شناسهٔ خبر: 46728725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

بررسی کاهش سهم مایکت از فروش توسعه دهندگان با حضور برنامه نویسان و مدیران مایکت

آی‌تی‌ایران آی‌تی‌ایران

صاحب‌خبر -

سومین برنامه زوم در کلاب هاوس با حضور مدیران ارشد مایکت، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی و کارشناسان با موضوع بررسی کاهش سهم مایکت از فروش سالیانه توسعه‌دهندگان برگزار شد.

فروشگاه اندرویدی مایکت در آغاز سال جدید تصمیم گرفت هم‌راستا با سایر استورهای اندرویدی دنیا و ایران، سهم خود را از درآمد توسعه دهندگان در این پلتفرم به ۱۵ درصد کاهش دهد. این اقدام قرار است طی هفته‌های آتی اجرایی شود و آنطور که مدیرعامل مایکت می‌گوید بیش از ۹۹ درصد توسعه‌دهندگان از این سیاست جدید بهره‌مند خواهند.

کاهش سهم از فروش توسعه دهندگان اواخر اسفند ۹۹ و ابتدا توسط گوگل اعلام شد و چند روز بعد از آن نیز بازار از همین تصمیم برای توسعه دهندگان خود خبر دادو هفته پیش نیز مایکت این تصمیم را اعلام کرد. به گفته مدیران مایکت، این استور از مدت‌ها قبل به این موضوع فکر می‌کرده و تصمیم اپ‌استورهای خارجی تنها باعث تسریع اجرای این تصمیم توسط آن‌ها شده است.

کاهش سهم مایکت از درآمد توسعه دهندگان نشان می‌دهد که این استور اندرویدی نه تنها به دنبال حفظ رقابت و رشد خود در بازار داخلی است، بلکه نگاه ویژه‌ای نیز به توسعه صنعت اپلیکیشن‌های موبایلی و همچنین رشد توسعه دهندگان آن دارد. به گفته وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، درآمد این اپ‌استور با اجرای این طرح ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و برای آن جایگزینی هم وجود ندارد. او در این‌باره توضیح داد: «گاهی اوقات برای اینکه در طولانی مدت سهم بیشتری از بازار داشت باید کاهش درآمد کوتاه مدت را پذیرفت و جایگزین کردن برنامه‌ایی به این منظور که از توسعه‌دهندگان درآمد دیگری داشته باشیم، به نظرم به هیچ عنوان کار نمی‌کند و اشتباه است.»

البته اپ‌استورهای خارجی با گرفتن این تصمیم کاهش درآمد زیادی را تجربه نمی‌کنند و غالبا قبل از گرفتن هر تصمیمی سود خودشان را درنظر می‌گیرند. اما مایکت به عنوان یک اپ‌استور ایرانی، به گفته مدیران خود با این تصمیم کاهش درآمد ۲۰ درصدی را در طولانی مدت تجربه می‌کند. مدیرعامل مایکت در پاسخ به این سوال که آیا مایکت این تصمیم را تنها از روی استورها خارجی تقلید کرده، گفت: «به صورت کلی اپ‌استورهای خارجی با توجه به شرایطی که دارند با این تصمیم سودشان کم نمی‌شود اما در ایران این موضوع متفاوت است. در این کشور تولید کردن اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها با توجه به شرایط کشور، تورم و افزایش مهاجرت بسیار سخت است و اگر اپ‌استورهایی مانند مایکت و بازار این تصمیم را نمی‌گرفتند، خلاقیت از بین می‌رفت. زیرا که دیگر برای توسعه‌دهنده‌ها تولید اپلیکیشن با توجه به هزینه‌ای که باید پرداخت می‌کردند، به‌صرفه نبود.»  

مدیرعامل مایکت پیش‌بینی می‌کند این استور در سال اول شاید افزایش درآمد بسیار ناچیزی را تجربه کند و باید در سال‌های آینده دوباره این طرح بازنگری شود.

توسعه صنعت در نتیجه افزایش سهم توسعه دهندگان

 رحیمیان در پاسخ به این سوال که ممکن است در سال‌های آینده دوباره این سهم به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، توضیح داد: «به هیچ عنوان این اتفاق نخواهد افتاد. اما در سال‌های آینده باید این طرح از هر لحاظ پخته‌تر شود. برای مثال شاید بهتر باشد برای هر توسعه‌دهنده شخصی‌سازی شود. اما با توجه به تعداد زیاد توسعه‌دهنده‌ها نمی‌شود با هر کدام مذاکره جداگانه انجام شود. از سوی دیگر شاید درآمدمان کم شود اما در مجموع درآمد افزایش پیدا می‌کند.»

مدیرعامل مایکت همچنین در صحبت‌های خود اعلام کرد که در حال حاضر مایکت نقطه سربه سر را رد کرده و به مرحله سوددهی رسیده است.

به گفته حدیثه خسروی، مدیر روابط عمومی مایکت، آن‌ها از خرداد ۹۹ با توجه به نظرات توسعه‌دهندگان در حال بررسی کمیسیون دریافتی و کاهش آن در جهت بهبود برنامه‌ها و بازی‌های نوپا بوده‌اند. او دلیل تاخیر اطلاع‌رسانی درباره این موضوع را شیب رشد مایکت در آن زمان دانست و گفت: «در آن زمان مایکت در شیب رشد قرار داشت و ما می‌خواستیم که رشد قطعی اتفاق بیفتد و سهم بیشتری از بازار داشته باشیم که اثر بیشتری هم در بازار بگذارد. حال پس از اعلام بازار و گوگل‌پلی امیدواریم که تاثیر بیشتری بگذارد. در آن بازه زمانی مایکت هنوز به رشد مورد نظر خود نرسیده بود و همچنین اجرایی کردن این طرح توسط مایکت به میزان کافی نمی‌توانست در روند و فعالیت توسعه‌دهندگان تاثیر قابل‌توجه داشته باشد. زمانی که این اتفاق در پلی استور گوگل‌پلی و اپل استور افتاد ما هم بر این شدیم که این کار را آغاز کنیم و این سهم را به ۱۵ درصد کاهش دهیم.»

ثریا رضایی، مدیر توسعه کسب‌وکار مایکت نیز در توضیح اینکه تا چه اندازه این تصمیم بخاطر رقابت با اپ‌استورهای خارجی و کافه بازار گرفته شده است، گفت: «به صورت دقیق‌تر با توجه به متفاوت بوده اسکیل‌های صنعت اپلیکیشن‌ها موبایلی در ایران با اسکیل جهانی، هیچ اپ‌استوری در ایران از جمله مایکت، گوگل‌پلی و اپ‌استور را رقیب خود نمی‌داند. ما سعی می‌کنیم همان بستر را بر اساس نیازهای کاربران ایرانی با کیفیت بهتر در دسترس توسعه‌دهنده‌ها قرار دهیم. از همین رو نمی‌شود اجرای این طرح را یک تصمیم ناگزیر از پلتفرم‌های مشابه خارجی دانست. تمام تلاش ما این است که اکوسیستمی را که در حال حاضر در حوزه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی فعال است توسعه دهیم. زیرا که با رشد درآمد این صنعت، همه ذینفعان رشد می‌کنند.»

به گفته علی نادعلی‌زاده، مدیرعامل استودیوگیم تاد، سهم ۳۰ درصدی اپ‌استورها از درآمد توسعه‌دهندگان، حاشیه سود توسعه‌دهنده‌های بازی را به شدت کم می‌کرد. او همچنین اذعان کرد که اپ‌استورهای خارجی به خصوص اپل‌استور بر اساس یک معیاری این تصمیم را می‌گیرد و مابقی اپ‌استورها این تصمیم را اجرا می‌کنند. اما سوال این است که این درصد تا چه اندازه می‌تواند کاهش پیدا کند و چه تضمینی برای ثابت بودن  این ۱۵ درصد برای توسعه‌دهنده‌ها با توجه به تفاوت آن‌ها با اپ‌استورهای همتای خارجیشان است؟

مدیر روابط عمومی مایکت در پاسخ به این سوال گفت: «این اعداد و ارقام به صورت ثابت نیستند و به صورت مکرر بررسی می‌شوند تا به نقطه‌ای برسند که هم برای مایکت درآمدها پاسخگو باشد هم برای توسعه‌دهنده عدد قابل توجهی باشد. هیچ فرمول دقیقی وجود ندارد اما در خصوص مایکت ما در جلسات متعدد این موضوع را بررسی کردیم. یکی از مسائلی که در این جلسات به آن پرداخته شد، به خطر نیفتادن بقای مایکت بود و اینکه هزینه‌های استور دچار مشکل نشود. از سوی دیگر این کاهش به اندازه‌ای قابل توجه است که به شریک تجاری هم کمک کند. اما اگر بخواهیم عرف کلی را در نظر بگیریم، امکان تغییر و برگشت به خانه اول و سهم ۳۰ درصد ممکن نیست و این طرح ثابت باقی خواهد ماند. از سوی دیگر هم قرار نیست که هر سال به صورت پلکانی این کاهش سهم اتفاق بیفتد.»

 در بخش دیگر این گفت‌وگوی کلاب هاوسی درخواست بازی سازان از مایکت به عنوان یک اپ‌استور فراهم کردن امکاناتی چون تبلیغات بهینه، امکانات زیرساختی و… بود. امیرحسن ناطقی، مدیرعامل کوئیزاف‌کینگز با تاکید بر اینکه این تصمیم در صنعت گیم بسیار کمک کننده است، گفت: «این تصمیم به بازی‌هایی نوپا کمک زیادی می‌کند، اما استور می‌تواند امکانات زیرساختی، نحوه پروموشون، کوتاه کردن بازه پرداخت و… در اختیار بازی سازان در استیج‌های مختلف بازی‌ها قرار دهد. این امکاناتی است که در اسکیل بزرگتر به رشد آن‌ها و این صنعت کمک می‌کند. از سوی دیگر توسعه‌دهنده‌ها هم باید برای استفاده از این ابزارها آموزش ببینند. در نهایت یک چرخه سالم شکل می‌گیرد که برای هر دو سمت بسیار کمک کننده است. زیرا که با رشد بازی‌ها در طولانی مدت درآمد اپ‌استور هم افزایش پیدا خواهد کرد.»

درخواست بازیسازان از اپ‌استورها

از سوی دیگر حسین مزروعی، مدیرعامل شتاب‌دهنده آواگیمز با بیان اینکه اپ‌استورها اگر که سهم خودشان را از درآمد توسعه‌دهنده‌ها کاهش می‌دهند، باید در نظر داشته باشند که باز هم می‌توانند به مانند قبل و با همان کیفیت به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر.  

او در این باره توضیح داد: «برای مثال ترجیح ما به عنوان یک توسعه‌دهنده این است که در صورت نیاز سهم بیشتری برای دیده شدن برنامه و گرفتن نصب بیشتر پرداخت کنیم تا اینکه سهم پرداختی ما کاهش پیدا کند. اگر زمانی بین دو راهی قرار بگیریم که اپ‌استور باید سهم بیشتری داشته باشد، ولی بتواند کیک درآمدی ما را بیشتر کند یا اینکه سهم کمتری داشته باشد اما نتواند برای ما درآمد بیشتری خلق کند، طبیعتا راه اولی اولویت دارد. محصولی که تازه فعالیت خود را شروع کرده، به شدت به پروموت کردن استور وابسته است و در تعداد نصب و درآمد تاثیر دارد.»  

مدیرعامل مایکت نیز با تایید صحبت‌های مدیرعامل آواگیمز گفت: «هر توسعه‌دهنده فارغ از پرداخت هر سهمی در پایان به مجموع درآمد خود نگاه می‌کنند. پروموت کردن برنامه و بازی‌هایی که تازه کار خود را شروع کرده اند، سیاستی است که ما در مایکت داریم. تاحدودی این سیاست به ساختار تیم و اخلاقی تیمی بستگی دارد. در چیدمان صفحه، سعی ما این است که انتظار پروموت توسعه‌دهنده‌ها برآورده شود و هم اینکه نیاز مشتریان به نوآوری هم ارضا شود.»

نظر شما