شناسهٔ خبر: 46746031 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علاقه روسیه به طرح «ترانس‌افغان»؛ رایزنی ازبکستان با اسلام‌آباد و کابل

رئیس جمهور ازبکستان گفت: طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» از اهمیت ویژه ای برخودار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشستی در استان «سمرقند» گفت: طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

وی افزود: ساخت خط ریلی ترانس‌افغان برای ازبکستان امکان دسترسی به بازارهای صادراتی را فراهم می‌کند و کشورهای همسایه تعرفه‌ها را برای ترانزیت کالاهای این کشور کاهش می‌دهند.

به گفته میرضیایف، روسیه و کشورهای همسایه نیز به این طرح علاقه‌مند هستند.

وی اظهار داشت: اگر طی 27 سال خط ریلی به چین یا دیگر کشورهای آسیای را می‌ساختیم، هزینه تولیدات صادراتی ما 70 درصد کمتر می‌شد.  

به گفته میرضیایف، ازبکستان تاکنون کالاهای خود را ناچار از طریق روسیه یا قزاقستان صادر می‌‌کند. پیش بینی می‌شود پس از آغاز ساخت خط ریلی ترانس‌افغان، امکان دسترسی به بازارهای صادراتی فراهم می‌شود.

میرضیایف اعلام کرد: در چارچوب گفت و گوها با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان و «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان وی توانسته آنها را برای اجرای این طرح متقاعد کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم وارد بازار پاکستان شویم، آن وقت می‌توانیم از طریق بنادر دریایی به بازارهای دیگر نیز دسترسی پیدا کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان عنوان کرد: روز 2 فوریه سال جاری میلادی در چارچوب گفت و گوهای «ازبکستان، افغانستان و پاکستان» برنامه مشترک اقدامات («نقشه راه») در ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» که برای ازبکستان کوتاه ‌ترین و ارزان ‌ترین مسیر برای ورود به بازارهای دیگر است، به تصویب رسید.

انتهای پیام/ح

نظر شما