شناسهٔ خبر: 46747118 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس نظام آموزشی در گفت‌و‌گو با دانا؛

خانواده ها امکان تقلب در امتحانات را از فرزندان خود بگیرند/ آموزش مجازی و کسب نمرات امتحانی به شیوه خانوادگی!

کارشناس نظام آموزشی با اشاره به اینکه با ظهور کرونا استرس و ابهام آموزش مجازی به خانواده ها منتقل شد، گفت: در این میان خانواده ها خواسته و ناخواسته امکان تقلب را برای فرزندان خود فراهم میکنند در حالیکه باید بپذیرند دانش آموز نمره کم بگیرد بهتر از فراگرفتن تقلب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نزدیک شدن به امتحانات پایان سال مدارس از سویی و شیوه آموزش در سال تحصیلی جاری که به واسطه ظهرو و بروز کرونا در بستر فضای مجازی پی گرفته شد، از سوی دیگر خانواده ها را دچار تنش فکری و عصبی و کرده است. بخش قابل توجهی از این تنش عصبی خواسته و ناخواسته متوجه دانش آموزان خواهد شد.

گذشته از این مباحث موجی دیگر از سوی برخی از معلمان به راه افتاده مبنی بر چگونگی کسب نمرات توسط دانش آموزان. این موج گرچه به حق و متأثر از دخالت بسیاری از خانواده ها در امتحانات فرزندان شان و رساندن تقلب به انحاء مختلف، این گروه از آموزگاران را به این فکر واداشته تا ترتیبی اتخاذ کنند که کسب نمره توسط دانش آموز قرین به حقیقت باشد و کمترین شک و شبهه ای متوجه شیوه های امتحان امسال شود.

یکی از پیشنهاداتی که طرفداران قابل توجهی داشت، برگزاری آزمون ها و امتحانات درسی به شیوه لایو و اشکالی از این دست بود.

با اینهمه گویا فراموش شده که یکی از مبانی اصلی سند تحول بنیادین که سندی بومی و درست نقطه مخالف سند2030 است، در نظام آموزشی فرا گرفتن آموزه های درسی بدون توجه به کمیت نمره بود. این قول و قرارها ماقبل ظهور کرونا مطرح بود که وجود شواهد و قراین حاکی از عقبگردی است که براساس آن انگار آموزگاران هم کمیت نمره آزمون ها را مقدم بر کیفیت آموزه ها می دانند.

بهرتقدیر جای تاسف است که دود این گرو خاک کردن های مجازی و توئیت زدن ها و بحث کردن ها در شبکه های اجتماعی تنها به چشم فرزندان خود ما می رود.  

 

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس نظام آموزشی در گفت‌‎و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با بحث تشریح شده فوق در ابتدای اظهاراتش گفت:در ابتدا بصورت مقدمه باید بگویم پدیده اینترنت و تکنولوژی‌های امروز نظام آموزشی دنیا را دارد به سوی آموزش مجازی پیش می برد. این امکان در بسیاری از کشورها تحصیل و تدریس را راحت تر کرده است. طبیعی است که در کشور ما هم برای پوشش بخشی از نیازهای آموزشی کشور به سوی این امکان پیش برویم تا مثلا کودکی بخاطر مسائل حاشیه ای از تحصیل جا نماند. یا به این وسیله برخی از کمبودها را جبران کنیم.

 

کرونا ابهام و استری آموزش مجازی را به خانواده ها منتقل کرد

وی در ادامه افزود: مشکل اصلی این است که معرفی و بهره گیری از آموزش مجازی با ظهور بیماری کرونا همزمان اتفاق افتاد. بدون اینکه معلمان، دانش آموزان و خانواده ها در جریان باشند و پیش نیازهای آموزش مجازی برای این سه ضلع مهم نظام آموزشی تبیین و تعریف شده باشد. برای همین با ظهور کرونا مدارس تعطیل شد و به یکباره همگی خود را در بطن آموزش مجازی دیدند و همین اتفاق باعث به هم ریختگی نظام فکری خانواده‌ها، دانش آموزان و حتی مدارس و معلمان شد که البته در این میان بیشتر استرس و ابهام آموزش مجازی به خانواده ها منتقل شد.

 

کمی‌نگری خانواده ها آنها را در آموزش مجازی دچار مشکل کرده

وی با اشاره به مقوله نمره به عنوان یکی از فاکتورهای مهم خانواده ها در امر تحصیل فرزندان شان گفت: وضعیت نظام آموزشی ما پیش از این به شیوه‌ای بود که خانواده‌ها بیشتر به نمره فرزندان خود توجه داشتند، تا به آنچه که یاد گرفته. یعنی در واقع نگاه خانواده‌ها نگاه کمی نگری بود؛ در حالیکه نظام آموزشی دنیا دارد به سوی کیفی نگری پیش می‌رود و همین امر کمی نگری باعث شده خانوده ها در امر آموزش مجازی کمی دچار مشکل شوند.

 

نمره سرنوشت دانش آموزان را تعیین نمی‌کند

 

 

نیک نژاد در تشریح این معضل خاطر نشان کرد: خانواده‌ها چون دیدشان دید کمی‌نگر بوده و تا حدی هست، در پایان سال و در زمانی که سال تحصیلی رو به اتمام بود معمولا نگران این بودند که نمره فرزندانشان چه خواهد شد؟ چون فکر می‌کردند و می‌کنند که فقط آن نمره سرنوشت فرزندان آنها را تعیین می‌کند. و حالا که بخشی از آموزه های درسی به خانواده ها محول شده آنها نگران نمره فرزندان خود هستند. چون در انتقال مفاهیم برخی از دروس دچار مشکل می‌شوند و همین آنها را به هم می‌ریزد.

 

حتی اگر امتحانات نمره فرزندتان افتضاح شد به او کمک نکنید

وی در توصیه ای به والدین متذکر شد: اما خانواده ها نباید فراموش کنند که برخی از مشکلات کوتاه مدت و میان مدت قابل جبران است. مثلا اگر سال بعد دانش آموزان به مدرسه بروند، قطعاً شرایط درست خواهد شد یا در نهایت اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، بی‌شک صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش فکری برای این مشکلات خواهند کرد. بنابراین میخواهم بگویم که این دست نگرانی‌ها در حوزه مشکلات کوتاه مدت خانواده‌ها دسته بندی می شوند؛ اما آثار دراز مدت این مشکل کمی بیشتر گریبانگیر است که در این امر خود خانواده های نقش مهم و اساسی را بر عهده دارند و باید آگاه باشند که در امتحانات هیچ کمکی به فرزندان خود نکنند حتی اگر نمره آنها افتضاح شود.

 

دانش‌آموز متقلب تلاش و مبارزه برای هدف را نمی‌آموزد

 

 

این کارشناس نظام آموزشی با اشاره به اصلی ترین مشکل قاطبه خانواده ها افزود: خانواده ای که در امتحانات به فرزند خود کمک می کند یا بهتر است بگوئیم تقلب می رساند، بچه ها را دچار تبعات دراز مدت می‌کنند. یعنی دانش آموز یاد می‌گیرد که لقمه اماده را ببلعد، تنبل بار بیاید و در آینده نیز برای به دست آوردن روزی و اهداف خود تلاش و مبارزه نکند.

 

امکان تقلب برای فرزند خیانت به اوست

بسیاری از خانواده ها به جای دانش آموز امتحان می‌دهند و نمره کسب می‌کنند؛ این خانواده ها اگر نمی دانند باید آگاه شوند که به نوعی مرتکب تقلب و دزدی شده اند. در واقع آن خانواده دارد به فرزند خود خیانت می‌کند و به نوعی این خیانت را در حق فرزندان خود مرتکب می شوند؛ اما حاضر نیستند فرزند خود را وادار کنند تا به هر وسیله ممکن مفاهیم درسی کتاب خود را یاد بگیرد.

 

تقلب دانش‌آموز را در آینده دچار مشکل می‌کند

 

 

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به این نقطه در رفتارهای آینده فرزندان بسیار خطرناک‌تر خود را نشان میدهد، تصریح کرد: به هرحال فرزند خانواده ای که به او تقلب می رساند قرار است در آینده زندگی تشکیل دهد و به عنوان یک شهروند وارد جامعه شود. لذا آموزه های خطرناکی که در دوران دانش آموزی از خانواده ها به او منتقل شده، ممکن است که در ادامه زندگی او را دچار مشکل کند.

 

دانش آموز نمره کم بگیرد اما تقلب را یاد نگیرد

نیک نژاد در ادامه بحث یادآور شد: خانواده ها بدانند که اگر حتی فرزندان آنها نمره های کمی را کسب کنند، ممکن است در کوتاه مدت کم سوادی ایجاد شود و آشفتگی هایی در امتحانات و آزمون‌ها برای آنها پیش بیاید؛ اما مهم این است که ساختار شخصیتی آنها درست بار خواهد آمد. فرزند خود من که کلاس ششم است در برخی از دروس نیازمند تلاش بیشتر گرفت؛ اما هرگز به او اجازه ندادیم که در حین امتحانات از تقلب های مرسوم سود بهره بگیرد.

 

خانواده ها امکان تقلب کردن را از فرزندان خود بگیرند

وی با اشاره به این معضل که تقلب گرفتن این روزها به شیوه های مختلف در حین امتحانات بسیار مرسوم شده ، ادامه داد: این مشکل مستقیماً به خانواده ها مربوط می شود که باید به نوعی مراقب فرزندان خود باشند و در حین امتحانات مانند یک مراقب امتحانی با آنها برخورد کنند.

 

تعطیلی مدارس امروز بدتر از دوران جنگ نیست

این آموزگار با سابقه با مقایسه تعطیلی این روزها با تعطیلی دوران جنگ عنوان کرد: به هر حال این دوره باید بگذرد این دوره مانند تعطیلی مدارس در زمان جنگ تحمیلی است، بدتر از آن وقت که نیست. در آن زمان  که بسیاری از کلاس ها و مدارس تعطیل شدند و خانواده ها در آن مقطع هم نگران آینده فرزندان خود بودند اما شکرخدا همه آن مشکلات برطرف شد و تحصیل‌کردگان امروز دانش آموزان آن زمان هستند.

 

خشونت و آشفتگی والدین نتیجه‌ای به مراتب بدتر دارد

نیک نژاد با بیان اینکه خانواده ها باید با دانش آموزان کنار بیایند، اضافه کرد: همه ما دانش آموز بوده ایم و میدانیم نفس دانش آموزی، بازیگوشی است. اگر قرار باشد خانواده‌ها هم با خشونت با فرزندان خود برخورد کنند، آنوقت نتیجه بسیار آشفته تر از حالت عادی خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌کنم به هر طریقی خانواده‌ها سعی کنند که با فرزندان خود کنار بیایند و با شناختی که از روحیات فرزندان خود دارند آنها را تشویق به حضور در کلاس های مجازی و یاد گرفتن مفاهیم درسی ‌کنند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به این نکته که با ظهور کرونا مسئله آموزش مجازی به یکباره مطرح شد؛ ادامه داد: همانطور که بارها در رسانه ها اشاره شد، ضعف هایی در آموزش مجازی کشور ما موجود است، اما این ضعف ها و مشکلات نسبت به ۶ ماه گذشته بسیار کمتر شده است و این نتیجه اتاق فکر و تلاش کارشناسان آموزشی است.

 

والدین کمک کنند تا فرزندشان روی پای خود بایستد

 

 

وی در خاتمه سخنانش مطرح کرد: خانواده‌ها ممکن است فکر کنند که سال آینده هم با تداوم کرونا درگیر آموزش مجازی شوند که در چنین صورتی یقین داشته باشند که با توکل به خدا و تلاش کارشناسان و متخصصان نظام آموزشی، راهکارهای بهتری در پیش گرفته می شود. اما نباید استرس چنین پنداری را الان به فرزندان خود انتقال دهند و کمک کنند تا فرزند آنها مستقل شود و روی پای خود بایستد. یک دانش آموز اگر یک بار از سوی معلم خود توبیخ شود احتمال آغاز سعی و تلاش او بیشتر محتمل است تا اینکه پدر و مادر به جای او امتحان بدهند. یقین داشته باشید معلم متوجه این تقلب می شود اما وقتی معلم می بینی والدین به فرزند خود خیانت میکنند و موقعیت تقلب را برای او فراهم میکنند، نمیتواند کاری کند. بنابراین خانواده ها باید بصورت جدی به این مسائل فکر کنند. امیدوارم تمام دانش آموزان موفق باشند و این محدودیت ها موقعیت شکوفایی را برای انها به وجود بیاورد.

انتهای پیام/

 

نظر شما