شناسهٔ خبر: 46748275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نیوزیلند: اجازه دخالت ائتلاف "پنج چشم"‌ را در روابطمان با چین نمی‌دهیم

ایراندخت آذر شکیب

دولت نیوزیلند امروز (دوشنبه) اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد ائتلاف اطلاعاتی "فایو آیز" (پنج چشم) درباره توافقات این کشور با چین که بزرگترین شریک تجاری ولینگتون به شمار می‌رود، دخالت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اظهارنظر از سوی دولت نیوزیلند جدیدترین فاصله گرفتن از رویکرد فایو آیز تحت رهبری آمریکا در تنش‌هایش با چین به شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه نیوزیلند به شورای چین و نیوزیلند گفت که فایز آیز متشکل از آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند نباید از دورنمای تبادل و اشتراک اطلاعاتی بین کشورهای عضو فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: "ما از گسترش نظرات رابطه پنج چشم ناراحت نیستیم. ما ترجیح می‌دهیم به دنبال فرصت‌های چند جانبه برای بیان منافع خود در مورد تعدادی از مسائل باشیم.

نیوزیلند پیشتر در امضای بیانیه‌های مشترک از جانب فایو آیز که به انتقاد از چین می‌پرداخت، بی‌میلی خود را نشان داده است.

مقام‌های نیوزیلند پیشتر درباره این مساله اظهارنظر نکردند و وزیر خارجه این کشور گفت که دولت ولینگتون به دنبال راه و روش خود در قبال چین است.

وی افزود: نیوزیلند کاملا این مساله را مشخص کرده که به فایو آیز به عنوان نخستین نقطه تماس در ارسال پیام درباره مسائل مختلف استناد نمی‌کند. چنین نقطه نظری مورد قبول ما نیست و ما این مساله را به شرکای خود در فایو آیز اعلام کرده‌ایم.

این اظهارنظر از سوی دولت نیوزیلند چند ماه پس از آن مطرح شد که وزیر تجارت این کشور به دولت استرالیا تاکید کرد تا به پکن بیشتر احترام بگذارد.

مقام‌های دولت ولینگتون همچنین بسیار دقت می‌کنند که بابت گسترش نفوذ چین در منطقه پاسیفیک از این کشور به صورت مستقیم انتقاد نکنند برخلاف شرکای آمریکایی و استرالیایی که از پکن بابت اقداماتش در منطقه به شدت انتقاد می‌کنند.

اظهارات وزیر امور خارجه نیوزیلند درباره چین باعث ایجاد اختلاف نظر درباره این کشور بین نیوزیلند و شرکایش چون استرالیا شده است. همچنین این اظهارنظر اخیر، درست چند روز مانده به ملاقات برنامه ریزی شده‌اش با همتای استرالیایی‌اش، ماریس پاین مطرح شده است.

نیوزیلند اخیرا توافق ارتقای تجارت آزاد با چین را امضا کرده است. در عوض، دولت کانبرا منتقد سرسخت چین بابت اقداماتش در هنگ کنگ و رویکردش در قبال مسلمانان اقلیت اویغور است.

انتهای پیام

نظر شما