شناسهٔ خبر: 46746023 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چند یادگاری از سردار شهید حجازی

محمدرضا بختیاری

با نگاهی به کارنامه چند دهه مجاهدت سردار شهید «سیدمحمدحسین زاده حجازی» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران درمی‌یابیم که اندیشه و تفکر انقلابی و تبلور اخلاق، اخلاص، تدبیر، شجاعت، عقلانیتش در اوج قرار داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه به ارائه توضیحاتی درباره علت به شهادت رسیدن سردار محمد حسین حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و گفته است: «در جلسه‌ کمیسیونی که دیشب در بیمارستان بقیه الله برگزار شد عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام شد.»

با نگاهی به کارنامه چندین دهه مجاهدت سردار شهید «سید محمد حسین زاده حجازی» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در می یابیم که در او اندیشه و تفکر انقلابی و تبلور اخلاق، اخلاص، تدبیر، شجاعت، عقلانیت در اوج قرار داشت. شهید حجازی در ۴۳ سال مجاهدت و پیشتازی در عرصه‌های پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی و پاسخ به نیازهای کشور و نقش‌پذیری در صیانت از امنیت و آرامش مردم در هشت سال دفاع مقدس و سپس جغرافیایی مقاومت اسلامی منطقه  یک الگوی عملی است.

فاصله اخم و لبخند دشمن خیلی کوتاه است

این فرمانده جبهه مقاومت اعتقاد داشت که «فاصله اخم و لبخند دشمن خیلی کوتاه است.» و بر همین اساس توصیه می کرد: «ما باید به توانمندی های داخل خود توجه و خود را باور کنیم و چشم به بیرون نداشته باشیم. لازم است که راه‌های میان‌بر را پیدا کرده و فراموش نکنیم که دشمن همیشه دشمن است. بدانیم وقتی دست پر و قدرتمند باشیم می‌توانیم بر سر میز مذاکره حاضر شویم و به مذاکره بپردازیم.» (بخشی از سخنان سردار حجازی در حاشیه اولین همایش سراسری ضرورت توسعه تسلیحات هواپایه در صنعت دفاعی و نبردهای آینده.)

تمامی اقشار مردم در انتخابات حضور فعال داشته باشند

همچنین سردار حجازی در گفت‌وگویی که سال ۱۳۹۲ با خبرگزاری دفاع مقدس انجام داده است پیرامون مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اعتقاد داشت: «در روند برگزاری این انتخابات وهمچنین انتخاب نامزد اصلح باید همه دقت داشته باشند.همه اقشار مردم باید در این حماسه ملی مشارکتی فعال داشته باشند چرا که انتخابات وظیفه دینی و ملی است.»

پرچم شهید سلیمانی بر زمین نیفتاده

همچنین سردار حجازی با حضور در برنامه هشت بهشت مرکز صداوسیمای اصفهان درباره سردارقاآنی گفته بود « پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، مهم‌ترین دغدغه این بود که مسئولیت و رسالتی که شهید سلیمانی به‌عهده داشت، چگونه و توسط چه کسی می‌تواند استمرار داشته باشد، تا اینکه رهبر انقلاب در حکم خود به سردار قاآنی تصریح فرمودند که تمام کسانی که با سردار سلیمانی همکار بودند در نیروی قدس بمانند و با سردار قاآنی کار کنند. این موضوع به انسان این آرامش را داد که مسیر شهید سلیمانی ادامه پیدا می‌کند. به لطف خدا پرچمی که شهید سلیمانی به دوش داشت، تا کنون بر زمین نیفتاده و مسیر او ادامه دارد. ان‌شاءالله این مسیر را جوانان با قدرت ادامه خواهند داد»

ضرورت تلاش همگانی برای کمک به کادر درمان

سردار حجازی سال‌ها پیش در سخنانی در گرامیداشت «مراسم روز جهانی بهداشت» با بیان اینکه  این که کارکنان بخش بهداشتی و درمانی باید از سلامت بالایی برخوردار باشند، توصیه کرده است: «همکاری دستگاه‌ها و مردم با بخش بهداشت و درمان حاوی دو نکته مهم است این که قدردان زحمات جامعه پزشکی هستند و برای برقراری تعامل، پذیرش و راهنمایی و آموزش‌ها و دستورات آنان باید آمادگی خود را اعلام کنند. همانطور که در دوران دفاع مقدس جامعه پزشکی و کارکنان بخش سلامت به کمک رزمندگان دفاع مقدس شتافتند امروز ما موظفیم تا با تمام تلاش به این عزیزان کمک کنیم.»

نویسندگان باید مخاطب شناسی دقیقی داشته باشند

همچنین شهید حجازی در  چهارمین همایش تجلیل از پاسداران اهل قلم گفته بود: «کتاب ماندگارترین اثر است به همین دلیل جباران عالم با این عنصر سازنده همیشه مخالف بوده‌اند. هر تجاوزگری که به این سرزمین پا گذاشته همان‌قدر که در کشتن انسان‌ها تلاش کرده، بیش از آن در سوزاندن کتاب‌ها و ویران کردن کتابخانه‌ها کوشش نمود؛ چراکه کتاب هویت‌ساز و تمدن‌ساز است. خوشبختانه در سپاه پاسداران اهل قلم بسیارند که هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی از تراز بسیار بالایی برخوردار هستند و این یکی از افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.  نویسندگان باید با مخاطب‌شناسی دقیق‌تر، آثار ارزشمندتری را به جامعه ارائه دهند.»

باید مراقبت کنند تا به خودسرها در بسیج موقعیت داده نشود

سردار شهید حجازی آذرماه سال ۱۳۹۲ گفت‌وگویی با روزنامه قانون داشته است. این شهید در آن مقطع چنین توصیه‌هایی به نیروهای خودسر داشته است.

«طبیعت بسیج مملو بودن از نیروهای جوان است و این افراد تازه به عرصه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی قدم نهاده‌اند و ممکن است اشکال و اشتباهی در کار این افراد وجود داشته باشد و این را نمی‌توان کتمان کرد ولی اشتباه افراد و گروه‌های بسیجی را نمی‌توان به پای بسیج نوشت. بسیج یک کلیتی دارد و آن حرکت کلی بسیج است که اگر کسی آن را متهم کند یا ناآگاه است یا عناد دارد ولی اگر کسی به فرد یا طرحی در بسیج انتقاد داشته باشد ایرادی به آن نیست. حال شاید این اقدام یا از روی دلسوزی یا به دنبال کوبیدن بسیج باشد.

بسیجی نباید کار خلاف انجام دهد و من اقدامات اشتباه را تأیید نمی‌کنم ولی بسیجی بخشی از وقتش در اختیار بسیج است و اگر در این بازه کار خلافی انجام دهد، بسیج باید پاسخگو باشد. از سوی دیگر نیز مسئولان در بسیج باید مراقبت کنند تا به خودسرها در بسیج موقعیت داده نشود و نباید هر کاری که بسیجی انجام داد به پای بسیج نوشته شود.

اگر بسیج با لباس و امکانات بسیج به نفع و علیه نامزدهای انتخاباتی کار کند خلاف است ولی اگر در کسوت شهروند کاری انجام دهد منعی ندارد. باید تفکیک شود. ما نمی‌توانیم به بیست میلیون جامعه فعال بگوییم تمام قوانین یک فرد نظامی بر شما نیز مقرر است و این بیست میلیون را از عرصه خارج کنیم. در این صورت باید پرسید سیاست به دست چه کسانی خواهد افتاد؟ عرصه برای چه کسانی خالی می‌شود؟»

انتهای پیام

نظر شما