شناسهٔ خبر: 46746048 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

در گفتگو خبرنگار مفدا مشهد با رییس اداره تغذیه؛

روزه فرصت مناسبی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی در کنار سلامت روح و تهذیب نفس

مهندس خجسته رییس اداره تغذیه: روزه داری در ماه رمضان یک سبک از رژیم های روزه داری یا fasting  هست، که کالری دریافتی افراد تغییر چندانی نمیکند و کم نمی شود، ولی زمانبندی غذایی دچار تغییر می شود و ماه مبارک رمضان در صورت رعایت تغذیه صحیح فرصت مناسبی برای توجه به وضعیت سلامت جسمانی  است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا مشهد، مهندس فاطمه خجسته رییس اداره تغذیه در گفتگویی با خبرنگار مفدا مشهد به اهمیت نقش تغذیه در روزه داری و حفظ سلامت بدن پرداخت.

وی بیان کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی است که با داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی در کنار سلامت روح و تهذیب نفس از سلامت جسمی نیز بهره مند شویم.

مهندس خجسته در ادامه اظهار داشت: روزه داری در ماه رمضان یک سبک از رژیم های روزه داری یا fasting  هست، که کالری دریافتی افراد تغییر چندانی نمیکند و کم نمی شود، ولی زمانبندی غذایی دچار تغییر می شود و ماه مبارک رمضان در صورت رعایت تغذیه صحیح فرصت مناسبی برای توجه به وضعیت سلامت جسمانی  است.

رییس اداره تغذیه در ادامه افزود: از روزه داری می توان برای سم زدایی بدن ، رسیدن به وزن ایده آل ،کنترل و کاهش فشار خون،کاهش چربی سلول های کبدی و درمان آن در مرحله اولیه استفاده کرد.

وی همچنین تأکید کرد: بهتر است افراد روزه دار افطار خود را با مایعات ولرم مانند چای کم رنگ ،آب ولرم یا شیر شروع کنند و از مواد غذایی سبک و کم حجم و مغذی مانند لبنیات، دسرهای کم شیرینی و مقوی مانند فرنی و ... استفاده نمایند و با توجه به فاصله زمانی بین افطار و سحر بعد از گذشت دو تا سه ساعت به منظور تامین انرژی و درشت مغذی ها از وعده شام سبک استفاده نمایند.

خجسته در خصوص وعده سحری بیان کرد:وعده غذای سحرجایگزین مناسب وعده ناهار می باشد و بهتر است از غلات پیچیده استفاده شود و فیبر غذایی خود را با استفاده از سبزیجات کافی و حبوبات افزایش داد.

وی همچنین افزود: برای روزه داری صحیح در ماه مبارک رمضان و به منظور تامین ریز مغذی( ویتامین و املاح)، فیبر و آب بدن و جلوگیری از یبوست افزایش استفاده از سبزیجات و مصرف سه واحد میوه توصیه می شود. مصرف مایعات در طول زمان افطار تا سحر باید افزایش یابد که در این مورد نوشیدن شربت خاکشیر و تخم شربتی با شیرینی کم و شربت خیار و سکنجبین میتواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین از خوردن مواد قندی ساده ،تنقلات شور ،چرب و پرکالری ،نوشیدنیهای گاز دار و شیرین و دوغ های پرنمک و پر چرب جلوگیری شود و افراد از تند غذا خوردن و پرخوری امتناع کنند.

رییس اداره تغذیه در پایان افزود: فرد روزه دار جهت جلوگیری از تشنگی و کم آبی بدن در طول روز در وعده سحر ، از خوردن چای پررنگ و قهوه به دلیل افزایش دفع مایعات باید بپرهیزد.

خبرنگار: سادیا مظلوم

نظر شما