شناسهٔ خبر: 46736101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ماجرای کمدی سیاه بن سلمان و عربستان سبز

نَه غرب و نَه همسایگان عربستان و حتی رسانه ها و روزنامه ها اهمیت چندانی به دو طرح محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به نام های "عربستان سبز" و "خاورمیانه سبز" ندادند. این دو طرح شامل کاشت 50 میلیارد درخت می شود 10 میلیارد در عربستان و 40 میلیارد در منطقه خاورمیانه طی چند دهۀ آینده برای کاستن گاز کربن و مبارزه با آلودگی هوا و از دست رفتن کیفیت خاک.

صاحب‌خبر -

 نَه تنها همگان اهمیتی به طرح درختکاری  بن سلمان  ندادند بلکه این طرح وی همچون دیگر طرح های خیالی اش به مایۀ تمسخر دیگران نیز تبدیل شده است. یکی از این طرح های خیالی طرح " شهر نیوم " است که بن سلمان می خواهد با هزینه 500 میلیارد دلار در دریای سرخ بسازد. این طرح ها و پروژه ها بیانگر ذهنیت بن سلمان است و نشان می دهد که وی درپی هدفی سیاسی یا برون رفت از بحرانی سیاسی است. به عنوان مثال، هدف از طرح ساخت شهر نیوم تبلیغ خودش برای ملت عربستان است تا خود را "پادشاهی آزادیخواه و روشنفکر و متفاوت با عموهایش و گذشتگانش" جلوه بدهد و این در حالیست که قبلاً پسر عمویش محمد بن نایف را از ولایتعهدی برکنار کرده بود. طرح کاشت 10 میلیارد درخت در عربستان هم برای خودنمایی در برابر افکار عمومی جهان است زیرا بن سلمان با جنایاتی همچون کشتار ملت یمن و قتل فجیع جمال خاشقجی دستان خود را به خون دیگران آغشته کرده است.

پس از اینکه بن سلمان طرح خود را علنی کرد، روزنامه ایندیپندنت مقاله ای به قلم دیوید هاردینگ منتشر کرد که هاردینگ در این مقاله طرح بن سلمان را کاملاً زیر سوال برد و نوشت: این طرح در اطلاعیه ای اعلام شد ولی معلوم نیست که این طرح چگونه در منطقه ای با منابع آبی بسیار اندک اجرایی خواهد شد.

هاردینگ می نویسد که به این طرح به عنوان تلاشی برای بازگرداندن آبروی عربستان خصوصاً آبروی بن سلمان نگاه می کند و ناگفته نماند این طرح چند هفته پس از انتشار یک سند محرمانۀ سازمان های اطلاعاتی آمریکا علنی شد سندی که حاکی از موافقت بن سلمان با قتل جمال خاشقجی است.

طرح "عربستان سبز" بن سلمان تبدیل به کمدی سیاه شده است. به عنوان مثال یکی از نکته سنجان درباره این طرح با زبان ریاضی گفته است: کاشت 10 میلیارد درخت. اگر 6 هزار درخت در یک ساعت کاشته شود، میانگین کاشت روزانه 144 هزار، میانگین کاشت ماهانه 4 میلیون و 320 هزار ومیانگین کاهش سالانه 51 میلیون و 840 هزار درخت خواهد بود یعنی کاشت 10 میلیارد درختی که ولیعهد سعودی وعده اش را داده است، حدود 193 سال وقت خواهد برد.

این همان ذهنیت ولیعهد عربستان است که با همین ذهنیت این کشور را مدیریت می کند. و با همین ذهنیت قبلاً گفته بود که جنبش انصار الله را در چند روز نابود خواهد کرد!

یکی دیگر با لهنی جدی نوشته است: دستِ آغشته به خون مردم یمن چگونه می تواند درختکاری کند و سرسبزی و زیبایی را برای کره زمین به ارمغان بیاورد. قلبی که عاری از یک ذره رحم و عطوفت نسبت به کودکان یمن نیست و آنها را می کشد و خانه ها و مدارسشان را با هواپیما و موشک ویران می کند، چگونه می تواند نظام حکومتی مشروع را به یمن بازگرداند. این کار بازگرداندن مشروعیت به یمن نیست بلکه توطئه صهیونیست ها و کاخ سفید برای به آتش کشیدن و کشتن و نابود کردن عربها به دست عربها است. دست از سر مردم یمن و ستم کردن به آنها بردار پیش از آنکه درختی بکاری.

پرواضح است که بن سلمان نمی تواند با این طرح ها به اهداف خود برسد مگر اینکه جنگ تجاوزکارانۀ خود به یمن را متوقف کند جنگی که نَه تنها خشک و تَر یمن را سوزانده بلکه کودکان و مادران را نیز از حق و حقوق خود محروم کرده است، و همچنین به حمایت خود از تکفیری هایی که عراق و سوریه و لیبی را ویران کرده اند، پایان دهد.

بن سلمان همچنین باید به حمایت از فلسطینی ها بپردازد و به این ملت مظلوم کمک کند. بن سلمان باید زندانیان عربستانی را نیز از زندان های خود آزاد کند و دست از تعقیب و کشتن مخالفانش در نقاط مختلف جهان هم بردارد و برای بهبود روابط عربستان با همسایگانش به دور از دیکته های آمریکا و اسرائیل نیز تلاش کند زیرا توسعه کشاورزی وسرسبزی مستلزم همکاری با همسایگان و دیگر کشورهای منطقه است ولی بن سلمان به این جور چیزها اعتقادی ندارد.

 

نظر شما