شناسهٔ خبر: 46747791 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت آبزیان:

سرانه مصرف آبزیان کشور به ۱۳.۳ کیلو افزایش یافت

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: سرانه مصرف آبزیان کشور با افزایش ۳.۹ درصدی در سال گذشته به ۱۳.۳ کیلوگرم رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «عیسی گلشاهی» افزود: با توجه به اهداف فائو و سازمان شیلات که مساله امنیت غذایی در دستور کار آن‌ها قرار دارد، کنترل قیمت آبزیان و جلوگیری از افزایش بی‌رویه آن‌ها برای توسعه غذای سالم بین مردم همواره مورد توجه سازمان شیلات ایران قرار دارد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با اعلام این‌که سرانه مصرف آبزیان کشور سال به سال در حال افزایش است، اظهار داشت: سرانه مصرف آبزیان کشور در سال گذشته به ۱۳.۳ کیلوگرم رسیده، درحالی که سرانه مصرف آبزیان کشور در سال قبل از آن (۱۳۹۸) ۱۲.۸ کیلوگرم بود.

وی با اشاره به ارزش بالای غذایی ماهی در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ، خاطرنشان‌کرد: اکنون شاهدیم که مردم در مقایسه با سال‌های گذشته نسبت به خرید ماهی و افزودن آن در سبد غذایی خود رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

گلشاهی ابراز امیدواری کرد: اطلاع رسانی‌ها درباره مزایای مصرف آبزیان در مقایسه با گوشت قرمز بیش از پیش افزایش یابد تا شاهد رشد قابل توجه سرانه مصرف آبزیان کشور در سال‌های آینده باشیم.

افزایش قیمت قزل آلا به دلیل رشد نرخ نهاده‌ها

وی به افزایش نرخ ماهی قزل‌آلا از ۲۹ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان در هر کیلوگرم اشاره کرد و افزود: مهمترین دلیل آن، افزایش قیمت نهاده‌های پرورش این گونه ماهی است که تاثیر زیادی در افزایش قیمت فروش آن داشته است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران، همچنین به تولید سه میلیون عدد کنسرو ماهی قزل‌آلا به عنوان گونه پرطرفدار در کشور طی سال گذشته اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: این روند در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

وی همچنین در خصوص ماهی تیلاپیا گفت: این گونه ماهی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است که با کاهش واردات آن، اکنون شاهد افزایش تولیدات داخلی این گونه ماهی پرطرفدار هستیم.

گلشاهی درباره تن ماهی و عرضه آن در بازار داخلی، بیان‌داشت: تن ماهی همواره مورد استفاده مردم قرار داشته و بر این اساس سازمان شیلات ایران نیز بر قیمت عرضه این محصول شیلاتی نظارت کامل خواهد داشت تا این محصول با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، براساس آمار ۹ ماهه سال گذشته (۱۳۹۹) بیش از  ۵۰۲ هزار تن انواع آبزیان در آب‌های شمال و جنوب کشور صید شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سال پیش از آن (۱۳۹۸) نیز یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی از محل صید و آبزی‌پروری در کشور تولید شد که با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، تراز تجاری این بخش از ۴۴۰ میلیون دلار عبور کرد.

طبق آمارها تولیدات شیلاتی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ ۴۰ برابر رشد یافته که روند شتابنده‌ای را در حوزه آبزی‌پروری نشان می‌دهد.

نظر شما