شناسهٔ خبر: 46748576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یادها از نام «مجاهد فی سبیل الله»

مژگان رساپور

در پی اعلام خبر شهادت سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه در اطلاعیه‌ روابط عمومی کل سپاه،‌ مقامات لشکری و کشوری و دوستدارن این شهید در پیام‌ها و اظهارات جداگانه شهادت وی را به مقام معظم رهبری و ملت ایران تبریک و تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه با ارائه توضیحاتی درباره علت به شهادت رسیدن سردار محمد حسین حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  اظهار کرد: در جلسه‌ کمیسیونی که در بیمارستان بقیه الله برگزار شد عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت سردار سیدمحمد حجازی را تسلیت گفتند.

در بخشی از  پیام رهبر انقلاب اسلامی آمده است: او در مسئولیت‌های بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه‌ آنها، سربلند و موفق بوده است. فقدان او حقاً مایه‌ تأسف و اندوه است. لازم می‌دانم به همسر گرامی و فرزندان و دیگر افراد خاندان و به دوستان و همکاران ایشان صمیمانه تسلیت عرض کنم و صبر و تسلّا برای آنان از خداوند متعال مسألت نمایم. رحمت و مغفرت و رضوان الهی بر این برادر فقید باد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور با انتشار پیامی در همین رابطه اظهار داشت: سردار حجازی فرمانده جانباز و متعهد، تمام زندگی خود را با اخلاص در سنگرهای مختلف خدمتگزاری به خصوص در دوران دفاع مقدس و پس از آن در سمت‌های مختلف، وقف پاسداری و دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و خدمت به میهن اسلامی کرد و کارنامه پرافتخاری به یادگار گذاشت.

سید ابراهیم رئیسی‌ رئیس قوه قضاییه هم خبر عروج سردار سید محمد حجازی جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را موجب تاثر و تالم همه دوستان انقلاب و دلدادگان امام و رهبری عنوان کرد و گفت: آن مجاهد بصیر و سردار ولایتمدار خدمات ارزشمندی برای تامین امنیت، جذب و پرورش جوانان مومن و انقلابی و ارتقاء توانمندی‌های لجستیک و صنعت دفاعی انجام داد و در جبهه مقاومت نیز استوانه‌ای قابل اتکاء برای رزمندگان مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی، خصوصا در لبنان به شمار می‌رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام خود، سردار سرتیپ پاسدار حجازی را دژی مستحکم در دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان اسلام دانست.

محمدباقر قالیباف همچنین در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: سردار حجازی⁩ علاوه برنقش‌آفرینی در پیروزی انقلاب، فرماندهی دوران دفاع مقدس وسازماندهی نیروی بسیج، «ستارۀ درخشان محور مقاومت» بود.‏او که یک عمر برای پیوستن به برادران شهیدش انتظارکشید، حالا در آغوش سلیمانی‌هاست.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش آفرینی های سردار حجازی در دفاع مقدس هشت ساله و جبهه مقاومت اسلامی را برای همیشه ماندگار و راهگشای مدافعان انقلاب در صیانت از امنیت و اقتدار ملت ایران خواند.

خانواده شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز در پیامی به همین مناسبت سردار سرتیپ پاسدار سیدمحمد حجازی از همرزمان و همراهان و دوستان نزدیک شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی علی‌الخصوص در جبهه‌ی مقاومت به‌ویژه در لبنان عنوان کردند که پس از شهادت حاج قاسم نیز در طریق جهاد، در جایگاه جانشینی فرماندهی نیروی قدس، سربازی شایسته برای فرمانده معظم کل قوا بود و در سلوک فردی و مدیریتی در راه و منش فرمانده شهید قدم برمی‌داشت.

به نقل از پایگاه خبری العهد، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در پیام خود خاطر نشان کرد: شهادت سردار حجازی سالیان دراز به عنوان فرمانده ای حکیم و مجاهد در کنار ما بود، اوبرادری بزرگ، حامی قوی، فداکاری وفادار، الگویی در اخلاق و صاحب اندیشه‌ای روشن بود.

سید حسن نصرالله همچنین دو پیام جداگانه به سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه ارسال کرد.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم در پیامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی چنین نوشت که ما در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با نهایت تأثر و تألم و با رضایت به قضا و قدر الهی، خبر درگذشت سردار محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردیم. از درگاه خداوند مسألت داریم ایشان را مشمول عفو و مغفرت خویش قرار داده و درجاتشان را عالی گرداند و در بهشت برین خویش جای دهد و به شما نیز در این مصیبت صبر جمیل و اجر جزیل عطا فرماید.

در پی شهادت سردار حجازی، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: شهید حجازی شهید جاوید مقاومت و یاور و سرباز راستین ولایت بود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس مجلس هم با انتشار پیامی در توییتر نوشت: موشک‌های تجهیز شده سردار حجازی که در آینده نزدیک قلب تل‌آویو را فتح می‌کند، جای خالی او را پر خواهد کرد.

سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی نیز تاکید کرد:‌ سردار حجازی به عنوان یکی از فرماندهان شجاع و مخلص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس بوده و خدمات ارزنده ای از خود به یادگار گذاشته بود.

همچنین سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی در حساب کاربری خود در توئیتر با تاکید بر اینکه سردار حجازی هیچ‌گاه در پی نام و مقام نبود، نوشت: خدمات مخلصانه او در ایران، عراق، سوریه و لبنان از خاطرها فراموش نمی‌شود.

در بخشی از پیام محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پی عروج ملکوتی شهید حجازی آمده است:‌اینجانب رحلت آن سردار مومن و مخلص و یار صدیق سردار شهید سلیمانی که از فرماندهان و مجاهدان برجسته هشت سال دفاع مقدس بود و  عمر خویش را صرف ایثار و فداکاری در راه خدمت و دفاع از این مرز و بوم کرد، به رهبر معظم انقلاب، فرماندهان محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران و همه همرزمان و دوستان و به خصوص خانواده مکرم حجازی تسلیت عرض می نمایم. 

علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری هم تاکید کرد: تلاش ارزنده و نقش آفرینی کم نظیر آن سردار رشید اسلام در تقویت جبهه مقاومت، در یادها زنده و جاری و برای همه رزمندگان فداکار و عاشقان جهاد و شهادت، الگویی درس آموز و به یادماندنی است‌.

در همین ارتباط آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیام خود، سردارحجازی را مجاهدی خستگی ناپذیر  دانست که و ازجمله فرماندهان شاخص هشت سال دفاع مقدس و میدان های مبارزه  و جهاد علیه ظلم و طغیان و کفر بود و عمر بابرکت خویش را وقف جهاد فی سبیل الله نمود و آثار و برکات فراوانی از خود برجای گذاشت.

همچنین سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  عروج شهادت گونه سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حسین‌زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را به فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، ملت ایران خانواده معظم و آحاد همرزمان وی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت گفت.

سردار سرلشکر پاسدار صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تبریک و تسلیت عروج شهید والامقام،‌ کارنامه شهید حجازی را منشوری راهگشا برای حضور مجاهدان و رزمندگان اسلام در میدان های جهاد و مبارزه با نظام سلطه و استکبار خواند.

در پیامی دیگر امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع عروج سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حجازی را به محضر مبارک فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) و آحاد کارکنان جان بر کف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رزمندگان محور مقاومت و بیت شریف ایشان تسلیت گفت.

در پی انتشار خبر عروج ملکوتی شهید حجازی،‌ محمد جلال فیروزنیا سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: آن سردار بزرگ اسلام عمر با برکت خویش را در صحنه های دفاع مقدس،جبهه مقاومت ودفاع ازحریم ولایت سپری نمود  ودر همه این عرصه ها نمادی تمام عیار از اخلاص وفداکاری واز خود گذشتگی ومجاهدت در راه خدا بود.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق هم با تسلیت عروج سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: ان شاءالله که روح آن بزرگوار با اجداد طاهرین و همرزمان شهیدش محشور و در جوار حضرت حق در اعلی علیین ماوای آن انسان فرهیخته باشد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در پیام تسلیتی در پی عروج شهادت گونه سردار سید محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصریح کرد: این جانباز فداکار نظام با ویژگی‌های اخلاقی منحصر بفرد، در دوران مسئولیت خود خدمات ارزشمندی انجام داد.

همچنین مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در پیامی نوشت:‌ این یادگار گرانقدر دوران دفاع مقدس، پس از پایان جنگ تحمیلی، مجاهدانه در مسئولیت‌های متعدد خدمت کرد و درجبهه مقاومت نیز تکیه گاه رزمندگان مقابله با تروریست های داعش و رژیم صهیونیستی بود.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر،‌ سردار حجازی را الگویی بود برای تمامی جوانان انقلابی و در خط مقدم مبارزه با فتنه داخلی و دشمنان خارجی توصیف کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم با انتشار پیامی عروج ملکوتی پاسدار مخلص سپهر ولایت و اسوه اخلاق و وارستگی و مردمداری مرحوم سردار سید محمد حجازی را تسلیت گفت.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پیام خود با اشاره به نقش و مسئولیت‌های خطیر و برجسته مرحوم حجازی در سپاه پاسداران و بسیج در دوران دفاع مقدس و همچنین در حمایت از مقاومت اسلامی، عروج آن فرمانده و رزمنده دلیر ایران اسلامی را به محضر مقام‌ معظم رهبری و همه سپاهیان و همرزمان سلحشور ایشان به خصوص خاندان معزز حجازی تسلیت و تعزیت گفت.

همچنین امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش با صدور پیامی تصریح کرد:‌ سالها مجاهدت آن سردار رشید اسلام در جبهه های مختلف مبارزه و جهاد به ویژه دفاع از حریم آل الله، چهره ای ماندگار و اسطوره ای فراموش ناشدنی از وی به جا گذاشت.

در پی عروج آسمانی شهید حجازی،  علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: بدون تردید، خدمات ماندگار و زحماتِ بی دریغ آن برادرِ گرانقدر در راه صیانت از حریم مقدّس سرزمینِ اسلامی و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی ایران بر حسنات کارنامه درخشانِ ایشان خواهد افزود.

نصرت الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور هم با صدور پیامی شهادت سردار حجازی را مرد میدان‌های جهاد و خدمت، پاسدار فداکار، جانباز سرافراز و مجاهد خستگی ناپذیر خواند.

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در پیام تسلیت خود سردار حجازی را خدمتگزاری خردمند و بی ادعا توصیف کرد که در عرصه های مختلف دفاع از کشور، منافع و امنیت ملی حضوری دائمی و اثر بخش داشت و خدمات ماندگار و پر افتخاری از خود به یادگار گذاشت.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر و اقامه نماز بر پیکر سردار شهید حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با حضور آیت الله موحدی کرمانی در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران برگزار شد و سردار محمد شیرازی رییس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا در مراسم تشییع پیکر شهید حجازی پیام تسلیت مقام معظم رهبری را قرائت کرد.

در این مراسم علاوه بر خانواده شهید، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا، سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه و جمعی دیگر از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.

انتهای پیام

نظر شما