شناسهٔ خبر: 46736285 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به‌لیمو، مفید برای همه، مضر برای بیماران کلیوی

مرضیه حافظی

یک محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این‌که به لیمو یک گیاه شگفت‌انگیز بوده که برای مزایای درمانی و سلامتی‌اش بسیار ارزشمند است، گفت: مقدار زیاد به لیمو ممکن است کلیه‌ها را تحریک و بیماری کلیوی را بدتر کند پس اگر مشکلات کلیوی دارید، مقدار زیادی به لیمو استفاده نکنید.

صاحب‌خبر -

علی سپهوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به‌لیمو یک گیاه شگفت‌انگیز است که برای مزایای درمانی و سلامتی‌اش بسیار ارزشمند است و همچنین دارای عطر لیمو فوق‌العاده و عطر و طعم طراوت است.

وی ادامه داد: به‌لیمو قرن‌هاست که استفاده می‌شود و سابقه بسیار طولانی در استفاده در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، تب، اضطراب، سوء هاضمه، اسپاسم و بی‌خوابی دارد و همچنین به‌عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و کمکی طبیعی برای کاهش وزن  مورد استفاده است.

سپهوند با اشاره به این‌که به‌لیمو امروزه به‌عنوان یک طب سنتی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: سم‌زدایی یک فرایند ثابت و حیاتی برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد و حفظ سلامتی است، نوشیدن چای به‌لیمو می‌تواند فرآیند سم‌زدایی را تحریک کند.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان  با اشاره به این‌که تحقیقات نشان داده که به‌لیمو بسیار غنی از ترکیبات فنلی است، تصریح کرد: ترکیبات فنولی آنتی‌اُکسیدان‌های قوی هستند که از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و ترکیبات فنلی به کاهش اکسیداتیو استرس از طریق کمک به سم زدایی بدن و خنثی‌سازی اثرات مضر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که اینکار بدن را سالم نگه داشته و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که چای به‌لیمو، فعالیت آنتی‌اُکسیدانی قابل مقایسه‌ای با چای سبزٍ بدون تلخی بوده و به‌عنوان بهترین نوع از گیاهان، نوروپروتیک مانند، جینسنگ و کورکوما، خواص مشابهی در رادیکال آزاد دارد، بیان کرد: چای به‌لیمو را می‌توانید به‌عنوان یک چای ضد التهابی و ترمیم کننده در طول روز بنوشید، اما مصرفش در طول شب بسیار قوی است.

سپهوند تصریح کرد: ویژگی‌های منحصر به فرد به‌لیمو می‌تواند به جلوگیری از آسیب عضلانی در ورزشکاران در هنگام مصرف مکمل‌ها قبل‌از تمرین کمک کند، خواص آنتی اکسیدانی به لیمو همراه با توانایی آن برای سرکوب التهاب است که به پیشگیری از آسیب و بهبود بافت ماهیچه مرتبط است بنابراین استفاده از به‌لیمو به‌عنوان یک مکمل، قبل از تمرین برای رشد و یا تقویت عضله مفید است.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان  با بیان این‌که به‌لیمو یک آرام‌بخش مؤثر است، عنوان کرد: نوشیدنی این گیاه تنشتان را از بین می‌برد و باعث کاهش استرس می‌شود. اما اجزای موجود در به لیمواثر آرام بخش کننده را تقویت می‌کند و بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و به کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند.

وی افزود: در بسیاری از فرهنگ‌ها، چای به لیمو از لحاظ تاریخی مدت‌هاست برای تقویت هضم استفاده می‌شود، مانند سایر گیاهانی که به خاطر خواص هضم مفید شناخته شده‌اند، به‌لیمو می‌تواند شکم شما را از طریق خواص ضد اسپاسم‌هایش تقویت و از آن محافظت کند.

سپهوند افزود: بسیاری از اثرات آرام بخش به‌لیمو به‌عنوان کمکی برای اختلالات خواب، مانند بی‌خوابی استفاده می‌شوند، و خواص مشابهی که باعث کاهش تنش و استرس می‌شود، بدن و ذهن را آرام کرده و باعث یک خواب خوب می‌شود.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: همانگونه که این گیاه مزایای زیادی دارد اما مضراتی دارد مانند استفاده در دوران بارداری و شیردهی که توصیه نمی‌شود.

وی افزود: همچنین: مقدار زیاد به‌لیمو ممکن است کلیه‌ها را تحریک و بیماری کلیوی را بدتر کند، اگر مشکلات کلیوی دارید، مقدار زیادی به لیمو استفاده نکنید.

انتهای پیام

نظر شما