شناسهٔ خبر: 46734508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ایران دنبال شفاف سازی لغو تحریم‌ها در وین

روزنامه جوان

ظاهراً غربی مخصوصاً امریکایی‌ها در حال احمق‌نمایی از خود هستند تا مذاکرات وین تا می‌تواند کش پیدا کند. سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‏المللی مستقر در وین در گزارشی کلی از روند گفتگو‌ها در وین از ایجاد یک تصویر واضح و شفاف در خصوص لغو تحریم‌ها صحبت کرده است. تو گویی بر غرب واضح است چطور تحریم‌هایی را خود تحمیل کرده باید بردارد! هرچند همین هم برای رژیم صهیونیستی ناراحت‌کننده است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، رایزنی‌های هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین همچنان در فرمت‌ها و سطوح مختلف ادامه دارد و کارگروه‌های کارشناسی به بحث و گفتگو در خصوص دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهند. کاظم غریب‌آبادی روز یک شنبه در سخنانی کلی درباره روند مذاکرات برجامی در وین گفت: آنچه در وین در حال پیگیری و گفتگو است، ایجاد یک تصویر واضح و شفاف درخصوص لغو تحریم‌ها است.

وی افزود: شناسایی و فهرست کردن اقدامات لغو تحریمی، برای این شفاف‌سازی و سنجیدن جدیت امریکا در ادعای خود برای بازگشت و پایبندی کامل به برجام و انطباق آن با سیاست اعلامی کشور، لازم است. نماینده ایران در سازمان‌های بین‏المللی مستقر در وین تأکید کرد: مبنای تیم مذاکره‌کننده نیز اصولی است که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست نظام در این رابطه تعیین شده است. هیئت مذاکره‌کننده در وین نتایج گفتگو‌ها را به‌طور منظم به مقامات عالی نظام برای بررسی و اخذ تصمیمات لازم، گزارش می‌کند.

پیش‌تر سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بعد از نشست روز شنبه از شکل‌گیری یک تفاهم جدید در مذاکرات اخیر خبر داده و گفته بود: «به نظر می‌رسد یک تفاهم جدید در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد. مسیری که باید طی شود، الان یک مقدار شناخته شده است.»

ناراحتی تل‌آویو

سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده امریکا در اظهارنظری، نتوانست ناراحتی خود را از پیشرفت در گفتگو‌های وین برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران کتمان کند.

«گیلعاد اردان»، روز شنبه در گفتگو با کانال تلویزیونی ۱۲ رژیم اسرائیل گفت که این رژیم از پیشرفت در این گفتگو‌ها ناراضی است. سفیر رژیم صهیونیستی در امریکا همچنین درباره درخواست این کشور از مقامات صهیونیست در پرونده ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد و مدعی شد که واشنگتن درخواستی از تل‌آویو نکرده است.

روزنامه تایمز اسرائیل روز جمعه نوشت که دولت جو بایدن از مقامات تل‌آویو خواسته درباره نقش آن‌ها در خرابکاری تأسیسات نطنز «پرحرفی» نکنند، چرا که به گفته این روزنامه، از نظر دولت امریکا «این وراجی و پرحرفی برای ایالات متحده امریکا خطرناک و مضر بوده و این کشور را در تنگنا قرار می‌دهد.»

برنامه هسته‌ای ایران بسیار مستحکم است

رئیس سابق رکن اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به اینکه برنامه هسته‌ای ایران بسیار مستحکم و گسترده است، گفت تهران دو دهه است که برای وقوع حمله‌ای در نطنز آماده شده بود.

به گزارش فارس، به‌رغم سیاست رژیم کودک‌کش صهیونیستی در مخفی نگه‌داشتن اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران، این بار مقامات این رژیم به شکل علنی‌تری در حال اذعان به دست‌داشتن در خرابکاری اخیر در تأسیسات هسته‌ای نطنز هستند.

«عاموس یادلین» رئیس سابق رکن اطلاعات ارتش اسرائیل و رئیس کنونی اندیشکده مطالعات امنیت داخلی این رژیم، طی مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفت ایران ۲۰ سال است که انتظار چنین حمله‌ای را در نطنز داشت.

یادلین ضمن اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در دهه‌های قبل علیه برنامه اتمی کشور‌های عراق و سوریه، اعتراف کرد: «صدام و اسد، غافلگیر شدند. ایران ۲۰ سال منتظر این حمله بود. برنامه هسته‌ای ایران بسیار مستحکم‌تر و گسترده‌تر است.»

وی با اذعان به اینکه سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور‌های مختلف جزئیات دقیقی از مکان‌های برنامه هسته‌ای ایران ندارند، گفت: «ایران از کار‌هایی که ما انجام دادیم، درس آموخت.»

عاموس یادلین سپس به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران اشاره کرده و افزود: «توافق اولیه اثبات کرد که مشکل‌دار است، ببینید با چه سرعتی در حال حرکت هستند. آن‌ها می‌توانند به‌زودی اورانیوم غنی‌شده کافی برای دو یا سه بمب داشته باشند.»

برچسب‌ها:

نظر شما