شناسهٔ خبر: 46753124 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از سه میلیون راس دام برای کنترل آبله در خوزستان ایمن‌سازی شد

اهواز- ایرنا - مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت:پارسال سه میلیون و ۲۰۰ هزار راس گوسفند و بز برای کنترل بیماری آبله درخوزستان ایمن‌سازی شد.

صاحب‌خبر -

دکتر مصطفی کنارکوهی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:با انجام عملیات مایه کوبی علیه بیماری آبله ، از شیوع این بیماری کشنده دامی در دامداری‌های صنعتی و سنتی خوزستان جلوگیری شد.
وی با بیان اینکه مایه کوبی دام‌ها در روستاها از جمله اقدام‌های مؤثر در کنترل و پیشگیری این بیماری است گفت:مایه کوبی(واکسیناسیون) دام‌های استان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: دامپزشکی در کنار فعالیت بهداشتی، قرنطینه‌ای و پیشگیری، اقدامات آموزشی و ترویجی را برای افزایش آگاهی دامداران در خصوص خطر بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام در دستور کار دارد.
کنارکوهی از عموم دامداران در مناطق عشایری و روستایی خوزستان خواست در صورت مشاهده تلفات غیرعادی در گله‌های دام ، مراتب را شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.
وی همچنین از دامداران خواست همکاری لازم را با اداره‌های دامپزشکی و گروه‌های واکسیناسیون داشته باشند و برای هماهنگی و اطلاع از زمان واکسیناسیون دام خود به اداره دامپزشکی یا مراکز مایه کوبی مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی بسیار واگیر، و بیشتر کشنده (به ویژه در دام‌های جوان) است و این بیماری به دلیل درصد واگیری زیاد می‌تواند تلفات و خسارت زیادی به دامداران روستایی و عشایری تحمیل کند.
استان خوزستان با داشتن حدود سه میلیون راس دام سبک و ۴۰۰هزار راس دام سنگین در رتبه پنجم کشوری قراردارد.
خوزستان همه ساله در ایام کوچ قشلاقی عشایر میزبان حدود ۲.۵راس دام سبک از هشت استان کشور است.

نظر شما