شناسهٔ خبر: 46728418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بوم‌گردی؛ عامل مهم توسعه گردشگری در گلستان

گلستان از نظر داشتن جاذبه‌های گردشگری از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما برای رسیدن به نقطه شکوفایی باید تلاش کرد و این مهم نیازمند توجه، برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار است.

صاحب‌خبر -

رئیس گروه گردشگری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: کمتر استانی را می‌توان سراغ گرفت که مانند گلستان از تنوع اقلیمی برخوردار باشد. ما در این استان از موهبت جغرافیایی متنوعی مانند دریا، جنگل، مناطق کوهستانی و دشت برخورداریم و تقریباً همه نوع آب و هوا را می‌توان در این خطه از کشور مشاهده کرد.

«علی نوری» با اشاره به تنوع جمعیت قومی در گلستان گفت: وجود اقوام مختلف با آداب و رسوم، شیوه‌های زندگی و صنایع دستی متنوع از دیگر منابع و جاذبه‌های گردشگری استان به شمار می‌آید که همه این موارد در سال‌های اخیر موجب شده است نگاه گردشگران به این خطه جلب شود.

وی افزود: در یکی دو سال گذشته به‌دلیل وقوع سیل و شیوع بیماری کرونا با کاهش ورود گردشگر به استان روبه‌رو بوده‌ایم که مواردی از این دست تقریباً در اغلب نقاط  کشور اتفاق افتاده و میزان حضور گردشگران را در مقاصد گردشگری کاهش داده است. اما با نگاهی به درصد حضور گردشگران در گلستان طی چند سال گذشته متوجه رشد مطلوب حضور آنها در گلستان خواهیم شد.

رئیس گروه گردشگری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: ما ظرفیت‌های گردشگری را به ۲ بخش عمده تقسیم کرده‌ایم. یکی منابع گردشگری و دیگری جاذبه‌های آن است. منابع جزو ظرفیت‌های بالقوه و جاذبه‌ها جزو ظرفیت‌های بالفعل‌درآمده استان هستند.

نوری اضافه کرد: مثلاً در گذشته از «کبودوال» به‌عنوان یکی از منابع گردشگری استان یاد می‌شد، اما با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری حالا این منبع ویژه با ایجاد زیرساخت‌های تفریحی به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری گلستان تبدیل شده‌است.

وی بیان کرد: طی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، تعداد جاذبه‌های گردشگری گلستان افزایش یافته و این مسأله در جذب و ورود گردشگران نقش خوبی ایفا کرده‌است. پیش از این، اغلب گردشگران استان گذری بودند و چندساعتی در شهرهای مختلف می‌ماندند، اما اکنون زمان ماندگاری گردشگران گلستان افزایش یافته و به ۲ روز و حتی بیشتر رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: توسعه بوم‌گردی و راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی در این مسأله دخیل بودند و حتی موجب رونق اقتصادی مناطق روستایی شدند. در نتیجه، اکنون با کاهش موردیِ بیکاری و مهاجرت جوانان روستایی به شهرها مواجه هستیم. بی‌شک توسعه این ظرفیت آمار قابل قبولی را در زمینه کاهش بیکاری و مهاجرت در پی خواهد داشت.

رئیس گروه گردشگری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: برنامه‌ ما این است که گلستان را به هدف گردشگری تبدیل کنیم. اکنون برج گنبد قابوس، آرامگاه خالد نبی، جنگل‌های هیرکانی و آبشارهای استان از برندهای ویژه گردشگری هستند و سالانه گردشگران زیادی را به استان جلب می‌کنند.

وی ادامه داد: تالاب‌ها، ساحل خزر، خلیج گرگان، جزیره آشوراده، صنایع دستی، و معماری شهری و روستایی گلستان از دیگر ظرفیت‌هایی‌اند که برخی دارای زیرساخت و برخی دیگر نیازمند توجه هستند و به‌کارگیری آنها می‌تواند نقش مؤثری در شکوفایی اقتصاد گردشگری گلستان داشته باشد.

نظر شما