شناسهٔ خبر: 46746412 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش پارلمان عراق به افزایش نیروهای ناتو در عراق

یکی از اعضای کمسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره بحث افزایش نیروهای ناتو در این کشور و موافقت بغداد با آن توضیح داد و اعلام کرد که نه موافقتی در کار است و نه اصلا درخواستی از سوی بغداد در این زمینه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المورد نیوز، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره توافق دولت عراق با ناتو برای افزایش نیروهایش در عراق توضیح داد.‌

«بدر الزیادی» عضو این کمیسیون اعلام کرد: عراق فقط به توافق راهبردی با آمریکا ملزم است و روز گذشته هم کمیته فنی برای شروع موضع خروج نیروهای خارجی و تحویل ادوات و تجهیزاتشان به ارتش عراق، تشکیل شد.

وی افزود: هیچ توافق یا درخواستی از سوی دولت عراق برای افزایش نیروهای ناتو وجود ندارد و هر آنچه گفته شد است یک موضع گیری یکجانبه از سوی ناتو است.

الزیادی گفت: دولت عراق گفته است که هیچ درخواستی برای افزایش نیروهای ناتو نداده و هیچ موضع گیری رسمی در این باره وجود ندارد.

شلیک چند گلوله خمپاره به پادگان ارتش عراق در الانبار

یک منبع امنیتی عراقی از شلیک چند گلوله خمپاره به پادگان نظامی در «هیت» در استان الانبار خبر داد.

این منبع اعلام کرد: چند گلوله خمپاره به پادگان ارتش عراق در منطقه «سلیجیه» در منطقه هیت در استان الانبار شلیک شده است.

این منبع توضیح بیشتری نداد.

پیشمرگه: پهپادی که فرودگاه اربیل را هدف قرار داد از «مخمور» برخاسته است

«جبار یاور» دبیر کل امور پیشمرگه اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که پهپادی که یکی از ساختمان های فرودگاه اربیل را هدف قرار داد از منطقه «مخمور» برخاسته است.

 از سوی دیگر یک منبع امنیتی از حمله راکتی به منطقه «کفری» در اقلیم کردستان عراق خبر داد و اعلام کرد که این حمله تلفاتی به دنبال نداشته است.

این منبع بیان کرد: هنوز مسئول این حمله مشخص نشده است.

انهدام شبکه داعشی در غرب نینوا

اداره اطلاعات نظامی عراق از انهدام شبکه داعشی در غرب استان نینوا در شمال غرب این کشور خبر داد و بیان کرد: در عملیاتی پیشدستانه همراه اطلاعات دقیق، مشخص شد که سه سرکرده تروریستی داعش در غرب نینوا هستند.

در این بیانیه آمده است: پس از دریافت اطلاعات، هماهنگی با بخش اطلاعات فرماندهی عملیات غرب نینوا انجام شد و نیروهای اطلاعات نظامی با همکاری نیروهای ارتش و سازمان مبارزه با تروریسم این سه سرکرده داعشی را در منطقه« زمار» نینوا به دام انداختند.

اداره اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد که این سه سرکرده داعشی در عملیات تروریستی علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق مشارکت داشته‌اند.

کاهش رخنه داعش از سوریه به عراق

«احمد المحلاوی» فرماندار القائم در استان الانبار از کاهش چمشگیر رخنه داعشی‌ها از سوریه به عراق خبر داد و گفت: نفوذ داعشی‌ها از سوریه به سمت گذرگاه «القائم» در غرب الانبار به میزان زیادی کاهش داشته  و شاید می‌توان گفت که قطع شده است.

وی افزود: این به دلیل اقدامات نیروهای امنیتی  و حمایت بالگردهای ارتش و عملیات‌های پیشدستانه در طول نواری مرزی با سوریه همزمان با اقدامات دیگر مانند نصب دوربین‌های حرارتی و کشیدن سیم خاردار و نیز ایجاد مراکز امنیتی برای رصد هر گونه تحرک مشکوک است.

المحلاوی تاکید کرد: مناطق صحرایی نزدیک به گذرگاه مرزی «القائم» با سوریه در غرب الانبار هیچ مورد رخنه را ثبت نکرده است و آانچه در برخی رسانه‌های درباره رخنه تروریست‌های داعش به مناطق غربی مخابره شده است بی اساس و اوضاع امنیتی در نوار مرزی با سوریه تحت کنترل نیروهای امنیتی عراق است.

همزمان «عباس الصروط »عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم اعلام کرد که تهدید راهبردی داعش در عراق تمام شده است و تروریسم در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و توان بازگشت به سال 2014 را ندارد.

وی در عین حال تاکید کرد که چالش‌های داعش در عراق هنوز هست و دست به تحرکاتی در برخی مناطق می‌زند و غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را هدف قرار می‌دهد؛ اما نیروهای امنیتی و حشد شعبی بر اوضاع مسلط هستند.

صروط گفت: اینکه داعش بتواند بر مناطقی مانند گذشته دست اندازی کند دیگر تمام شده است به ویژه که نیروهای امنیتی عراق توان زیادی دارند.

وی افزود: رخنه داعش از مرز سوریه کم شده است و دست به حملات پراکنده می‌زنند و در مقابل حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق ده‌ها تروریست را طی ماه‌های گذشته به هلاکت رسانده یا بازداشت کرده‌اند.

صروط ادامه داد: داعش توان پرسنلی خود را از دست داده است و توان حضور در یک وجب از اراضی را هم ندارد و بیشتر حملاتش جنگ و گریز است.

دلایل حمله به حشد شعبی عراق

«محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق با اشاره به اینکه برخی مناطق هستند که هنور نیروهای امنیتی به آن وارد نشده‌اند بر لزوم تشدید تلاش اطلاعاتی و عملیات پیشدستانه برای سیطره بر این مناطق تاکید کرد و تعلل در تلاش‌های امنیتی را در ورای هدف قرار دادن حشد شعبی در کرکوک و نینوا دانست.

وی افزود: تلاش‌های اطلاعاتی به موازات تلاش‌های نظامی نیست و تعلل در عملیات پیشدستانه که کرکوک و نینوا به آن نیاز دارد، وجود دارد به ویژه که این دو استان بسترهای داعشی هستند.

الربیعی گفت: این دو استان مناطقی هستند که هنوز تحت کنترل نیروهای امنیتی عراق نیستند و  نیروهای حشد شعبی به برخی مناطق دیالی برای اولین بار از سال 2003 رسیده‌اند و موفق به تسلط بر آنها شده‌اند.

وی بیان کرد: حملات به نینوا و کرکوک، عملیات پیشدستانه و اطلاعاتی بیشتر را طلب می‌کند. طرفی هست که تروریست‌ها را به سوی برهم زدن اوضاع سوق می‌دهد.

انتهای پیام/

 

نظر شما