شناسهٔ خبر: 46748032 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان:

۲۵ درصد دوزیستان ایران در کردستان زیست می کنند

سنندج- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: 6 گونه از 22 گونه دوزیستان ایران در استان کردستان شناسایی شده اند.

صاحب‌خبر -

فریبا رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کردستان دارای دو نوع آب و هوای مرطوب در سمت غرب و سرد و خشک در شرق بوده و این مهم دو جامعه جنگلی و استپی و نیمه استپی را در این استان شکل داده است.

وی افزود: بر همین اساس تنوع گونه‌ای چشمگیر و اکوسیستم‌های متنوعی را در این استان مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان خاطرنشان کرد: کردستان به دلیل قرارگیری در بخش شمالی رشته کوه زاگرس و مجاورت با بخش‌های اکوزون آناتولی یکی از مطلوب‌ترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های دوزیستان ایران به شمار می‌رود و شش گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران در این ناحیه رویشی تاکنون شناسایی شده است که سمندر خال زرد کردستانی و سمندر آتشین از مهمترین گونه‌های شناسایی شده محسوب می‌شوند.

رضایی ادامه داد: در استان کردستان بیش از ۲۸۲ گونه پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۲۳ گونه خزنده، ۱۵ گونه ماهی، ۶ گونه دوزیست تا کنون شناسایی شده است.

وی افزود: در این میان گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمندر خال‌زرد، سمندر آتشین کردستانی و میش مرغ در زمره گونه‌های حمایت شده هستند و سیاه گوش در زمره گونه در خطر انقراض قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اظهار کرد: تنوع گونه‌های گیاهی استان کردستان با ۱۱۵ خانواده، ۶۶۰ جنس و تعداد هزار و ۷۵۰ گونه حدود ۲۶ درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.

رضایی اعلام کرد: تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده اندمیک استان کردستان ۳۵۰ گونه است که حدود ۲۰ درصد کل گونه‌های بومی ایران را به خود اختصاص داده است و از این تعداد ۶۰ گونه به عنوان رکورد در استان کردستان شناسایی شده و در هیچ جای دیگری از دنیا گزارش نشده است.

وی تأکید کرد: تعداد ۶۲۰ گونه از گیاهان استان دارای ارزش دارویی هستند که از این میان ۲۸۰ گونه در گروه گیاهان آسیب پذیر و در معرض خطر کاهش و نابودی هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: استان کردستان با توجه به جایگاه خاص اکولوژیکی و به علت برخورداری از تنوع آب و هوایی، خاک و پوشش‌های نباتی مناسب و سایر مواهب الهی و طبیعی از پتانسیل بالقوه بالایی به ویژه در عرصه‌های منابع طبیعی تجدید شونده برخوردار است.

وی افزود: با شناخت دقیق استعدادها و توجه به توان اکولوژیکی عرصه‌ها و با بهره مندی از آنها می‌توان نسبت به ترسیم برنامه ریزی های مبتنی بر توسعه پایدار در راستای حفظ، احیا و توسعه این منابع در استان اقدام کرد.

نظر شما