شناسهٔ خبر: 46748763 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نگرانی اتحادیه اروپا از حضور نیرو‌های روس در مرز اوکراین

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه حضور نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین را «خطرناک» خواند و خواستار عقب‌نشینی آنان شد.

صاحب‌خبر -

 «جوزپ بورل »، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) اوضاع مرز اوکراین را «خطرناک» خواند و خواستار عقب‌نشینی آنان شد.

او در بیانیه‌ای مطبوعاتی پیش از نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: اوضاع در شرق اوکراین بسیار خطرناک است و روسیه باید نیرو‌های خود را از مرز‌های اوکراین دور کند.

بورل افزود: اوضاع در شرق اوکراین بسیار نگران کننده و خطرناک است و ما از روسیه می‌خواهیم که از مرز‌های اوکراین خارج شود.

او تصریح کرد: روابط با روسیه در  وضع مناسبی نیست.

پیش از این، «یوگنی یینین»، معاون وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرده بود که کی‌یف روز دوشنبه یادداشت اخراج یک دیپلمات عالی رتبه روسی را به سفارت روسیه ارسال می‌کند و از ۱۹ آوریل ۷۲ ساعت به او فرصت می‌دهد تا اوکراین را ترک کند.

این در حالی است که «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نیز در پیامی به انتقاد از رویکرد غرب به تنش میان روسیه و اوکراین پرداخت و نوشت: غرب درقبال تجمع نیرو‌های اوکراین در دونباس سکوت اختیار کرد. این سکوت ازسوی کی‌یف به معنای تاکتیک حمایتی قلمداد شد و این کشور را به تشدید تنش ترغیب کرد.

پیش‌تر دبیر کمیسیون امنیت روسیه افشا کرد «اوکراین از آمریکا و دولت‌های غربی اسلحه‌های کشنده می‌گیرد» و همچنین آمریکا ۵ هواپیمای جنگی طی روز‌های گذشته به این کشور فرستاده است.

بحران روسیه و اوکراین که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده، و اخیرا با روی کار آمدن بایدن و در پی کشته شدن چهار سرباز اوکراینی در منطقه دونباس و تلاش جدایی طلبان روس تبار شرق اوکراین برای پیوستن به روسیه افزایش یافته است. 

 

نظر شما