شناسهٔ خبر: 46748013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رونق فعالیت‌های قرآنی ویژه رمضان خراسان رضوی در بستر فضای مجازی

مشهد- ایرنا- معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همه فعالیت‌های قرآنی موسسات و مراکز و برنامه‌های ویژه قرآنی این ماه استان در بستر فضای مجازی برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است و محتواسازی در فضای مجازی در بخش قرآنی به شدت رونق گرفته است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به تشریح این برنامه ها پرداخت و افزود: تولید کلیپ های قرآنی با موضوعات آسیب های اجتماعی از جمله ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، کاهش جمعیت، فرزندآوری، اعتیاد، سرقت، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای انتشار در فضای مجازی در دستور کار است.

وی بیان کرد: در این راستا آیات مرتبط با موضوعات مزبور در قرآن کریم احصا شده و براساس آن کلیپ های کوتاه مدت سه دقیقه ای ساخته و برای انتشار در فضای مجازی در ایام ماه مبارک رمضان آماده شده است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ضبط ترتیل قرآن کریم استاد "مهدی حسنی" از حافظان و نوابغ قرآنی در سطح جهان در استودیوی مربوط به انجام این فعالیتها، در حال انجام است که تاکنون ضبط ۱۵ جزء از قرآن کریم انجام گرفته است.

حجت الاسلام کاظمی نسب افزود: این برنامه از محل منابع مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی قرآن کریم در تهران تدارک دیده شده و در مشهد در حال انجام است که پس از تولید آماده پخش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و فضای مجازی می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا، امسال نمایشگاه قرآنی خراسان رضوی در ماه رمضان برپا نمی‌شود، گفت: نمایشگاه قرآن به صورت سراسری از طریق فضای مجازی توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت ماه به مدت ۱۰ روز از طریق فضای مجازی به آدرس qia.farhang.gov.ir برگزار می‌شود.

حجت الاسلام کاظمی نسب اظهار داشت: مراکز قرآنی استانها شامل موسسات قرآنی، تشکلهای مردم نهاد قرآنی و ناشران قرآنی می توانند از طریق سایت مزبور ثبت نام کرده و تولیدات خود را در این سایت براساس محل تعیین شده، بارگذاری کنند که هم اینک در حال ثبت نام در این سایت هستند و تعداد آنها هفته آینده نهایی و قابل اطلاع رسانی است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: آزمون سراسری قرآن و عترت امسال نیز از طریق فضای مجازی به آدرس quranedu.ir در سه گروه معارفی و ۱۴ رشته قرآنی در رمضان امسال از هشتم تا ۱۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

وی افزود: ۱۰ هزار و ۸۶۶ نفر از خراسان رضوی در نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده اند، این آزمون به صورت آزمایشی برای متسابقین به منظور آشنایی بیشتر با نحوه شرکت در آزمون مجازی دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام کاظمی نسب اظهار داشت: از سویی چون با شیوع کرونا، حضور مردم در تکایا و حسینیه ها و مساجد کمرنگ شده و اساتید قرآنی لطمات زیادی متحمل شده و منبع درآمد بسیاری از آنان از بین رفته است، محتواسازی در فضای مجازی برای استمرار نشستهای قرآنی این اساتید انجام گرفته و کمکهای بلاعوضی نیز به ۳۲ نفر از این اساتید صورت گرفته است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رمضان امسال سه روستای برتر قرآنی در کشور از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت متبوع اعلام می شود که در این راستا ۲۹ روستا از خراسان رضوی ثبت نام کرده اند.

حجت الاسلام کاظمی نسب افزود: این روستاها براساس ۲۰ شاخص معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی شده و در هفته نخست اردیبهشت ماه سه روستای برتر کشور معرفی می شوند.

وی به تاثیرات مثبت کرونا بر فعالیتهای قرآنی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: شیوع کرونا توفیق اجباری برای حضور موسسات و مراکز و اساتید قرآنی در فضای مجازی بود اما توسعه این فعالیتها نیازمند تامین زیرساختها و ارتقای سطح سواد رسانه ای فعالین و ارایه آموزشهای لازم است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ارایه آموزه های قرآنی از طریق فضای مجازی منع اسلامی ندارد و حتی فرصتی برای کاهش هزینه ها در این زمینه و مقرون به صرفه شدن فعالیت های قرآنی است.

وی افزود: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه ای با عنوان "حمد" تعریف کرده که موسسات و مراکز قرآنی می توانند اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کرده و از طریق این سامانه آموزشهای خود را ارایه دهند که فرصت مغتنمی برای این گونه مراکز است.

نظر شما