شناسهٔ خبر: 46746283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

توافق جدیدی کنار برجام نداریم

صاحب‌خبر -
 گروه سیاسی:سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران  در مورد گفت وگوها بین ایران و ۱+۴ در وین و اینکه این گفت وگوها به چه نتیجه ای رسیده است، اظهار کرد: آنچه که در وین در جریان است گفت وگوهای فنی پیرامون چگونگی رفع تحریم های ظالمانه آمریکا و بازگشت این کشور به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.
سعید خطیب زاده ادامه داد: در این مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده است و ما در مسیر درستی هستیم. البته این به این معنا نیست که به مرحله نهایی گفت‌وگوها رسیده باشیم.
وی با بیان اینکه ما موافق فرسایشی شدن این گفت‌وگوها نیستیم، ادامه داد: هیأت ایرانی برای فرسایشی شدن گفت‌وگوها در وین حاضر نشده اند و در همین چارچوب ما سعی کرده ایم که متون خود را به طرف های مقابل ارائه کنیم و از طرف های مقابل هم خواسته ایم که سریعا وارد مصادیق و متون مشترک شوند و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد ما بهتر می توانیم به نتیجه فکر کنیم. الان خیلی زود است به آن فکر کنیم. الان در مرحله ای هستیم که باید گفت وگوها در مورد موضوعات سختی انجام شود.ما عجله ای نداریم و آنچه که مهم است این است که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام حرکت کرده و در این چارچوب می توانیم منافع مردم ایران را تأمین کنیم و همان طور که گفتم تا الان این گفت وگوها در مسیر درستی حرکت کرده است.
خطیب زاده  در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین  اظهار کرد: ما در ارتباط با برجام در این مذاکرات  گفت وگو و مذاکره نمی کنیم بلکه در مورد چگونگی اجرای تعهدات از سوی آمریکا گفت وگو می کنیم . این گفت وگوها فنی و تکنیکی است. ما باید مطمئن شویم که آمریکا به تعهدات خود عمل می کند و ما باید بتوانیم این موضوع را راستی آزمایی کنیم. کوچکترین نکات در ارتباط با این موضوع باید مورد گفت وگو قرار بگیرد. چرا که همان طور که گفتم باید مطئن شویم که آمریکا این بار همه تعهدات خود را انجام می دهد و موضوعات در تمام ابعاد قابل راستی آزمایی باشد. در این ارتباط باید تعهدات آمریکا بر روی لیست مشترک باشد و همان طور که گفتم قابل راستی آزمایی. البته این موضوع به سرعت حاصل نمی شود ولی ما اجازه نمی دهیم که گفت وگوها و مذاکرات نیز فرسایشی شود.سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: قرار نیست توافقنامه جدیدی کنار برجام داشته باشیم. همان طور که بارها گفته‌ایم آمریکا باید تمام تحریم ها را بردارد و بعد این اقدام از سوی ایران راستی آزمایی شود در ادامه آن وقت می‌تواند در چارچوب برجام حضور داشته باشد. اکنون آمریکا پشت درهای کمیسیون مشترک برجام حضور دارد.وی ادامه داد: اگر دولت آمریکا بخواهد به تعهداتش برگردد این تصمیم، تصمیم سختی نیست. اگر دولت آمریکا تعهدات خود را انجام دهد خواهد دید که ایران نیز بلافاصله بعد از راستی آزمایی اجرای تعهدات از سوی آمریکا، تعهداتش را انجام خواهد داد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما