شناسهٔ خبر: 46752960 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

گوسفندان آتش سوزی در جنگل های تهران را مهار می کنند

رکنا: شهرداری تهران در اقدامی جالب به صورت آزمایشی طرح چرای گوسفندان در بوستان جنگلی سرخه حصار را برای پیشگیری از آتش سوزی اجرا کرده است.

صاحب‌خبر -

با وجود این که در شهرهای مطرح دنیا روش های نوینی برای جلوگیری از آتش سوزی بوستان های جنگلی در فصول گرم سال به کار می برند، اما شهرداری تهران تصمیم گرفته است تا با بهره گیری از چرای گوسفندان، بوستان های جنگلی را از خطر آتش سوزی در روزهای گرم سال مدیریت کند.

به گزارش رکنا، هر چند انتشار تصاویر این اقدام شهرداری با نظرات مثبت و منفی کاربران روبه رو شده است، اما برخی بر این باورند که این روش بهن وعی ابتدایی ترین نوع هرس و کودهی بدون دخالت انسان محسوب می شود.

پارک ملی سرخه حصار از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهان بوده و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این پارک از تفرجگاه‌های پایتخت‌نشینان است این بوستان در شرق پایتخت و در منطقه ۱۳ قرار دارد و مساحتش حدود ۹۱۶۸ هکتار است.

آب این پارک از رودخانه جاجرود تهیه می‌شود. این منطقه در تمام فصول سال از طبیعتی زیبا دارد که به‌علت پوشش گیاهی منحصربه‌فردش است. این موضوع باعث شده پارک سرخه حصار تهران از دیدنی‌ترین و سرسبزترین پارک های جنگلی تهران باشد و طرفداران زیادی برای پیک نیک و گشت آخر هفته پیدا کند.

سرخه حصار جزو اولین پارک‌هایی بود که پیست دوچرخه‌سواری در آن احداث شد. طول این پیست حدودا هشت کیلومتر است و شیب مناسب و آسفالت جاده دوچرخه‌سواری را برای ورزشکاران راحت‌تر می‌کند. این پیست در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده است و جاده‌ای پهن دارد.

اسفند سال گذشته طی مراسمی که با حضور مدیر کل منابع طبیعی استان تهران و مجتبی شکری شهردار منطقه 13 برگزار شد، تفاهم نامه «اجرای مدیریت بهره وری و نگهداری از پارک جنگلی سرخه حصار و توسعه فضای سبز با شهرداری» بین طرفین به امضا رسید.

شهردار منطقه 13در خصوص انعقاد تفاهم نامه واگذاری مدیریت پارک جنگلی سرخه حصار گفت: بر اساس این تفاهم نامه، ۵۴۷ هکتار اراضی بوستان جنگلی سرخه حصار به مدت سی سال به شهرداری تهران واگذار و دفترچه بهره برداری از این پارک نیز که شامل ۵۴ پروژه گردشگری، توسعه فضای سبز و نگهداری از گونه‌های جانوری و… نیز از سوی شهرداری منطقه اخذ شد.

وی این تفاهم نامه را تضمین آینده این بوستان به جهت توسعه، نگهداری فضاها و گردشگری برشمرد و یادآور شد: بوستان جنگلی سرخه حصار، ثروت ملی و واقعی ماست که امیدوارم با حفظ و نگهداری صحیح آن بتوانیم خدمات مختلفی را به ویژه در زمینه گردشگری ارائه کنیم.

اما حالا بسیاری از کارشناسان این اقدام شهرداری را خلاف موضوع نگهداری فضاها و گردشگری بوستان سرخه حصار می دانند. معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۳ تهران درباره این موضوع به فارس گفت: هر ساله با آغاز فصل بهار و شروع بارندگی ها، شاهد رشد علف های هرز در مراتع بوستان جنگلی هستیم که این امر با آغاز فصل گرما منجر به بروز آتش سوزی می شود.

احسان صفایی افزود: در سال جاری، تصمیم گرفته شد، طرحی آزمایشی در جهت جلوگیری از کف سوزی علف ها و به تبع آن خسارت به درختان بوستان و همچنین تقویت بستر خاک،طی مدتی کوتاه انجام و نتایج طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

به گفته معاون شهردار منطقه 13 تهران، از نظر علوم جنگلداری استفاده از چرای دام برای رستنی های کف (اشکوب پایین) و قرق کردن پارسل به پارسل جنگل به جهت از بین بردن علف های هرز به گونه ای که با خوردن توسط دام از رویش در سالهای آینده به شدت کاسته و در تقویت گونه های اشکوب فوقانی تاثیرات به‌سزایی خواهد داشت.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این باره یادآور شده است: سرخه حصار یک بوستان طبیعی است و سازمان محیط زیست و منابع طبیعی نیز علاوه بر شهرداری تهران بر آن نظارت دارند. در فصل بهار سرخه حصار پر از علف است و اگر فکری به حال این علف ها نشود تبدیل به مخزن آتش سوزی خواهد شد، بنابراین این که برای پیشگیری از حریق، گوسفندان البته به صورت کنترل شده چرا کنند، راهکار بدی نیست و پیش از این در تپه هایی در حاشیه منطقه 4 نیز چنین راهکاری ارائه و انجام شده بود.

هرچند بوستان های تهران به دلیل شرایط کرونا تقریبا نیمه تعطیل شده است، ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند چرای گوسفندان در بوستان ها سبب نابودی فضای سبز است و این موضوع آسیب به طبیعت تهران را به همراه دارد و از طرفی با استفاده از تکنولوژی می توان به برای پیشگیری از حریق اقداماتی انجام داد. حالا باید دید شهرداری همچنان از این رویکرد به عنوان راهکار اساسی دفاع می کند یا برنامه های دیگر مد نظر مدیریت شهری قرار خواهد گرفت؟ آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما