شناسهٔ خبر: 46747807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در اعتراض به کودتای نظامیان

۲۶ معترض در تعطیلات سال نو میانمار کشته شدند

دهلی نو-ایرنا- بر اساس گزارش رسانه‌های میانماری، روز گذشته ۲۶ نفر از معترضان این کشور در تعطیلات سال نوی میانمار به دست ارتش کشته شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به این ترتیب آمار کشته شدگان  به کودتای نظامی میانمار که از اول ماه فوریه سال جدید میلادی آغاز شده به ۷۳۸ نفر رسیده است. 
رسانه میانماری "ایروادی" اعلام کرد: دستکم  ۲۶ شهروند میانماری در طول تعطیلات سال نو کشته شده‌اند. احتمال افزایش تلفات به علت وخیم بودن حال تعدادی از مجروحان وجود دارد.

مردم میانمار سال نو خود را با آب بازی جشن می‌گیرند و تا سال گذشته آن‌ها با پاشیدن آب بر روی یکدیگر، تعطیلات پنج روزه سال نو را سپری می‌کردند. 
اما امسال مردم این کشور تصمیم گرفتند برای گرامی داشتن یاد افرادی که در طول اعتراض به کودتا توسط ارتش میانمار کشته شده‌اند، جشن آب پاشی را برگزار نکنند و در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور تظاهرات صلح آمیز انجام دهند. 
اما این تظاهرات صلح آمیز با دخالت نیروهای امنیتی میانمار به خشونت کشیده شد. 

خشم از انتشار تصاویر زندانیان شکنجه شده در میانمار


 انتشار تصاویر معترضان زندانی در میانمار با چهره‌هایی خونین در شبکه تلوزیونی وابسته به ارتش این کشور، خشم مردم میانمار را بر انگیخته است. 
گروه‌های ناظر در میانمار خواهان اقدام جهانی علیه ارتش میانمار شدند و از شکنجه و قتل زندانیان توسط ارتش این کشور ابراز نگرانی کردند. 
"الجزیره" گزارش داد: تصاویر منتشر شده از چهار مرد و دو زن نشان می‌دهند که آن‌ها قبل از فیلم برداری مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. 
انجمن زندانیان سیاسی در میانمار در بیانیه‌ای گفت: ارتش از شکنجه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کند. اگر جامعه جهانی اقدام نکند، بدون شک شکنجه و قتل ادامه خواهد یافت. 
کیم جولیف یک محقق روابط مدنی و نظامی میانمار گفت: انتشار این تصاویر یک هدف را دنبال می‌کند. ارتش به دنبال ایجاد وحشت در میان مردم است و نشان می‌دهد از توسل به خشونت ابایی ندارد. 

عفو زندانیان توسط ارتش میانمار

فرمانده ارتش میانمار در حالی که بیش از سه هزار نفر از معترضان هفته گذشته بازداشت شده اند ،۲۳ هزار نفر از زندانیان از جمله ۱۳۷ شهروند خارجی را  از زندان آزاد کرد.

شبکه میانماری "ام آر تی وی" همچنین اعلام کرد که مین انگ لانگ فرمانده ارتش میانمار حکم محکومیت زندانیان دیگر را کاهش داده است. 
این اقدامات به مناسبت فرا رسیدن سال نو در میانمار انجام شده است. 
هنوز مشخص نیست که در میان افراد آزاد شده، معترضان به کودتا و رهبران سیاسی این کشور حضور دارند یا نه. 

رمضانی سخت برای مسلمانان روهینگیا ساکن در میانمار 


تحلیل گران و فعالان اجتماعی اعلام کرده‌اند که کودتای نظامی در میانمار مسلمانان روهینگیا در این کشور را با شرایط وخیم‌تری مواجه کرده است و آن‌ها برای روز گرفتن در ماه رمضان با شرایط بسیاری سختی مواجه هستند. 
کودتا در میانمار موجب نگرانی‌ بیشتری در خصوص وضعیت اقلیت‌ها بخصوص جامعه مسلمانان روهینگیا شده است که در گذشته هم با سرکوب خشونت آمیز ارتش میانمار رو به رو شده‌اند. 
این درحالی است که بیش از یک میلیون از مهاجران روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در بنگلادش با خطر آتش سوزی و آینده‌ای نامعلوم مواجه هستند. 
میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می‌داند و از دادن تابعیت به روهینگیایی‌ها خودداری می‌کند و بسیاری از آن‌ها در طول چند دهه گذشته برای فرار از آزار و سرکوب ناچار از ترک کشور میانمار شده‌اند. در پی سرکوب سال ۲۰۱۷ در استان راخین نیز هزاران تن روهینگیایی‌ها کشته شدند و بیش از ۷۰۰ هزار تن به بنگلادش فرار کردند. 
ناصر زکریا رییس مرکز فرهنگی روهینگیا در شیکاگو گفت: مسلمانان روهینگیا در خطر بزرگی قرار دارند. آن‌ها نمی‌توانند از خود دفاع کنند. ارتش قدرت زیادی دارد. روهینگیایی‌ها بازداشت ،شکنجه و به قتل می رسد و در ماه رمضان با شرایط سختی روزه می گیرند.

به گفته فعالان اجتماعی بیش از ۱۴۹ هزار مسلمان روهینگیایی از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت اجباری در اردوگاه‌های مهاجران زندانی شده‌اند. 
زکریا افزود: مین انگ لانگ فرمانده ارتش میانمار زمانی اعلام کرده بود که مسلمانان روهینگیا یک پروژه ناتمام از جنگ جهانی دوم در میانمار هستند. 
سازمان ملل مسلمانان روهینگیا را ستمدیده‌ترین گروه اقلیت در جهان معرفی کرده است. این گروه از زمان استقلال میانمار در سال ۱۹۴۸ با تبعیض و سرکوب مواجه بوده است. 

انگیزه کودتای میانمار


ارتش میانمار یک دهه پس از موافقت با انتقال قدرت به دولت غیرنظامی، در اولین روز از ماه فوریه (آبان) با تصاحب قدرت از طریق اجرای یک کودتا علیه دولت آنگ‌ سان سوچی، ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده برای مدت یک سال، سوچی و سایر رهبران سیاسی را بازداشت کرد. 
میانمار که با نام برمه هم شناخته می‌شود مطابق قانون اساسی سال ۲۰۰۸ یک جمهوری پارلمانی است اما برخی منابع خارجی همچنین این کشور را یک رژیم اقتدارگرا می‌شناسند. ارتش میانمار از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۱ بر میانمار حکومت می‌کرد اما همچنان بخشی از قدرت را در اختیار خود نگاه داشته و تمام قدرت را به غیرنظامیان نداده است. 
این کودتا موجب ایجاد فضای نگرانی و هراس در این کشور جنوب آسیا شده که پیش از حرکت به سمت حکومت دموکراتیک در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۵۰ سال تحت حکومت‌های سرکوبگر نظامی قرار داشته است. بازداشت آنگ سان سوچی رئیس دولت و سایر سیاستمداران یادآور روزهایی است که بسیاری امیدوار بودند آن‌ها را پشت سر گذاشته باشند. 
کودتای ارتش پس از چندین هفته تنش و اختلاف بین نظامیان و دولت در پی انتخابات پارلمانی آبان ماه و شکست حزب مخالف دولت مورد حمایت ارتش روی داد. حزب مخالف با ادعای تقلب خواستار تکرار انتخابات شد اما کمیسیون انتخابات از ادعای تقلب حمایت نکرد. این اولین کودتای ارتش علیه یک دولت غیرنظامی از سال ۱۹۶۲ و همچنین نقض آشکار قانون اساسی است که ارتش هم وعده محترم شمردن آن را داده بود. 

 

نظر شما