و پروتئینی که باید به صورت روزانه استفاده کنند را دریافت نکند.

جوزدانی تصریح کرد: رعایت هر ۳ وعده غذای اصلی در رژیم افراد بسیار لازم و ضروری است و حذف آن دریافت پروتئین را دچار مشکل خواهد کرد چرا که این ماده مغذی تنها از طریق منابع غذایی دریافت خواهد شد.

او با بیان اینکه حذف پروتئین‌ها و کمتر مصرف کردن آن‌ها در طول روز باعث پرخوری و احساس گرسنگی در افراد می‌شود، تاکید کرد: میزان دریافت پروتئین برای داشتن اندامی مناسب مهم است، همچنین ساعات مصرف وعده‌های اصلی غذایی حائز اهمیت بوده و صبحانه و ناهار و شام باید حتما در یک زمان مشخصی مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: تمامی افراد باید ۵۰ درصد از انرژی دریافتی در طول روز خود را تا ساعت ۲ الی ۳ بعد از ظهر دریافت کنند و این گزینه عاملی اصلی برای جلوگیری از پرخوری و هجوم به غذا‌های دیگر خواهد بود، در غیر اینصورت بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر افراد به صورت مداوم بدون احساس سیری غذا می‌خورند.

جوزدانی اضافه کرد: برخی از افراد از ابتدای صبح تصمیم به کم خوردن و رعایت رژیم غذایی می‌گیرند که این عامل باعث می‌شود تا آن‌ها به دلیل اینکه مواد مغذی کافی از صبحانه را دریافت نکرده اند در طول روز احساس گرسنگی زیاد کرده و به همین علت نتوانند در مصرف روزانه وعده‌های غذایی خود کنترل مناسبی داشته باشند.

او افزود: یکی دیگر از دلایل پرخوری در افراد این است که در ریزمغذی‌ها دچار مشکل هستند، یعنی فردی که دچار کم خونی فقر آهن، کمبود اسید فولیک، کمبود ویتامین B۱۲، کمبود ویتامین D، کمبود روی و ... باشد در تامین آن کمبود پرخوری آگاهانه خواهد کرد، برای مثال کمبود آهن در افراد باعث می‌شود تا آن‌ها تمایل بیشتری به مصرف گوشت، حبوبات و تخم مرغ دارد.

جوزدانی بیان کرد: برخی اوقات در مصرف‌های نا آگاهانه باعث می‌شود تا افراد به سمت تغذیه نامناسب برای رفع گرسنگی خود از قبیل شیرینی جات بروند و باید گفت که کمبود ریز مغذی‌ها با تغذیه نامناسب نه تنها تامین نخواهد شد بلکه باعث چاقی می‌شود.

او افزود: خیلی از افراد دارای وزن ایده آل ممکن است از نظر وضعیت عضلات بدن دچار کمبود مواد مغذی باشند یعنی دچار ضعف عضلات بدنی باشند که این موضوع باعث پرخوری خواهد شد و از آن جایی که بخش زیادی از عضلات بدن را آب تشکیل می‌دهد بنابراین کمبودعضله باعث مصرف آب بیشتر خواهد شد و در برخی مواقع هم خلاف این موضوع رخ خواهد داد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: مصرف منظم وعده‌های غذایی اصلی، حذف نکردن ۵ وعده اصلی غذایی مانند لبنیات، گوشت، سبزی، حبوبات و روغن‌های سالم، مصرف حداقلی ۲ عدد میوه در طول روز، مصرف یک تا دو لیوان سبزی در طول روز، مصرف حداقل دو واحدی لبنیات و استفاده از گوشت و حبوبات در وعده‌های غذایی، خواب کافی و ... باعث تعادل در رژیم افراد می‌شود و همین عامل از ایجاد گرسنگی جلوگیری خواهد کرد.

نظر شما