شناسهٔ خبر: 46747627 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"مدرسه ملی مولکولی" برگ زرین فعالیت انجمن علمی علوم آزمایشگاهی علوم پزشکی مشهد

نایب دبیر انجمن علمی علوم آزمایشگاهی کشوری گفت: برگزاری مدرسه ملی مولکولی با ۸ کارگاه و ۱۳۰ شرکت‌کننده از دانشجویان علوم‌ آزمایشگاهی کشور از برجسته‌ترین فعالیت‌های انجمن علمی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، الیاس فرزادنیا، دبیر انجمن علمی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد به مناسبت ۳۰ فروردین، روز علوم آزمایشگاهی درباره عملکرد انجمن علمی علوم آزمایشگاهی مشهد در سال گذشته، اظهار کرد: برگزاری ۶ کارگاه داخلی، یک مدرسه ملی مولکولی، راه اندازی پیج اینستاگرام، ایجاد راه ارتباطی فوق‌العاده قوی بین اساتید و دانشجویان (تحقیق و پژوهش) از مهمترین اقدامات انجمن علمی در سال ۹۹ است.

وی درباره تاثیر شیوع کرونا بر فعالیتهای انجمن گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعویق ۶ ماهه در تشکیل هسته مرکزی به خاطر برگزاری دیر هنگام انتخابات، متاسفانه فرصت طلایی تابستان را از دست دادیم، ولی به محض تشکیل شدن هسته مرکزی و با اهتمام و توجه تمام اعضای شورای مرکزی، برنامه‌های طول سال مشخص و به ترتیب در فازهای مختلف انجام شد.

وی ادامه داد: فاز اول برنامه‌ها ویژه دانشجویان ورودی جدید بود. همواره یکی از سنت‌های انجمن علمی دانشجویی علوم آزمایشگاهی مشهد، استقبال از دانشجویان تازه وارد به محیط دانشکده است. همانند تمامی فعالیت‌های دانشجویی که بنابر شیوع بیماری کووید به حالت تعلیق در آمده بودند، این سنت و عادت همیشگی انجمن علمی هم چندان شکل و ساختار منظمی نداشت و دانشجویان تازه وارد هم نسبت به امور دانشجویی بی اطلاع بودند، لذا برای پشتیبانی از این دانشجویان و آموزش مقدمات کار دانشجویی و ایجاد ارتباطی مستمر فعالیت‌ها از دو مسیر فضای مجازی و برگزاری کارگاه‌ها ادامه یافت.

دبیر انجمن علمی علوم آزمایشگاهی تصریح کرد: فاز دوم به طور اخص به فعالیت‌های انجمن علمی در سطح ملی اشاره دارد. در این فاز اولین قدم انجمن علمی دانشجویی علوم آزمایشگاهی مشهد برگزاری انتخابات شورای مرکزی انجمن علمی دانشجویی کشوری بود و در پایان این انتخابات دبیر انجمن علمی مشهد به عنوان نایب دبیر انجمن کشوری انتخاب شد. سپس با توجه به برخی ضعف‌ها در کوریکولوم آموزشی رشته در سال‌های گذشته و عدم توجه کافی به است‌های مولکولی و علی الخصوص ژنتیکی کارگاه‌های مدرسه ملی مولکولی چیده شد که مطابق نیازهای دانشجویان باشند.

فرزادنیا درباره مدیریت دانشجویان ورودی در فاز اول برنامه‌های انجمن گفت: در فضای مجازی اکانت روابط عمومی انجمن به طور ٢۴ ساعته پاسخگوی تمام سوالات دانشجویان بود، به طوری که دیگر انجمن به اولین و تنها مرجع رسیدگی به مشکلات این دانشجویان تبدیل شد. همچنین در تلگرام کانالی برای این دانشجویان ایجاد شد که در آن کانال مطالب سامانه نوید مرتب برایشان بارگذاری می‌شد و به مدت دو هفته با دانشجویان همراه بود. گروهی هم برای آنها ایجاد شد که بحث‌های کلی نظیر جزوه نویسی، رفرنس‌خوانی و نحوه امتحان دادن را آموزش می‌داد.

وی با بیان این که اکانت روابط عمومی انجمن علمی همچنان اولین مرجع این دانشجویان است و مطابق اساسنامه منتورینگ در امور آموزش و پژهشی (مقدمات) این عزیزان را همراهی می‌کند، ادامه داد: سپس سلسله کارگاه‌هایی تحت عنوان "رد کارپت" توسط بخش علمی بسیج دانشجویی به صورت اختصاصی برای هر رشته برگزار شد که انجمن علمی دانشجویی علوم آزمایشگاهی هم در این کارگاه حضور داشت.

وی با تاکید بر این که با توجه به کمبودهای موجود در طرح "ردکارپت" و فراهم نبودن امکان آشنایی چندان به دانشجویان، بر آن شدیم که دو کارگاه مجزا و جامع برای آنها برگزار کنیم، افزود: در اولین وبینار بحث اصلی معرفی رشته و گروه و معرفی انجمن بود که در مدت زمان ۴٠ دقیقه به طور کامل به معرفی رشته، اساتید، ظرفیت‌ها و آینده‌های شغلی رشته پرداخته شد و همچنین پاسخ سوالات شرکت کنندگان داده شد. کارگاه دوم نیز کاملا اختصاصی برگزار شد. محوریت کارگاه دوم بحث‌های دانشجویی نظیر فعالیت‌های دانشجویی و همچنین آموزش جزوه نویسی، معرفی سایت نوید و آموزش کار با آن و معرفی رفرنس‌ها و آینده رشته انجام شد.

دبیر انجمن علمی علوم آزمایشگاهی در ادامه با بیان این که مدرسه ملی مولکولی برگ زرین فعالیت‌های انجمن علوم آزمایشگاهی مشهد است، یادآور شد: در این مدرسه ٨ کارگاه برگزار شد که عبارتند از کارگاه استخراج Dna، کارگاه pcr، کارگاه Real time PCR، کارگاه طراحی پرایمر، کارگاه توالی‌یابی ژنی، کارگاه تست LAMP، کارگاه مهندسی ژنتیک ١ و کارگاه مهندسی ژنتیک ٢.

بر اساس اعلام مفدا، وی خاطرنشان کرد: در این مدرسه ۱۳۰ نفر از دانشجویان سراسر کشور ثبت نام کردند که هر کارگاه بالغ بر صد نفر شرکت‌کننده داشت.

انتهای پیام

نظر شما