شناسهٔ خبر: 46753088 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

جعفری:

درس آموزش دفاعی نباید یک درس حاشیه‌ای تلقی شود

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: این موزه به عنوان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ مدرن‌ترین موزه غرب آسیا است که با بهره گیری از هنر و تکنولوژی، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است تا موزه بتواند مباحث و مبانی اعتقادی و ارزشی دفاع مقدس را در ساحت‌های مختلف به شکل مناسب انتقال دهد؛ بنابراین این فرصت برای اساتید آمادگی دفاعی هم مهیا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه؛ وبینار"دفاع مقدس" با مشارکت و همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در راستای بررسی تطبیقی محتوای کتب درسی در آموزه‌های دفاع مقدس و با سخنرانی دکتر علی اصغر جعفری؛ مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیرامون "معرفی ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در سالن قصر شیرین برگزار شد.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  با اشاره به اهمیت و جایگاه نهاد آموزش و پرورش به عنوان نهادی عظیم، موثر و بنیادین گفت: در هر کشوری که توسعه و رشدی ایجاد شده، توجه ویژه‌ای به نهاد آموزش و پرورش و نقش کلیدی آن شده است. در مبانی دینی و تفکر انقلاب اسلامی و نظرات بلند امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای به اهمیت راهبردی آموزش پرورش به عنوان نهاد تاثیر گذار و کلیدی تاکید بسیاری شده است و در تمام دوران پس از انقلاب بر بالندگی این نهاد مهم تاکیدات فراوانی شده است، بسیاری از بزرگان در مسند این نهاد کلیدی مسئولیت و زحمات سازنده‌ای را متحمل شده‌اند.
دکتر علی‌اصغر جعفری یکی از وظایف این نهاد خطیر را نهادینه کردن ارزش‌های ملی و دینی دانست و عنوان کرد: آموزش و پرورش باید به ارتقا و تحکیم هویت ملی نسل جوان مبادرت کند، نسلی که آینده کشور را می‌سازند و آنها وظیفه دارند این ارزش‌ها را به نسل بعد خودشان انتقال دهند، بنابراین سنگ زیرین آسیاب در این حوزه، آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: یکی از کارکردهای آموزش و پرورش انتقال مبانی و ارزش‌های مرتبط با هویت ملی و نهادینه کردن ارزش‌های انقلابی و دینی است. در این حوزه بحث جهاد و شهادت و توجه به امر دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای دارد. تمام افرادی که در این وبینار شرف حضور دارند خودشان جزو اندیشمندان و اساتید این حوزه محسوب می‌شوند. در دو قرن گذشته جنگی نداشتیم که بر این کشور تحمیل بشود که بخشی از سرزمین ایران جدا نشده باشد، قراردادهایی نگینی که بر کشور تحمیل شده و به جدا شدن بخش‌هایی از کشور منجر شد که جز حسرت و شرمساری برایمان چیزی به جای نگذاشته است. تنها جنگی که در این دو قرن گذشته بر ایران تحمیل شده و گستردگی وسیعی داشته است، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده است. کشورهای متعدد از صدام حمایت کردند و عملا جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفت و با رشادت و فداکاری رزمندگان و فرزندان رشید ایران یک سانتی متر از خاک کشور به بیگانگان  واگذار نشد.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طول دفاع مقدس را برابر با جنگ جهانی اول و دوم عنوان کرد و گفت: طولانی‌ترین جنگ در قرن گذشته دفاع مقدس بوده است و مردم ایران با ایستادگی و فداکاری و شجاعت از پس جنگ تحمیلی بر آمدند و امروز ملت ما با سر بلندی به آن می‌بالد بنابراین توقعات و مطالبات مهمی که از نهاد آموزش و پرورش انتظار می‌رود، ورود عالی، عالمانه و هوشمندانه به حماسه بزرگ دفاع مقدس است.
دکتر جعفری به ظرفیت عظیم دفاع مقدس در حوزه بازدارندگی اشاره و بیان کرد: در بسیاری از حوزه‌ها ما مدیون حماسه‌ها و از خودگذشتگی‌ها و رشادت‌ها هستیم. بخش بسیاری از تجارب امروز را مدیون تجارب ارزشمند دفاع مقدس هستیم و دفاع مقدس عملا به صورت یک کارخانه بزرگ انسان سازی عمل کرد و انسان‌های بزرگی را تربیت کرد. بزرگانی که هر کدام اسوه و الگوی یک جامعه و نسل می‌توانند باشند، بایستی با دقت و شایستگی این مهم را به نسل جوان منتقل کنیم و نهادی که آن را می‌تواند کارشناسی شده و با بهره گیری با اساتید شایسته انجام دهد، نهاد آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در هر موضوعی که به درستی ورود کرده ، اثر گذاری عمیق، پایدار و ماندگاری داشته است. بنابراین در این حوزه هم دوستان قدم‌های خوبی برداشته‌اند اما به نظر می‌رسد نیاز به یک آسیب شناسی اصولی است تا با بهره گیری از آن و پیشنهاد صاحب‌نظران به ظرفیت‌ها و فرصت‌های بهتری دست یابیم.
معاون رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اعلام آمادگی و همکاری در حوزه تفهیم مفاهیم آمادگی دفاعی کتب درسی گفت: در بررسی‌هایی که در زمینه کتب درسی داشتیم، روایت‌ها و مباحث کتب درسی درخصوص دفاع مقدس از نظر کمیت قابل قبول نیست و از نظر کیفی دچار پراکندگی است؛ شاید انگیزه لازم برای شناخت جامع و بهتر را برای دانش آموزان ایجاد نکرده باشد. معتقدم باید یک استراتژی مشخص با خط فکری یکپارچه و روز آمدی را در جانمایی‌های مباحث کتب درسی لحاظ و طرح جامع و نقشه راهی برای تبیین ارزش های دفاع مقدس به عنوان حماسه‌ای بزرگ و اثربخش و ماندگار و آینده ساز مبتنی بر اهداف شناختی، عاطفی و رفتاری طرح ریزی شود.
دکتر علی اصغر جعفری گفت: خوشبختانه درک مفاهیم انتزاعی در مقطع دبیرستان (متوسطه) چون ایثار، شهادت،مجاهدت، فداکاری ، دفاع از وطن و ناموس برای دانش‌آموزان قابل فهم و درک است و باید از این فرصت ایجاد شده از توانمندی و فهم سنین این مقطع تحصیلی بهره ببریم و به راحتی مفاهیم ارزشمند را نهادینه کنیم.
وی افزود: در کل از مفاهیم و مطالب کتب درسی به تنهایی نمی‌توان توقع داشت تا الگوی مناسب و ملموسی از دفاع مقدس ارائه کند بنابراین نیازمندیم تا اساتید این دروس در کنار مباحث کتب درسی از ظرفیت‌های جدید برای ارتقاء درس‌ها کمک کنند؛ یکی از این ظرفیت‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موزه های دفاع مقدس است.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، موزه‌های دفاع مقدس را با توجه به ظرفیت‌های کارکردی‌اش مکمل‌های مناسبی برای تدریس درس‌های آمادگی دفاعی عنوان کرد و گفت: همانطور که برای تدریس درس‌های شیمی و فیزیک با هزینه‌های بسیار آزمایشگاه ایجاد می‌کنیم تا دانش آموزان با ابزارهای مختلف آزمایشگاهی از نزدیک به یادگیری بپردازند، در بحث‌های تاریخی مرتبط با حوزه‌های ایثار و شهادت، خوشبختانه امروز موزه های دفاع مقدس با هزینه‌های کلان و ظرفیت‌های گسترده ایجاد شده است و دانش‌آموزان با حضور در این مکان‌ها و بهره گیری از ظرفیت‌های هنری و تکنولوژی نسبت به دفاع مقدس فهم و درک بهتری پیدا کنند. بنابراین در یک دید کلی موزه‌های دفاع مقدس در کنار مباحث مرتبط آمادگی دفاعی می‌توانند کمک کننده، تسهیل کننده و هم ارتقا دهنده آموزش باشند و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این آمادگی را اعلام می‌کند.  
وی اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری دوستان در اداره کل آموزش و پرورش تهران سامانه‌ای را برای نظام بخشی بازدید دانش آموزان مدارس تهران ایجاد کردیم و پیش بینی شده تا با یک برنامه‌ریزی دقیق بر اساس نیازها و برنامه‌هایشان از موزه بازدید کنند و از خدمات دو نهاد موزه و آموزش و پرورش بهره ببرند.در پنج سال گذشته هر سال فقط در فصل تابستان بیش از ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر دانش آموزاستان تهران با برنامه مشخص از موزه بازدید می‌کردند. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آمادگی دارد چندین برابر این حجم از دانش آموزان در طول سال پذیرا باشد.
دکتر علی‌اصغر جعفری گفت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به عنوان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ مدرن ترین موزه غرب آسیا است که با بهره گیری از هنر و تکنولوژی، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است تا موزه بتوانند مباحث و مبانی اعتقادی و ارزشی دفاع مقدس را در ساحت‌های مختلف به شکل مناسب انتقال دهند؛ بنابراین این فرصت برای اساتید آمادگی دفاعی هم مهیا شده است. در این زمینه برای اساتید بازدیدها و کارگاه‌های اختصاصی مهیا شده تا از ظرفیت‌های موزه بتوانند استفاده کنند. در حال حاضر ۲۳ موزه دفاع مقدس در استان‌های کشور ساخته و افتتاح شده است و تا سال ۱۴۰۴ هر استانی دارای یک موزه دفاع مقدس خواهد بود و موزه‌های استانی علاوه بر روایت کلی از دفاع قدس، موظف هستند تا نیم رخ مناسبی از نقش آن استان در دفاع مقدس را  نیز بیان کنند.
وی ادامه داد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد "موزه مقاومت" به عنوان منحصر به فردترین موزه‌های تجهیزات غنیمتی داعش در دنیا مکان مناسبی برای گذراندن اوقات تفریحی و آموزشی وسیعی برای دانش‌آموزان شده است تا به ارتقاء سطح دانش دفاعی آنها کمک کند.علاوه بر آن در حال آماده سازی "موزه انقلاب اسلامی" از دوران مشروطه تا انقلاب هستیم؛ "موزه زنان" که به نقش زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد، "موزه تهران" نقش تهران در انقلاب و دفاع مقدس را روایت می‌کند، حتی "موزه کودک" را برای سنین ابتدایی در دست اقدام داریم. در کنار این ظرفیت عظیم فراهم شده کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با بیش از ۲۷ هزار کتاب در موزه داریم. گروه‌های پژوهشی دانشجویی و اساتید و دانش آموزان با ثبت نام در آن می‌توانند از ظرفیت‌های کتابخانه موزه بهره می‌گیرند. بنابراین عزیزان مدرسین و اساتید به عنوان گروه‌های آموزشی، سرگروه ها و مربیان و دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی از  فرصت و ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را بکنند.
دکتر جعفری بیان کرد: کتابخانه دیجیتالی با بیش از 3000 عنوان کتاب در مجموعه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آماده ارائه خدمات است و اساتید و دانش‌آموزان می‌توانند به آن رجوع کنند و به راحتی مباحث را نسخه برداری کنند.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان کرد: در یک تعریف سنتی موزه‌ها محلی برای نگهداری اشیاء و آثار تمدنی و باستانی بود و مخاطبان در بازدید از آنها به سابقه تمدنی خود پی می‌بردند اما امروزه در تعریف جدید، موزه‌ها به عنوان مکان‌های آموزشی، تعاملی و پویا تبدیل شده‌اند. تعابیر قدیم رنگ باخته‌اند و خود مکانی پژوهشی و آموزشی است و موزه‌ها به عنوان یک رسانه عمل می‌کنند و در قالب مباحث کمک آموزشی می‌توان از آن بهره گرفت تا در یک نقش‌آفرینی به انتقال مفاهیم درست، دقیق و جذاب عمل کنند، این همان ماموریتی است که آموزش و پرورش باید آن را دنبال کند.
دکتر جعفری افزود: خوشبختانه با دوستان در سازمان پژوهش کتب درسی چندین نشست برگزار کردیم. معاون آموزش و پژوهش موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دوستان در سازمان پژوهش کتب درسی تفاهم‌نامه‌هایی داشته اند تا موزه در ایجاد سامانه کمک آموزشی همکاری داشته باشد تا اساتید محترم در هر درسی که نیاز به فیلم، مستندی و... دارند، موزه این موارد را در اختیار آنها قرار دهد. سامانه ای بالغ بر ۱۰ میلیون سند را به زودی راه‌اندازی می‌کنیم و دانش‌آموزان از اسناد و مدارک در پژوهش‌های درسی می‌توانند از آنها بهره بگیرند. همچنین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بالغ بر ۱۳۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را حمایت مالی و تخصصی کرده است.
وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به آموزش و پرورش به عنوان نهادی کلیدی و تاثیرگذار نگاهی ویژه‌ای دارد تا ارزش‌های متعالی و دینی را در نسل جوان نهادینه کند. یکی از آن ارزش‌های متعالی و ارزشمند "دفاع مقدس" است. توقع داریم آموزش و پرورش همانطور که در این حوزه ورود داشته با عنایت ویژه‌ای این راه را ادامه دهد. امیدوارم اساتید و سرگروه‌ها و مربیان عزیز نسبت به درس آمادگی دفاعی توجه بیشتری داشته باشند. درس آمادگی دفاعی نباید یک درس حاشیه‌ای تلقی شود، امروز بحث تعلق ملی و علاقه‌مندی به وطن و هویت ملی از مباحث مهم کشور است و در تمام دنیا به این موضوعات توجه ویژه‌ای دارند. ایثار و پاسداری از ارزش‌های دینی باید به شکل مناسب توسط اساتید عزیز این عرصه کار شود و درخواست دارم این درس را در دل مباحث آموزشی بیاورند و به این درس اهمیت ویژه‌ای بدهند و از مباحث کمک آموزشی و ظرفیت موزه‌ها هم در این راستا بهره بگیرند.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه گفت: از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس برای روایت گری و مفاهیم دفاع مقدس بهره بگیریند البته برخی از اساتید جزو پیشکسوتان دفاع مقدس هستند اما به طور کلی از جانبازان، ایثارگران و پیشکسوتان -فرماندهان دفاع مقدس- در فرصت‌های مناسب در کلاس‌های آمادگی دفاعی دعوت به عمل بیاید تا آنها در جمع دانش آموزان به روایت‌گری مستند دفاع مقدس بپردازند و دانش‌آموزان چهره به چهره با پیشکسوتان دفاع مقدس آشنا شوند. خوشبختانه بخش قابل توجهی از فرماندهان جنگ تحمیلی در قید حیات هستند؛ فرماندهانی که هر کدام می‌توانند الگوی ارزشمندی برای دانش آموزان باشند.
دکتر جعفری در پایان عنوان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع‌مقدس که مأموریت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس را برعهده دارد، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌اند و آمادگی را اعلام کرده‌اند؛ دوستان و همکاران در سازمان ادبیات و تاریخ گام‌های خوبی را در این زمینه برداشته‌اند. همچنین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم در تلاشی مشترک با بهره گیری از ظرفیت‌های تکنولوژی و رسانه‌ای‌اش به اساتید گرامی حوزه دفاع مقدس برای انتقال مفاهیم ارزشی و متعالی کمک می‌کند.

نظر شما