شناسهٔ خبر: 46751971 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون کل وزارت بهداشت: ۴۲ هزار نفر مبتلا به کرونا قرنطینه را شکسته‌اند

قزوین - معاون کل وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی با بیان اینکه باید به دنبال قرنطینه بیماران باشیم گفت: بیش از ۴۲ هزار نفر از افرادی که تست مثبت بوده‌اند از اصول قرنطینه تخطیی کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ایرج حریرچی بعد از ظهر دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: با توجه به خصوصاً جغرافیایی استان اعم از تردد و تراکم جمعیتی جزو استان‌هایی است که از نظر تعداد بیماران در این پیک از متوسط کشوری کمی بالاتر است.

وی افزود: خوشبختانه تصمیماتی که در سطح استان گرفته شده و همکاری همه جانبه‌ای که صورت گرفته جزو استان‌های موفق و نمونه و متأسفانه معدودی است که توانسته با اعمال محدودیت‌ها در کاهش زنجیره ابتلاء مؤثر باشد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی تاکید کرد: کووید ۱۹ مهمترین مشکلی است که در یک صد سال اخیر برای جامعه جهانی بوجود آمده و ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن سال‌ها بر روی جهان تأثیر خواهد گذاشت و مقابله با آن نیازمند یک برنامه همه جانبه و جامع است.

وی تصریح کرد: هیچ اقدام منفردی حتی واکسیناسیون جوابگوی این بیماری نیست و در نتیجه ما باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا یا مجموعه کار‌های کوچک و بزرگ به دنبال مقابله با این ویروس باشیم.

حریرچی اضافه کرد: در دنیا مسائل مرتبط با سلامت مردم تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد در اختیار دستگاه‌های متولی سلامت است و هشتاد درصد آن در بیرون از دستگاه سلامت شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: در مورد کرونا و کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی ویروسی با سرایت بسیار زیاد است، میزان تأثیر حوزه سلامت در مقابله با آن بسیار کمتر از این ۲۰ درصد است و بر همین اساس نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم.

معاون وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی عنوان کرد: در هر مرحله‌ای بیماری اقدامات اجتماعی و پیشگیرانه نقش اساسی را دارند و کشور‌هایی در برابر این ویروس موفق بوده‌اند که توانسته‌اند همه ساز و کار‌های اجتماعی را پای کار مقابله به میدان بیاورند.

وی بیان کرد: راه مقابله با ویروس عدم ابتلاء است و عدم ابتلاء با قطع زنجیره انتقال که همان شناسایی و قرنطینه بیمار در همان روز‌های نخست است صورت خواهد گرفت.

حریرچی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین راه انتقال از طریق ارتباط مستقیم و چهره به چهره بیمار با افراد سالم است، گفت: بهترین راه مقابله جداکردن بیماران در همان روز‌های نخست از غیر بیمار است.

وی افزود: تا روز یکشنبه بیش از ۴۲ هزار نفر از افرادی که تست مثبت بوده‌اند از اصول قرنطینه تخطی کرده‌اند و اسم این افراد را باید تروریست انتحاری گذاشت که سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: ابعاد این موج بسیار سنگین و سهمگین‌تر از دیگر پیک‌ها است و اگر بی توجهی کنیم به مراتب مشکلات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: شناسایی افراد مبتلا باید در دستور کار بگیرد و باید از هر طریق ممکن به دنبال افزایش تعداد تست هدفمند رپید در سطح استان قزوین باشیم.

حریرچی ادامه داد: تردد در اسفندماه تنها ۴ تا ۶ درصد کم شده و تا وقتی تردد اجتماعی کم نشود اعمال محدودیت‌ها تأثیری نخواهد داشت.

وی گفت: از بیمارستان‌های خصوصی گلایه داریم و در شرایطی که مردم نیاز به کمک دارند باید پای کار باشیم نه اینکه تنها درصدی از ظرفیت خود را به این کار اختصاص دهیم.

معاون وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: سرعت در واکسیناسیون مهم استو هرچقدر این واکسن زودتر تزریق شود قسمتی از زنجیره انتقال قطع می‌شود.

وی اظهار کرد: از هر ۱۰۰ نفری که مبتلا به این ویروس مبتلا می‌شوند ۱۶ درصد دچار اختلالات انعقادی می‌شوند و این در حالی است که اختلالات انعقادی در واکسن‌ها نزدیک به یک درصد است و منطقی است که نسبت به تزریق آن حساسیت کمتری داشته باشیم.

حریرچی در پایان یادآور شد: همه تلاش خود را برای قطع زنجیره ابتلاء و درمان در خانه به کار بگیریم.

نظر شما