شناسهٔ خبر: 46747772 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رژیم صهیونیستی و آل سعود تشدیدکنندگان اختلافات منطقه

تهران–ایرنا–به رغم آن که برخی کشورها سعی کرده اند که اختلافات آتن – آنکارا تمام شود و به صلح بینجامد، اما رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس نامشروع خود در سال ۱۹۴۸ نه تنها در منطقه غرب آسیا بلکه در دیگر نقاط جهان باعث بسیاری از درگیری ها بوده که گرم کردن تنور اختلافات یونان – ترکیه یکی از این موارد است.

صاحب‌خبر -

مقامات آل سعود نیز همچون سران رژیم صهیونیستی در مساله اختلافات یونان با ترکیه، با برگزاری رزمایش مشترک، حمایت خود را از آتن در این پرونده اعلام کرده اند تا بتوانند در مسایل مورد اختلاف میان ریاض – آنکارا همچون مساله اخوان المسلمین دست برتر را داشته باشند.

در اسفند ماه گذشته (۱۳۹۹) بود که عربستان چند فروند هواپیماهای ترابری و ۶ فروند جنگنده «اف- ۱۵» خود را در تمرین مشترک با نیروی هوایی یونان به این کشور اعزام و اقدام به برگزاری رزمایش مشترک با یونان کرد، اقدامی که با واکنش «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه مواجه و وی اعلام کرد، «متاسفم که عربستان سعودی در حال انجام تمرین نظامی مشترک با یونان است».

چندی قبل نیز رسانه‌ها گزارش کردند که یونان در توافقی با عربستان، سامانه‌های دفاع موشکی «پاتریوت» خود را در این کشور در حمایت از آل سعود مستقر خواهد کرد.

هرچند ریشه اختلافات ترکیه و یونان به عنوان دو کشور همسایه به سال های بسیار دور باز می گردد، اما صهیونیست ها و سعودی ها در سال های اخیر همواره سعی کرده اند که تنور این اختلافات گرم بماند.  

ریشه اختلافات بین دو کشور ترکیه و یونان به امپراطوری عثمانی باز می گردد؛ ترک‌های عثمانی در میانه‌های قرن پانزدهم میلادی (۱۴۵۳) با فتح استانبول به حکومت ۱۱۰۰ ساله بیزانس پایان دادند و استانبول از سوی "سلطان محمد فاتح" به تصرف نیروهای ترک و مسلمان درآمد.

فتح استانبول به عنوان عصر جدیدی در جهان ارزیابی می شود و پس از این فتح امپراطوری عثمانی دامنه فتوحات خود در آفریقا، آسیا و اروپا را افزایش داد و یونان که مهد تمدن غرب شمرده می شد، سالیان طولانی در تصرف امپراطوری عثمانی بود.

امپراطوری عثمانی قرنها در دریای مدیترانه و نیز دریای اژه حاکمیت داشت، ولی با تضعیف این امپراطوری و پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی و تشکیل جمهوری ترکیه، روابط دو کشور وارد مرحله ای نو شد.

به رغم تشکیل جمهوری در هر دو کشور، دولتمردان ترکیه و یونان موفق به حل اختلافات دیرینه نشدند و برعکس اختلافات دو کشور با گذر زمان تعمیق و اختلافات جدیدی بر اختلافات قدیمی دو کشور افزوده شد و با ورود خزنده رژیم صهیونیستی و آل سعود به این مناقشه، اختلافات دو طرف همچنان لاینحل مانده و در برخی موارد تا حد جنگ پیش رفته است.

یکی از موارد تحریک آمیز صهیونیست ها در پرونده اختلافات ترکیه – یونان، فروش تسلیحات نظامی از سوی تل آویو به آتن و برگزاری رزمایش های مختلف میان ارتش رژیم صهیونیستی با ارتش یونان در سال های اخیر بوده است.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در آخرین اقدام تحریک آمیز خود علیه ترکیه، روز یکشنبه بزرگترین توافق نظامی با یونان را به ارزش ۱.۶۵ میلیارد دلار امضاء کرد و در دو روز گذشته اقدام به برگزاری رزمایش هوایی با یونان نمود.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، به موجب توافق نظامی اخیر میان تل آویو - آتن، شرکت اسرائیلی Elbit Systems قرار است پایگاهی برای آموزش نیروی هوایی یونان به راه بیاندازد.

«البیت سیستمز» که به عنوان شرکت هوافضا، صنایع جنگ‌افزاری و فناوری اطلاعات رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود، همچنین قرار است دهها هواپیمای آموزشی از نوع M-۳۴۶ و T-۶ به مدت ۲۰ سال در اختیار نیروی هوایی یونان قرار دهد و کار آموزش نیروی هوایی این کشور را به طور کامل در اختیار بگیرد.

«گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز شنبه گذشته در اقدام تحریک آمیز دیگر برای شرکت در نشست چهارجانبه با وزرای خارجه قبرس، یونان و امارات به قبرس سفر کرد. در این نشست مسائل منطقه‌ای و همکاری رژیم صهیونیستی با سه کشور مذکور به ویژه در زمینه اقتصادی، گردشگری و امنیتی مورد بررسی قرار گرفت.

در اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۹) نیز یادداشت تفاهمی جهت اجرای پروژه اتصال شبکه‌های برق بین رژیم صهیونیستی و دو کشور یونان و قبرس از طریق کابل‌های دریایی و با حمایت اتحادیه اروپا امضاء شد.

این پروژه از شهر خضیره در اراضی اشغالی از طریق دریا به قبرس و از آنجا به جزیره کرت در یونان کشیده می‌شود.

این اقدام موجب ناراحتی آنکارا شد و ترکیه به یونان، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا اعلام کرد باید درخصوص فعالیت‌هایی که به فلات قاره ترکیه در شرق دریای مدیترانه لطمه وارد می‌کنند، از این کشور اجازه بگیرند.

منابع دیپلمات ترکیه‌ای در مصاحبه با آناتولی اعلام کردند که ابراز ناراحتی آنکارا طی یادداشت‌های اعتراضی برای این سه طرف فرستاده شد، چراکه مسیر احتمالی کابل‌های دریایی در قالب پروژه اتصال شبکه‌های برق میان اسرائیل، یونان و قبرس از فلات قاره ترکیه در شرق مدیترانه می‌گذرد.

منابع دیپلمات ترکیه‌ای خاطرنشان کردند که طبق نقشه‌ها مسیر کابل‌های دریایی میان دو جزیره قبرس و کرت از فلات قاره‌ای ترکیه می‌گذرد.

پیش از این نیز رژیم صهیونیستی در تأسیس سازمان اطلاعات نظامی یونان به منظور مقابله با چالش های امنیتی کمک های زیادی کرد؛ مساله ای که نشان از "روابط محکم" دو جانبه بین ارتش و دستگاه امنیتی یونان با همتایان خود در "اسرائیل" دارد.

یونان و ترکیه در خصوص مرزهای دریایی و منابع انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه نیز با هم اختلاف دارند و این مسئله بارها موجب تحرکات شدید نیروی دریایی دو کشور در منطقه شده است.

موارد فوق نشان می دهد که مسایل اختلافی زیادی میان آنکارا و آتن وجود دارد که باید با درایت هر دو طرف و به دور از تنش حل شود، ولی سخن اصلی اینجاست که دو رژیم صهیونیستی و سعودی تا چه زمانی به دنبال تحریک ترکیه علیه یونان خواهند بود و از این قضیه چه سودی نصیب آنها می شود؟.

نکته بعدی این که، رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود که تا به امروز رابطه علنی و رسمی با هم نداشتند (رابطه غیررسمی و غیرعلنی دارند)، ولی به رغم این موضوع این دو رژیم در پرونده هایی همچون اختلافات یونان – ترکیه، پرونده سوریه، مساله ایران، موضوع عراق و لبنان و چندین مساله بین المللی دیگر با هم اشتراک نظر داشته و هم قدم و هم رای با یکدیگر گام برمی دارند.

نظر شما