شناسهٔ خبر: 46752931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت در قزوین:

آمار مرگ‌ومیر کرونا در استان قزوین از متوسط کشوری بالاتر است/ بیش از ۴۲ هزار بیمار کرونایی در کشور نقض قرنطینه کردند

ایرج حریرچی؛معاون وزارت بهداشت گفت: متاسفانه ۴۲ هزار و‌ ۵۹۸ هزار نفری که تست مثبت کرونا داشتند و تست آن‌ها ثبت شده از اصول قرنطینه سرپیچی کرده و نقض قرنطینه داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ ایرج حریرچی عصر امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که در محوطه استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: قزوین جزو استان‌هایی است که میزان مرگ‌ومیر کرونا در آن از متوسط کشوری بالاتر است و طی ارتباطاتی که در هفته اخیر داشتم خوشبختانه تصمیماتی که در استان صورت گرفته جزو استان‌های موفق و نمونه بوده و در تعطیلی‌ها و کاهش زنجیره انتقال توانسته به موفقیت‌های خوبی برسد.


وی افزود: در برخی استان‌ها ۳۵ الی ۶۰ درصد مشاغل در گروه یک قرار می‌گیرند و مراجعین آنها هم درصد قابل توجهی است؛ کرونا از جنگ جهانی هم بیشتر برای ما مشکل ایجاد کرده و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی بزرگترین مشکلی است که در ۱۰۰ سال اخیر داشتیم و تا چند سال آینده هم ادامه دارد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: مقابله با این ویروس باید جامع و همگانی و بین‌المللی باشد؛ چراکه هیچ اقدام منفردی در مقابله با کرونا موفق نیست و باید با مجموع کارهای بزرگ و کوچک با انسجام برای مقابله با کرونا اقدام کنیم.

وی افزود: مسائل مربوط به بهداشت مردم حدود ۱۵ تا۲۰ درصد در اختیار وزارت بهداشت است و ‌۷۰ تا ۸۰ درصد بیرون از وزارتخانه و توسط مردم باید انجام شود؛ درمورد بیماری کووید ۱۹ میزان تاثیر حوزه سلامت برای کنترل این بیماری بسیار کم است و ما نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم.

با وجود اعمال محدودیت‌ها تنها ۴ الی ۶ درصد تردد اجتماعی در سطح کشور کم شده است

حریرچی بیان کرد: بسیاری از کشورها با اقدامات مناسب اجتماعی بیماری را در مراحل اولیه توانستند خفه کنند؛ لذا اقدامات پیشگیرانه و اساسی هستند که می‌تواند موثر باشد؛ متاسفانه بیماری که وارد آی سی یو شده و لوله تنفسی برای او گذاشته شده امکان نجاتش بسیار کمتر از یک درصد است؛ اما اگر بتوانیم همین بیمار را در ابتدا پیشگیری و کنترل کنیم بسیار موثرتر خواهد بود.



وی ادامه داد: اکنون قریب به اتفاق داروهایی که در دنیا مصرف می‌شود به جز اکسیژن تاثیر چندانی در درمان ندارند؛ بنابراین اصلی‌ترین راه مقابله با کرونا عدم ابتلا است و زنجیره انتقال هم در انسان‌هاست که باید قطع شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: انتقال از طریق سطوح بسیار کم شده است و اصل انتقال از طریق تنفس و ارتباط چهره به چهره است که کم هزینه‌ترین و‌ موثرترین راه‌های قطع زنجیره کرونا هم کاهش ترددهای اجتماعی و کاهش ارتباط افراد با مبتلایان است که در این زمینه مشکل فرهنگی و‌ نظارتی داریم.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: طبق ماده ۶۸۸ قانون نیز عدم رعایت قرنطینه و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهدید سلامت مردم است که طبق قانون مستلزم مجازات خواهد بود و باید گفت که از تروریست بالقوه هم خطرناک‌تر است.

وی افزود: احتمال دارد در پیک چهارم کانال مرگ بسیار بالاتری را از فاز سه تجربه کنیم؛ تمرکز ما بر روی افراد با تست مثبت است و طرح مومنانه را باید برای افرادی که تست مثبت هستند و جزو اقشار کم درآمد و ضعیف هستند که توان رعایت قرنطینه را ندارند نیز اختصاص یابد تا دغدغه مالی نداشته باشند.

از بیمارستان‌های خصوصی گله داریم

حریرچی با بیان اینکه اکنون تست‌های سریع با قیمت حدود ۳۵ هزار تومان ارزان‌تر شده و مشکلی در تامین آن نداریم، ابراز کرد: در این شرایط بزرگترین عمل اجتماعی و امر به معروف ما این است که با کرونا مقابله کنیم و اصل را باید بر پیشگیری بگذاریم.



این مقام مسئول یادآور شد: متاسفانه ۴۲ هزار و‌ ۵۹۸ هزار نفری که تست مثبت داشتند و تست آن‌ها ثبت شده از اصول قرنطینه سرپیچی کرده و نقض قرنطینه داشتند و با وجود اعمال تمام محدودیت‌ها تنها ۴ الی ۶ درصد تردد اجتماعی ما در سطح کشور کم شده است.

وی با بیان اینکه ویروس انگلیسی ناگهان شروع به تشدید می‌کند، تاکید کرد: در استان قزوین باید در حوزه بهداشت تست و ایزوله بیشتر شود و کار اصلی مراقبت است و طرح درمان در منزل را گسترش دهید.

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: از بیمارستان‌های خصوصی گله داریم چون باید بیش از این ظرفیت فعلی برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص دهند؛ سرعت در واکسیناسیون اهمیت دارد و هر واکسنی که مورد تایید غذا و دارو قرار گرفته باید هر چه سریع‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

حریرچی در پایان گفت: واکسن ملی هم مراحل تولید را طی می‌کند؛ تا چند هفته هم درگیر اوج گیری بیماری کرونا هستیم و باید حداکثر امکانات را برای پیشگیری از ترددها استفاده کرد و انجام بیشتر تست و قرنطینه باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

نظر شما