شناسهٔ خبر: 46753330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جذب سالانه 250 محیط‌بان در کشور/ دستور تسریع رسیدگی به پرونده شهدای محیط‌بان زنجانی توسط آیت‌الله رئیسی

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه مجوز ۱۰ ساله برای جذب سالانه 250 محیط بان و 50 محیط‌بان دریایی اخذ شده است، گفت: امسال آزمون علمی برگزار و آزمون شفاهی و عملی به زودی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه سال‌جاری خبر شهادت دو محیط‌بان زنجانی به دست شکارچیان غیر مجاز در منطقه حفاظت شده فیله خاصه توجه‌ها را به استان زنجان و موضوع شهادت این دو نفر جلب کرد.

بنابر گزارشات اولیه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه، محیط‌بانان زنجانی در منطقه شکار ممنوع «فیله خاصه» به یک دستگاه نیسان با دو سرنشین مشکوک شده و ایست می‌دهند که آنها اقدام به فرار و محیط‌بانان نیز اقدام به تعقیب می‌کنند و این تعقیب حدود یک ساعت ادامه داشته است.

ارتباط محیط‌بانان با مرکز از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه با مرکز قطع می‌شود و پس از آن هیچ کدام از محیط‌بانان به تلفن همراه و بی‌سیم خود جواب نمی‌دهند، نیروهای کمکی به محل اعزام می‌شوند اما به دلیل تاریکی هوا جست‌جوها در آن روز به نتیجه‌ نمی‌رسد.

با روشن شدن هوا در روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه جست‌وجو برای یافتن محیط‌بانان بار دیگر آغاز شده و پیکر‌ بی جان آنها که با تیر جنگی به شهادت رسیده بودند، در کنار خودرو پیدا می‌شود.

شناسایی قاتلان در کمتر از 12 ساعت

در کمتر از چند ساعت رئیس پلیس آگاهی استان زنجان خبر از دستگیری نخستین قاتل این پرونده خبر داد و دو ساعت بعد نیز شکارچی عامل در این جنایت توسط پلیس آگاهی دستگیر شد. 

بر اساس گزارش‌های دریافتی، هنگامی که یکی از اکیپ‌های جست‌و‌جو موفق به شناسایی خودروی سازمانی در راه فرعی می‌شود، با پیکر بی‌جان دو محیط‌بان مواجه و سپس متوجه حضور فردی در محل وقوع فاجعه می‌شوند که به وی مشکوک شده و دستگیرش می‌کنند،  فرد مظنون در بازجویی‌ها ادعا می‌کند که در قتل محیط‌بانان نقشی نداشته، اما از طرف قاتلان برای پاک کردن آثار جرم به محل حادثه فرستاده شده است، در پی کسب اطلاعات تازه از این فرد، ماموران پلیس برای دستگیری شکارچیان قاتل عازم روستای محل سکونتشان می‌شوند، این در حالی بود که دو فرد شرور خیال تسلیم شدن به پلیس را هم نداشتند و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به ماموران فروگذار نمی‌کنند و دو شکارچی مذکور در مواجهه با نیرو‌های پلیس، درگیر می‌شوند که در نتیجه این درگیری، دست یکی از ماموران نیز شکست و سپس تلاش می‌کنند با ریختن بنزین روی آنان نیرو‌های اعزامی را به آتش بکشند که در نهایت موفق به این کار نشده و بازداشت می‌شوند و در بازرسی از خانه آنها، سه اسلحه شکاری و مقادیری گوشت شکار متعلق به آهو کشف و ضبط می‌شود. 

دستور رسیدگی سریع به پرونده توسط رئیس دادگستری زنجان

از سوی دیگر با تایید خبر شهادت دو محیط‌بان زنجانی به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی توسط مدیر کل محیط زیست استان زنجان، رئیس‌کل دادگستری زنجان برای پیگیری شهادت دو محیط‌بان دستور فوری صادر می‌کند و برای پیگیری شهادت دو محیط‌بان با سلاح جنگی در زنجان اعلام کرد: با فوریت ستاد جرایم خاص تشکیل و دستورات لازم توسط دادسرای زنجان به ضابطین ابلاغ و یکی از معاونین دادستان زنجان به عنوان مسؤول مستقیم برای پیگیری و شناسایی و دستگیری مرتکبین تعیین شد. 

حجت الاسلام اسماعی صادقی نیارکی ضمن تسلیت به خانواده این دو محیط بان و جامعه محیط بانان اطمینان داد مرتکبین امر در اسرع وقت شناسایی، دستگیر و برابر قانون مجازات شود.

در پی شهادت دو محیط‌بان زنجانی واکنش به این حادثه ناگوار آغاز شد و عیسی کلانتری در نامه‌ای شهادت این دو نیروی توانمند را تسلیت گفت و نمایندگان زنجان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها و همچنین سخنرانی در صحن‌ خواستار برخورد سریع و قاطع با عاملان این حادثه شدند. 

استاندار زنجان نیز از پیش‌بینی تدابیر شدید امنیتی و انتظامی برای دستگیری همه عوامل شهادت دو محیط بان زنجانی خبر داد.

مراسم تشییع پیکر شهدای محیط‌بان زنجانی روز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه در بین اشک‌های همکاران و خانواده آن‌ها و بدون حضور رئیس سازمان محیط زیست برگزار و پیکر آنها در قطعه شهدای بهشت معصومه (س) در خاک آرمید.

دیدار و دلجویی مسؤولان از خانواده شهدای محیط بانی

ظهر روز ۲۲ فروردین‌ماه با ماموریت رئیس مجلس مبنی بر رسیدگی به خانواده محیط‌بانان، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و نماینده مردم تهران در سفری سر زده برای دیدار و دلداری از خانواده این دو شهید عازم زنجان شد.

سمیه رفیعی ضمن ابراز همدردی با خانواده این محیط‌بان شهید اظهار کرد:  قطعا جامعه محیط زیستی این غم بزرگ را فراموش نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده در ارتباط با شهادت این دو محیط‌بان با دفتر رئیس قوه قضائیه صحبت شده و قرار شده است که پرونده ضرب‌الاجلی پیگیر شود، تصریح کرد: امیدواریم که با پیگیری لازم شرمنده این شهدا و خانواده آنها نشویم. 

رفیعی افزود: سازمان محیط زیست ۱۵۰ شهید محیط‌بان دارد، اما تاکنون صدای آنها به جایی نرسیده است. 

پدر شهید میکائیل هاشمی در این دیدار با اشاره به اینک نخستین فردی بودم که به بالین پیکر شهدا رسیدم، اظهار کرد: من با چشمانم خودم دیدم که چطور با بیرحمی آنها را به شهادت رسانده بودند. 

وی با اشاره به اینکه از خودرو تا جایی که تیر خلاص را به آنها زده بودند، حداقل ۲۰۰ متر فاصله بود، عنوان کرد: اوج نامردی است که اینطور با همنوع رفتار شود.

پدر شهید میکائیل هاشمی با اشاره به اینکه خود نیز در شغل محیط‌بانی به مقام بازنشستگی نائل شده است، بیان کرد: متاسفانه همواره حقوق محیط‌بانان نادیده گرفته شده است.

نامه فعالان محیط زیست به آیت‌الله رئیسی

در ادامه واکنش‌ها ۱۱۲ نفر از محیط‌بانان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، اساتید، اعضای هیأت علمی و متخصصان محیط زیست، کنشگران و سمن‌های محیط‌ زیست و اعضای جامعه شکارچیان قانون‌مند، فعالان حوزه قرق‌های اختصاصی و حفاظت‌گاه‌های مردمی در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه خواستار رسیدگی فوری به شهادت محیط‌‍‌بانان زنجانی و صدور رأی قاطعانه برای عاملان آن شدند. 

در متن این نامه آمده است: «همانگونه که استحضار دارید در مورخ ۱۷ فروردین سال جاری دو تن از محیط‌بانان استان زنجان به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی در تعقیب و گریز با افراد شروری که برای کشتار حیات‌ وحش وارد منطقه حفاظت شده «فیله‌ خاصه» استان زنجان شده بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و با شلیک تیر خلاص به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، این جنایت که با قساوتی هر چه تمام در حق سربازان خدوم محیط زیست صورت گرفته است، قلب ملت شریف ایران و هر دوستدار طبیعتی را به درد آورده است.

در این نامه تصریح شده است: امضاءکنندگان این نامه که شامل بیش از ۱۰۰ تن از محیط‌بانان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، اساتید، اعضای هیئت علمی و متخصصان محیط زیست، کنشگران و سازمان‌های مردم نهاد حوزه محیط‌زیست همچنین اعضای جامعه شکارچیان قانونمند، فعالان حوزه قُرق‌های اختصاصی و حفاظت‌گاه‌های مردمی هستند، این ضایعه اندوهبار را به ملت شریف ایران به ویژه خانواده مکرم این دو شهید، جامعه علاقه‌مندان و فعالان محیط‌زیست و همه محیط‌بانان کشور تسلیت عرض نموده، ضمن محکومیت این واقعه دهشتناک، از محضر دستگاه قضا برای رسیدگی فوری به این جنایت و صدور رأی قاطعانه برای عاملان به نحوی که موجب درس عبرتی برای سایر متجاوزان به جان محیط‌بانان و عرصه‌های طبیعت کشور شود، خواستاریم. 

از خداوند متعال برای آن شهدای عزیز، رفعت جایگاه و غفران الهی را مسئلت می‌جوییم.»

حضور عیسی کلانتری در سکوت خبری و به صورت سرزده در زنجان انجام شد.

وی ضمن حضور در مزار شهدای محیط‌بانی استان زنجان، در منزل این دو شهید هم حاضر شد و با خانواده آنها دیدار و از آنها تجلیل کرد، همچنین وزیر بهداشت نیز در سفر خود به استان زنجان دیدار با خانواده شهدای محیط‌بانی را در برنامه خود داشت.

تجهیز محیط‌بانان به جی پی اس

 جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست نیز بعد از ظهر امروز ضمن حضور در مزار شهدای محیط بانی استان زنجان ضمن ادای احترام به مقام شامخ این دو شهید از خانواده این دو شهید بزرگوار تقدیر کرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه پرونده دو شهید محیط‌بان زنجانی باید از سرعت عمل نیروی انتظامی تقدیر می‌شود، چراکه در کمتر از  ۱۲ ساعت قاتلان دستگیر شده و اعتراف کردند و هر دو قاتل در اختیار پلیس و دستگاه قضا هستند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از محیط‌بانان قبل از شهادت این دو عزیز اقدامات خوبی طی دو سال گذشته انجام شده است، گفت: در این مدت محیط‌بانان آموزش‌های مختلف را دریافت کرند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۵۰۰ جلیقه ضد گلوله در بین محیط‌بانان توزیع شده است، گفت:  تسریع در رسیدگی به پرونده شهادت محیط‌بانان خود بازدارندگی لازم را دارد که می‌تواند مانعی برای اقدام مشابه علیه محیط بانان باشد.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه پرونده این شهیدان در حال رسیدگی است، گفت: با تاکید رئیس قوه قضائیه با سرعت موارد و مراحل رسیدگی و اطلاعات آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال قرار شد محیط‌بانان هفت استان به صورت پایلوت بیسیم صاحب جی پی اس شود و این جی پی اس‌ها به صورت کشوری توزیع خواهد شد، تاکید کرد: این اقدام به منظور امدادرسانی در صورت نیاز  برای امداد و مدیریت انجام می‌شود.

محبت‌خانی گفت:  تمام موتورسیکلت‌ها و خودروهای خریداری شده توسط محیط زیست که بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ دستگاه است دارای GPS خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار محیط‌بان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این آمار ۴۷ درصد ظرفیت محیط‌بان برای شرایط موجود است و ۵۳ درصد کمبود چارت سازمانی داریم اما این قشر با تمام توان با شکارچیان برخورد می‌کنند و اجازه جولان شکارچیان داده نمی‌شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه مجوز ۱۰ ساله برای جذب سالانه 250 محیط‌بان و 50 محیط‌بان دریایی گرفته شده است، ادامه داد: امسال آزمون علمی برگزار و آزمون شفاهی به زودی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با این جذب نیرو پیش‌بینی می‌شود چارت سازمانی محیط‌بانان به ۷۰ درصد برسد، اضافه کرد: باید توجه داشت که محیط زیست نیازمند اقدامات ایجابی است و باید ۸۰ میلیون محیط‌بان  داشت و با فرهنگ‌سازی با تخریب محیط‌زیست مقابله کرد.

انتهای پیام/73009/ق/

نظر شما