شناسهٔ خبر: 46747341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقش نظامیان آمریکایی در طولانی کردن عمر گروه‌های تروریستی در عراق

نمایندگان پارلمان و نیز تحلیلگران عراقی از تلاش‌های واشنگتن برای طولانی کردن عمر گروه‌های تروریستی در این کشور پرده برداشتند و این که با ایجاد بی ثباتی در عراق، هدفش القای این پیام به دنیا است که باید نیروهای آمریکایی در عراق بمانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «صباح الطائی» تحلیلگر سیاسی عراقی اعلام کرد که آمریکا به دنبال ادامه حضور نظامی در عراق پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی است.

وی افزود: آمریکا از طریق گفتگوی راهبردی با دولت عراق به دنبال طولانی کردن حضور نیروهای خارجی در عراق به بهانه های غیرقانع کننده است.

الطائی تاکید کرد: آمریکا تروریست‌ها را به حمله به نیروهای امنیتی و حشد شعبی با هدف قانع کردن جامعه جهانی بر ضرورت ادامه حضور نظامی واشنگتن در عراق به بهانه مبارزه با تروریسم، سوق می‌دهد.

این کارشناس نظامی عراقی بیان کرد: واشنگتن در راستای فشار به دولت کنونی یا دولتی که پس از آن می‌آید، حرکت می‌کند تا خروج نیروهای خارجی به تعویق بیافتد.

الطائی گفت: در عین حال آمریکا برای سناریوی جدید برای بی ثباتی امنیتی عراق و منطقه برنامه ریزی می‌کند.

سفارت آمریکا برای خدمات دیپلماتیک نیست بلکه پایگاه نظامی است

از سوی دیگر «محمد البیاتی» از رهبران ائتلاف فتح عراق اعلام کرد: سفارت آمریکا در بغداد با این حجم و شمار کارکنان در مقایسه با سفارتخانه های خارجی دیگر در عراق و نیز منطقه نشان می‌دهد که هدف احداث این سفارت بزرگ برای خدمات دیپلماتیک نبوده است بلکه پایگاه نظامی بزرگی است.

وی افزود: حضور نظامی آمریکا در عراق عامل طولانی شدن عمر گروه‌های تروریستی می‌شود.

البیاتی تاکید کرد: داعش دشمن همه طیف‌های عراقی است و جنایاتی که در برخی مناطق مرتکب می‌شود بهترین گواه بر این است که اگر حضور نیروهای آمریکایی نبود، نیروهای حشد شعبی و دیگر نیروهای امنیتی موفق به غلبه بر داعش و ریشه کنی زودهنگام آن می‌شدند.

وی گفت: ما در جریان بازدیدها از نیروهای امنیتی و حشد شعبی متوجه شدیم که حمایت آمریکایی آشکاری از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق یا کشورهای دیگر وجود دارد و تاکیدی بر این است که حمایت همچنان از این گروه ادامه دارد و این در واقع دلیل ادامه تحرکات هسته‌های خفته داعش است.

البیاتی ادامه داد: حضور نیروهای خارجی در عراق عامل بی ثباتی و مردود است. این نیروها نقش منفی امنیتی دارند.

وی گفت: موضع همه نیروهای میهن پرست در قبال نیروهای خارجی یکپارچه و منسجم با منافع عالی کشور است و اینکه ثبات با خروج این نیروها به دست می‌آید زیرا نیروهای امنیتی عراق توان دفع خطرات امنیتی را دارند.

واشنگتن فقط به منافع خود توجه دارد

«محمد کریم» از ائتلاف فتح هم درباره تلاش واشنگتن برای ادامه حضور نظامی در عراق هشدار داد.

وی بیان کرد: پارلمان موضع خود را در قبال نیروهای خارجی در عراق مشخص کرده است و دولت باید مصوبه پارلمان را اجرایی  کند و این باید از طریق گفتگو میان بغداد و واشنگتن نهایی شود.

محمد کریم تاکید کرد: تلاش‌هایی از سوی آمریکا برای باقی نگه داشتن نیروهای خارجی در عراق و تضمین عدم خروج آن به منظور حفظ منافع واشنگتن وجود دارد.

وی گفت: بیشتر سیاستمداران عراقی هدف آمریکا در عراق را می‌دانند و پس از مصوبه پارلمان عراق، دولت ملزم به تهیه جدول خروج نظامیان آمریکایی ار عراق است.

میزبانی از تیم مذاکره کننده با آمریکا در پارلمان عراق

همزمان «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به اینکه تلاش‌ها در جریان است تا تیم گفتگو کننده با آمریکا در مذاکرات راهبردی به مجلس بیایند تا درباره برخی موضوعات توضیح بدهند، گفت: ما سئوالات زیادی داریم که از هیئت عراقی گفتگو کننده خواهیم پرسید.

وی بیان کرد: ما سئوالات زیادی درباره ماهیت اداره پایگاه‌های که نیروهای آمریکا و دیگر نیروهای خارجی در عین الاسد و  بسیاری از پایگاههای دیگر در مناطق غربی و شمالی عراق  در آن حضور دارند، داریم که باید برای ما روشن شود.

الرکابی گفت: ما از این امور و نیز ماهیت توافق انجام شده از زبان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هنگام میزبانی از او یا میزبانی از رئیس تیم گفتگو کننده عراقی و معاونش، خواهیم پرسید تا درباره برخی اموری که درباره آن توافق شده است، مطلع شویم.

وی بیان کرد: مشکلات زیادی را ثبت کرده‌ایم و برخی مواضع نشان دهنده عدم تفاهم میان اعضای تیم گفتگو کننده درباره موضوعات حاکمیتی  است.

انتهای پیام/

 

نظر شما