شناسهٔ خبر: 46728433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه:

مجوز ورود به فاز انسانی واکسن کرونا پایان بهار اخذ می شود

تهران- مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه با اشاره به مراحل موفق ساخت واکسن توسط محققان ایرانی گفت: مجوز ورود به فاز انسانی واکسن کرونا پایان بهار اخذ می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بخشایش ظهر یکشنبه در کنفرانس خبری افتتاح خط «ویال تزریقی» شرکت «داروسازی اسوه» اظهار داشت: حتی یک برگ از ۴۲۰ صفحه پرونده این واکسن دانش فنی خارجی نبوده و کامل در ایران صورت گرفته است.

بخشایش گفت: از سلول و ویروس و معتبر سازی ویروس و سلول شروع کردیم و نمونه از اولین بیمار در سال ۹۹ توسط محققان جدا شده و تعیین اختصاص‌ها صورت گرفته و بانک سازی شده و سپس ویروس را غیر فعال سازی کرده ایم چرا که ویروس فعال دارای آسیب زایی است.

مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه با بیان اینکه علاوه بر بهینه سازی روش کشت، بومی سازی توسط متخصصان شرکت‌های دانش بنیان که در این شتاب دهنده مستقر هستند انجام شده است گفت: در این خصوص یک کار تیمی بسیار گسترده میان ۲۰ نفر از پزشکان، دامپزشکان، متخصصان علوم پایه، ایمنولوژیست، بیوشیمیست، مهندسی شیمی و ویروس شناس‌ها صورت گرفته و شاید مستند سازی این جریان تیمی الگویی باشد که با دیسیپلین‌های مختلف علمی و فناوری در حال کار هستند.

وی عنوان داشت: هم اکنون در مراحل پایانی فاز حیوانی واکسن هستیم و آزمایش‌ها در میمون‌ها و موش و رت به خوبی انجام شده و در میمون‌ها فاز پایانی هستیم و مجوز ورود به فاز انسانی را در پایان بهار خواهیم گرفت.

بخشایش بیان داشت: در مرحله فرمولاسیون یک تیم مشترکی از «فن یاخته» و «اسوه» شکل گرفته که با مشارکت هم این کار را انجام می‌دهند و باید اعلام کنیم که این تیم از اولین‌هایی هستند که در بخش خصوصی در کنار داروسازی و سیستم دانش بنیانی کار ملی برای حل معضل سلامت کشور انجام می‌دهند.
 

نظر شما