شناسهٔ خبر: 46728592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

نگاه اعضای مجمع تشخیص و سخنگوی شورای نگهبان به نواقص قانون انتخابات

تهران- ایرنا- اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان در کنار نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه مصوبه مجلس جهت تغییر قانون انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف به برخی کاستی‌های این قانون است.

صاحب‌خبر -

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسئول در برگزاری انتخابات

*سخنگوی شورای نگهبان: نقش شورای نگهبان در میزان مشارکت انتخاباتی زیر یک درصد است

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان دیدار و گفت‌و گوی دیروز خود با  دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: نیاز به قانون جامع انتخابات به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان مثال راجع به تبلیغات با توجه به پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر با توجه به فضای مجازی شاهد بودیم هنوز قانونی در این خصوص نداریم؛ اخیراً در کلاب هاوس گروه‌هایی تشکیل می‌شود که می‌تواند جنبه تبلیغی هم داشته باشد و جریان را به سمت و سویی بکشاند، آیا این‌ها می‌تواند مصداق تبلیغات زودهنگام باشد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به هزینه تبلیغات و پول‌هایی که از سوی ستادهای انتخاباتی و کاندیدا در انتخابات خرج می‌شود، گفت: راجع به این پول‌ها و هزینه‌های که بعضاً به صورت هنگفت خرج می‌شود نیز هنوز راهکار نظارتی تعیین نشده و قانون در این خصوص ساکت است.

وی راجع به گمانه زنی در خصوص رایزنی‌ها و تعامل برخی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان گفت: هرکس که ادعای این را داشت که رایزنی کرده و تأیید صلاحیت خواهد شد، حتماً کذب است.

 کدخدایی به مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان نقش بسزایی در عدم مشارکت مردم در انتخابات دارد، باید گفت که اصلاً به این نحو نیست چرا که طبق نظرسنجی مراکز معتبر، نقش شورا بسیار کم و زیر یک درصد اعلام شده است در حالی که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی نقش بیشتری در عدم مشارکت مردم در انتخابات داشته است.

*هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام : مصوبه مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد

در جلسه دیروز (شنبه۲۸ فروردین) هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی و محسن رضایی، رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و همه اعضای این هیئت برگزار شد، مغایرت یا عدم مغایرت مصوبه مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با سیاست های کلی نظام بررسی شد.

در این جلسه که به منظور رعایت شیوه نامه های ابلاغی ستاد مبارزه با کرونا، به صورت حضوری و ارتباط تصویری با برخی از اعضای هیات برگزار شد، هیئت عالی نظارت مجمع به این جمع بندی رسید که دو مورد از اشکالات سابق هیئت عالی نظارت همچنان به قوت خود باقی است و اشکالات به شورای نگهبان ارسال شد.

*رئیس ستاد انتخابات استان تهران: ۵۶۰ داوطلب انتخابات میاندوره‌ای مجلس در تهران تایید صلاحیت شدند

«شکرالله حسن بیگی» رئیس ستاد انتخابات استان تهران درباره انتخابات میاندوره ای مجلس اظهار داشت: برای انتخابات میاندوره ای مجلس در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در موعد مقرر ۹۷۴ نفر اقدام به ثبت نام کردند که در نهایت ثبت نام ۵۹۷ داوطلب قطعی شد. بعد از ثبت نام، مرحله استعلام از مراکز چهارگانه شروع شد و در هیئت اجرایی نیز مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس ۵۶۰ داوطلب تایید صلاحیت شدند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه ۲۲ نفر از داوطلبین تایید صلاحیت نشدند و ۱۵ نفر نیز انصراف دادند خاطرنشان کرد: مرحله بعد رسیدگی به وضعیت داوطلبین در هیئت نظارت می باشد.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*سخنگوی مجمع نیروهای خط امام (ره): تا جایی که برآیند مشترک حاصل شود، با جبهه اصلاحات ایران همراهی خواهیم کرد

«حمید قزوینی» سخنگوی مجمع نیروهای خط امام (ره) در مصاحبه‌ای اعلام کرد: جبهه اصلاحات تشکیل شده تا برآیند مشترک احزاب و گروه‌های اصلاح طلب باشد و طبیعتاً تا جایی که این برآیند مشترک حاصل شود، همه احزاب و گروه‌ها همراه با این جبهه خواهند بود اما اگر خروجی نهایی به گونه‌ای باشد که با این برآیند مشترک فاصله جدی داشته باشد و همه گروه‌ها نتوانند از آن برآیند مشترک دفاع کنند، طبیعی است که نتوان از آن تصمیم دفاع کرد. مجمع نیز در این فرآیند تا جایی که این برآیند مشترک حاصل شود،‌ حضور می‌یابد و کمک می‌کند اما اگر فرآیند کار به گونه‌ای باشد که با قواعد و اصول مجمع سازگار نباشد، طبیعتاً ما نیز نمی‌توانیم همراهی کنیم.

آخرین اخبار از احزاب اعتدالگرا

*بیانیه جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران اسلامی در اعتراض به صدا و سیما

کمیته اطلاع‌ رسانی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران با انتشار بیانیه‌ای روند رصد و پیگیری تخلفات انتخاباتی رسانه‌ ملی را تشریح کرد.

در این بیانیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران متهم شده که برخلاف وظیفه‌ای که به استناد ماده ۱۷۵ و ۱۷۷ قانون اساسی به عنوان رسانه‌ی ملی بر عهده دارد رویکرد کاملاً‌ متوازن و متعادلی نسبت به تمام نامزدهای احتمالی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نداشته است.

جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران ابراز تاسف کرده که در حالی که هفتاد روز به زمان برگزاری انتخابات مانده، سازمان صدا و سیما با پخش نام و تصویر عده ای از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری احساس جهت‌گیری و سوگیری خاص را در بینندگان یا شنوندگان بر می‌انگیزاند.

آخرین اخبار از تشکل‌های اصولگرا

*سخنگوی شورای وحدت: شواهدی وجود دارد که احتمال آمدن آقای رئیسی را قوت می‌بخشد

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در مصاحبه‌ای گفت: شواهدی وجود دارد که احتمال آمدن آقای رئیسی را قوت می‌بخشد. منتهی ما نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم که ایشان برای انتخابات می‌آیند یا نمی‌آیند. بنابراین در این باره بحث‌هایی مطرح می‌شود برخی بر این باورند که بهتر است آقای رئیسی برای انتخابات نیایند به بیان دیگر برخی کسانی که می‌گویند بهتر است آقای رئیسی نیاید بدین علت است که خودشان نامزد معینی را مدنظر دارند. برخی معتقدند آقای رئیسی در قوه قضاییه عملکرد بسیار خوب و موثری داشته است بنابراین حیف است که قوه قضاییه را رها کند در نتیجه بهتر است در قوه قضاییه بماند.

متکی در مورد ضرورت‌های ورود رئیسی به انتخابات گفت: در حالی که ما معتقدیم پرونده‌های عمده قوه قضاییه، غیر از شکایت مردم از خودشان یا برخی دعاوی خانوادگی یا تجاری و چک بلامحل، پرونده‌های قوه قضاییه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت وصل می‌شوند. سازمان خصوصی‌سازی تولیدکننده برخی از این پرونده‌ها است، بانک‌ها تولیدکننده برخی از پرونده‌های کلان اختلاس هستند. معتقدیم اگر دولت، دولت پاکدستی باشد درصد بالایی از پرونده‌هایی که در قوه قضاییه وجود دارد و به دولت متصل است، قطع می‌شود. این همان نکته‌ای است که آمدن آقای رئیسی مهم و ضروری است. فردی هم که جایگزین آقای رئیسی خواهد شد همین روشی را که  آقای رئیسی در قوه قضاییه شروع کرده‌اند و مورد تایید مقام معظم رهبری است ادامه دهد.

متکی در مورد تداوم موازی‌کاری یا ادغام شورای وحدت و شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: همه مجموعه‌های سیاسی اصولگرا، ارزشی و ولایی در صحنه‌های سیاسی به ویژه انتخابات، چه در یکی شدن چه در مجموعه‌های جداگانه نقش موثرشان را داشته باشند و هم افزایی کنند الفبای انتخاباتی این است که مجموعه‌های فکری واحد که دارای اشتراکات بسیاری دارند هرچند ممکن است اختلافاتی نیز با یکدیگر داشته باشند در انتخابات مهمی مانند مجلس و ریاست جمهوری، باید بتوانند خط مشی واحد و نامزد واحدی داشته باشند. اگر این مجموعه‌ها به یک نامزد واحد برسند مهم نیست چند تشکیلات باشند. همه بر این باورند که ورود به صحنه انتخابات با کاندیداهای متعدد، شانس موفقیت اصولگرایان در انتخابات پیش رو را تضعیف می‌کند.

*متکی: نامه دعوت شورای وحدت برای ۱۰ نامزد اصولگرا ارسال شد

سخنگوی شورای وحدت در گفت و گویی دیگر، اسامی ده نامزد ریاست‌جمهوری که نامه آیت‌الله موحدی کرمانی رییس این تشکل را برای اعلام برنامه‌های‌شان دریافت کرده‌اند، اعلام کرد.

متکی، با اشاره به تکمیل روند ارسال نامه‌های شورای وحدت اصولگرایان به کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار کرد: این نامه‌ها با امضای آیت‌الله موحدی‌کرمانی ریاست این شورا و جهت دریافت برنامه‌های کاندیداها به این افراد ارسال شده است. پیش از این از ارسال نامه به آقایان سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، رستم قاسمی و امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد خبر داده بودیم. اما در روزهای اخیر این روند با ارسال نامه به آقایان سعید محمد، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی تکمیل شده است و ما منتظر پاسخ این ده نفر به شورای وحدت و ارسال برنامه‌ها و تیم انتخابی‌شان هستیم.

*دبیرکل حزب «موتلفه اسلامی»؛ در صورت رسیدن به نامزد واحد، موتلفه تیم خود را به ایشان عرضه می‌کند

«اسدالله بادامچیان» دبیرکل موتلفه اسلامی در اولین اجلاس دبیران استانها و شهرستان‌های این حزب در سال ۱۴۰۰ که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد:  توانایی و سابقه، دارا بودن برنامه کاربردی مشتمل بر کلیات و جزئیات و داشتن تیم متخصص از مهم‌ترین مولفه‌های کاندیداهای موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری است. طی نظرسنجی مکتوب صورت گرفته شده از اعضاء شورای مرکزی و دبیران و... از بین افراد مطرح بنده، دکتر نیکنام، مهندس میرسلیم، آقایان ترقی و انواری بیشترین آراء را کسب کردند و طی بیانیه ای این پنج نفر را معرفی و اعلام کردیم در صورت رسیدن به نامزد واحد ما نیز وحدت می کنیم.

وی در ادامه با بیان سابقه تشکیل و فعالیت شورای وحدت تأکید کرد: ما در گام دوم به سمت تجمیع نیروهای انقلاب و حضور سلیقه های مختلف در زیر چتر شورای وحدت بوده و هستیم و نظر ما بر عدم اختلاف است. اگر آیت الله رئیسی برای انتخابات حاضر شود وحدت جمعی حول محور ایشان حفظ خواهد شد و حزب تیم خود را به ایشان عرضه می کند و در صورت عدم حضور وی ما با سایر نامزدها برخورد نخواهیم داشت.

*دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار: کاندیداهای تکراری، بدون برنامه وارد عرصه انتخابات نشوند

« احمد کریمی اصفهانی» دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گویی رسانه‌ای در خصوص نامزدی کاندیداهای تکراری گفت: من کاری به اسامی ندارم، اما این آقایان در دوره‌های مختلف آمده‌اند و ما از آن‌ها برنامه ندیدیم؛ فقط طرح موضوع بوده، به میدان آمده، کاندیدا شده‌اند و رای هم نیاورده‌اند. کاندیداها باید توجه داشته باشند که اگر واقعا برای این سه حوزه مهم کشور (اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ) برنامه دارند وارد عرصه شوند و اگر اینکونه نیست برای کشور هزینه‌تراشی نکنند.

نظر شما